Проф. Мирослава Кортенска пред ПИК и "Ретро": Сашо Морфов се "самоуби"!
Един псевдохъш клекна на държавната ясла
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Режисьорът Александър Морфов e новият директор на Народния театър “Иван Вазов”. Със заповед на министъра на културата Вежди Рашидов той ще ръководи академичната трупа до провеждането на конкурс за поста.
Само преди месец режисьорът на “Хъшове” бе сред най-активните в протеста срещу назначението на Слави Бинев за шеф на Комисията по култура. Той се опълчи и срещу премиера Борисов и министър Рашидов, като заяви, че напуска Народния театър и дори може да емигрира.
Помолихме театроведката проф. Мирослава Кортенска да коментира трансформацията на Александър Морфов и защо той прие да бъде назначен от човека, срещу когото протестира.
- Проф. Кортенска, шокирана ли сте от факта, че Александър Морфов, който протестира срещу министър Вежди Рашидов, сега прие да бъде назначен от него за шеф на Народния театър?
- Не съм шокирана по две причини. Първо, защото явно никой не иска да заеме този пост след Павел Васев. В момента няма много пари и директорското кресло в Народния театър не е привлекателно. Може би Вежди Рашидов е решил да преглътне обидата си от Александър Морфов, който публично на площада и по медиите крещя, че е срещу този министър и срещу това правителство, срещу премиера Бойко Борисов и ще напусне държавата, не само Народния театър. Поведението на Морфов може да бъде преглътнато от друга публична фигура като Рашидов само при едно условие – че министърът иска да запуши устата на цялата тази актьорска шумотевица от протестите. Това е знак на безпомощност - Рашидов няма друг кандидат за поста и преглъща обидата – не знам как, сигурно защото е “голям пич” и пр. И така си осигурява тишина и спокойствие от страна на Народния театър и на тази група актьори.
- Как си обяснявате, че един хъш плю на думите си?
- Морфов се изплю срещу това, което е говорил само преди дни. Такова плюене в сурата такъв чувствителен и талантлив човек като Морфов прави само в една ситуация – когато става въпрос за това да задържиш парцела от баницата. Което потвърждава моята теза, че съществува една мафиотска структура, която никога няма да пусне това парче от българската култура, наречено Народен театър. Морфов си плюе върху сурата, за да запази за себе си и за групата актьори около него контрола над Народния. Това е мафиотско решение. С което обаче той се превръща в една оперетна фигура. Досега Морфов беше одиозна, противоречива, провокативна фигура, но сега става водевилен персонаж. Днес казва много тежки, силни думи, а утре прави съвсем друго. Той се контролира от единия интерес.
Второ, Морфов е талантлив режисьор, но няма управленски качества. Той може да седи три месеца в Народния или колкото Вежди реши да му запуши устата, но това няма да оправи дереджето на театъра като институция.
- Кога според вас Морфов е искрен - когато протестира срещу Рашидов и Борисов или когато води разговори за директорския пост?
- Когато публичен човек като него си сменя ролите непрекъснато, не можеш да разбереш кога играе лош театър, кога си вярва, кога просто показва среден пръст. Това си е едно “самоубийство” за Морфов. Заставайки на площада и изказвайки крайно мнение, поне показва това, което мисли. Макар че знаем ли какво мисли... Освен че жена му трябва да играе само главни роли в Народния театър и този парцел не го пуска на никой друг. Нека каже какъв управленски опит има. Въпреки че е бил директор на Народния преди години, когато беше по-млад, когато не ходеше толкова в чужбина и не искаше да взима толкова пари за постановки. Сега Народният отново се превръща в комерсиална и мафиотска структура. Желая им на добър час. Както на тях, така и на зрителите. Самият Стефан Данаилов, който го направи фигура в Народния, помогна му, работеше за неговия авторитет, за това той да се превърне в режисьор на театъра, преди няколко месеца в интервю каза, че е много разочарован от Александър Морфов, на когото е давал да прави правителствени концерти. Може ли един протестиращ, борец за правда и свобода, какъвто той се изкарва, да има биография на човек, който е правил концерти на Георги Първанов за 24 май. Това е много лош театър и обърква обществото тотално. В обществото всеки трябва да присъства със своята автентичност. Искам Морфов да отговори автентично какъв е?
- Съпругата на Морфов – актрисата Рени Врангова, остава ли на щат в академичната трупа?
- Жената на Морфов вече не е на щат в Народния. Благодарение на мъжа си тя е имала през годините много представления и в момента е на хонорар. Като много други актьори, които освободиха щата като Деян Донков, Юлиан Вергов – преценили са, че така ще им е по-изгодно, а и не са административно зависими. Могат да снимат и да правят частни проекти. Рени Врангова реши, че също може да напусне щата и да продължи да си играе. Но след това се оказа, че няма толкова представления, както виждаме, не снима в киното и телевизията и вече е леко позабравена. Сега Морфов ще продължи да доказва за Рени Врангова, че тя е незаменима за първата ни трупа.
Ще задам и друг въпрос – какъв е този голям щат на Народния, как се издържат тези артисти, по какъв критерий се намират там. Има и още много въпроси, които явно Павел Васев нямаше как да реши, преди да напусне. Защото той се беше превърнал в обслужващ персонал на актьорите и на властта.
Нека обществото зададе въпроса: Това култура ли е? Това творци ли са? Защото с поведението си те плюят върху публиката си, върху морала, върху нещата, които изповядват от сцената. Те са изключително деформирани и гадни хора. Смятам, че трябва да бъдат изгонени с тояги. Защото като човек от театрална фамилия знам какъв кръст е тази професия. Това не е лек живот. А те искат да живеят като млади бизнесменчета, които трябва да печелят някакви неща, щото били сега известни. Културата не е бизнес. Творците не са марионетки. За съжаление Морфов вече е марионетка. Можем да кажем, че правителството даде червен картон на културата, като сложи Морфов за директор. Защото властта не я интересува какъв е той, “тургаме го там, за да мълчи”. Това е пренебрежително.


