Проф. Николай Радулов ексклузивно пред ПИК: Терористите ще преминат към меки цели след затягането на режима в Европа. Опасността за България е много голяма
Антитерористичният закон не е за терористи, а за обикновени граждани и престъпници. Израелците са убили атентаторите от Сарафово, кого съдим?
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Проф. д-р Николай Радулов е бивш главен секретар на МВР, член на Националния антикриминален и антитерористичен форум, член на Съюза на българските командоси, преподавател в Нов български университет в департамент "Национална и международна сигурност". Ексклузивно пред ПИК проф Радулов разкри смисъла на антитерористичния закон, готовността на нашите специални служби за реакция на терористична заплаха или акт, съдбата на терористите от Сарафово и степента на опасност от терористично нападение за България.
- Проф. Радулов, вчера депутатите приеха антитерористичния закон. Какви възможности за борба с тероризма гарантира новия нормативен акт?
- Смисълът на на антитерористичния закон е да се направи нещо ново в борбата с тероризма. В този конкретен закон междувременно направиха някакви промени, които не са кардинални, но те не са публикувани. Но и в старите варианти принципно този закон твърди, че се занимава с координация на антитерористичната дейност, а не със създаването на нови възможности.
Рестрикциите, които са по отношение на гражданите, не могат да доведат до нищо в посока на антитерористичната дейност. Защото например има 7 мерки, които се твърди, че са профилактични. Значи някой не знае какво означава "профилактични мерки". Всъщност това са административни мерки, които не могат да се ползват при антитероризма, тъй като да забраниш на някого да ползва интернет, което май се премахна, или да му забраниш да напуска адреса си, означава, че все едно е под домашен арест. Както и да напуска държавата, да няма повече от еди колко си телефонни номера.
Всичко това може да работи, ако се задейства спрямо нас, защото ние сме законопослушни и когато получим постановление на наказателния съд, ще си го спазим. Само че, когато става дума за хора като терористите, те по принцип се занимават с много тежка престъпна дейност и това само ще ги уведоми, че някой се интересува от тях. Тогава те ще се укрият, ще минат в нелегалност, ще се укрият по-дълбоко и ще взримат бомбата, ако имат такава. Или ще застрелят хората не след 10 дни, а утре или днес.
Т.е. такива мерки са страшно нелепи. Това са полицейски мерки, свързани с хора, които са лежали по някаква причина в затвора и когато излязат, и предупреждават, че, ако отидат на място, където се събират хора, са предупредени, понеже си обществено опасен и не е минал еди какъв си срок, за да бъде реабилитират и трябва да си стои в къщи.
Това обаче за терористите изобщо не работи.
- Но нали трябва да има някакво законодателство, което да регламентира борбата с чумата на нашия век?
- Всичко, което законът предвижда като антитероризъм, съществува в сегашните закони - в закона за МВР, в закона за ДАНС, в закона за СРС, в закони за електронните съобщения. Там има специални членове, които казват, че всички мерки могат да се вземат мигновено, без разрешение, а разрешението да се вземе след това, когато става дума за тероризъм.
Т.е. на службите никой не им пречи да се занимават с антитероризъм по най-бързия начин. В закона има предвидени извънредни положения, които са няколко такива малки закачалчици, че ако е недобросъвестен министърът на вътрешните работи, може да обяви, че цялата страна е в извънредно положение във връзка с терористичен акт и да ограничи правата на гражданите и да забрани на медиите да публикуват каквото и да било, освен това, което им предоставят и даже да ги задължи.
Това са нелепи мерки и няма как да заработят. Дори да стане такова нещо, опитът да се ограничат медиите видяхме до какво води в Германия, която има такова законодателство. Ти можеш да ограничиш медиите, колкото си искаш, но социалните мрежи си работят на пълен капацитет и дори с по-голям, отколкото в друг случай, защото хората са уплашени и виждат, че държавата манипулира медиите.
Т.е. този закон няма да доведе до абсолютно нищо.
- Не са ли прави политиците, които казаха, че в сегашната ситуация трябва да има такъв закон, за да защити гражданите и държавата?
- Онези, които го казват, се възползват от това, че хората са уплашени и казват, че трябва да има такъв закон, защото ние се борим с тероризма.- Всъщност този закон не довежда до нищо нова в борбата с тероризма.
- В такъв случай какво трябваше да се направи?
- В нашата и в някои други страни ресурсите са сравнително малки. И когато антитероризмът е работа на структури като СОТ в МВР и сектора в ДАНС за антитероризъм, те разпределят общия бюджет. И,общо взето, за тях е това, което остане.
Тъй като антитероризмът не може да работи без пари, най-разумното беше такъв закон да извади всички тези структури пред скоба, т.е. да ги извади от МВР, ДАНС и други места и да създаде едни независими от другите места и да създаде едни независими от другите специални служби, които да да бъдат допълнително финансирани.
При това чуждите специални служби имат проблем с нашите. Например някои от чуждите разузнавания искат, други не искат да работят с нашите, но много внимават какво споделят, защото има издънки. Така че на разузнаването и на ДАНС може да им е проблем да поддържат отношения с чужди служби. Но една специална структура би работила добре с подобни структури, които в момента се създават в целия свят.
Така че разумното би било този закон да се концентрира върху една такава структура, върху нейното финансиране и върху даването на права. Какво от това, че сега ДАНС получава права да задържа и т.н. Това са неща, които в стария закон за ДАНС работеха, но ГЕРБ ги отхвърлиха, защото в ДАНС нямаше компетентни хора, които да познават НПК и да разследват и това не водеше до нищо, осен може би до някакви политически врътки.
Затова от тази гледна точка според мен този закон няма да свърши нищо, освен че е голяма декларация, че сме направили нещо да се борим с тероризма. Не дай си боже да стане терористичен акт, защото този закон няма как да помогне.
- Извън този закон, стъпвайки на другите закони, които споменахте, имаме ли готовност и подготвени кадри и структури при евентуален терористичен акт да предприемат мерки или да реагират превантивно?
- Има структури, на които това им е вменено като цели и задачи. И това това е ясно определено и в закона за МВР, и в закона за ДАНС, и в закона за СРС. Но съвсем различен е въпросът дали тези структури са готови. С вас и друг път сме говорили, че когато има проблем, той не се решава, а се решава, че за да видят гражданите как работим по този проблем, е хубаво или да променим някой закон, или да направим нов. Точно такъв е сегашният ни случай.
Но независимо дали нашите служби са готови, нашето основно бойно ядро за борба с тероризма е Специализираният отряд за борба с тероризма. Видяхме какво направи срещу един обикновен ненормален в Лясковец - имаше жертви, нерормалният е жив и здрав, двама командоси са тежко ранени, един е убит - ужасна история.
И това показва, че отрядът нито е добре комплектован, нито е добре снабден. Оттогава единственото, което е направено с големи усилия, е да им купат две нови снайперски пушки, защото са били въоръжени с някакво отвратително оръжие.
Т.е. антитерористичният ни отряд не е снаряден, както трябва, защото няма патрони, няма средства. Защото трябва всеки ден в какъв отряд един човек да изстрелва стотици патрони.
Другата антитерористична структура в ДАНС би трябвало информационно да обезпечава цялото противодействие с тероризма. Но те нямат информационни мрежи. Как да са готови? Не дай си, Боже, нещо да се случи, нито с превантивната дейност, нито с прекратяване и пресичане, нито с последваща дейност за разкриване на извършителите сме готови.
Не се знае дали сме разкрили убийците от Сарафово, защото съдът е задочен. Ако такива хора се явят формално в съда, кой ще ги защитава, кой ще оборва тезите на обвинението? Това е една пиар кампания. Още повече, че аз чух, че още миналата година израелците са ги намерили тези хора и са ги разстреляли. Значи най-вероятно ние ще осъдим мъртви хора.
- Оказа се, че ние сме се отнесли от невменяемия атентатор от Ансбах, който изби толкова хора. Какво говори това за нашата подготвеност да разкриваме терористи като външна граница на ЕС?
- Когато германските медии започнат да говорят, че тоя е невменяем и оня е невменяем, аз много се съмнявам. Защото досега не е имало случай, в който участват мигранти от арабски страни, в който или да не са забавили от няколко дни до няколко месеца информацията, или да не са преиначили.
Този човек уж извършил престъплението в амок, а го е подготвял от 2 години. Престъплението в амок е внезапно, то изведнъж те обхваща и правиш някакви ужасни неща. А той се подготвял 2 години, създал сложна организация с профили във Фесбук.
Другият пък подготвял взрив да се самовзриви. Знаете ли колко е трудно да намерите взрив. Това не е като в България да се разхождате по подбалканската линия и да вземете малко взрив или пратрони от тези хора, които не получават заплати. Много луди станаха изведнъж.
И какво като е бил у нас. А за колко хора не знаем, че са били у нас.
- Да но ние сме го итервюирали както някакъв нещастен пострадал човек и никой нищо не е разбрал?
- Предишният случай пък беше такъв. Имали сме подробна инфармация, че онзи чеченец, който направи предишния терористичен акт, е бил терорист и руснаците са го издирвали като терорист. Ние сме го задържали на КПП и правозащитните организации го защитили, защото в Австрия получил статут на човек, който има право на убежище, защото руснаците, видите ли, го търсили. А те го търсили за терористични акции.
И имало голям натиск от неправителствени организации и сме го пуснали, а той направил терористична акция.
- В такъв случай каква е степента на опасност за България от терористичен акт?
- Колкото повече се стяга дисциплината в Западна Европа, толкова повече терористите ще се опитват да се насочат към меки цели, там, където могат по-лесно да направят терористичен акт.
След това, което стана в Германия, фойерверк да гръмне, полицията хуква, хеликоптерите започват да кръжат. Т.е. трудно е. И насочвайки се към меки цели, познайте къде ще се насочат - там, където се влиза лесно.
У нас очевидно се влиза лесно, защото, когато и да направиш проверка около гарата, около "Мария-Луиза", около Женския пазар, ловиш по стотина души, които нито имат документи, нито се знае, че са в България.
Ние нямаме и финансовия ресурс рязко да подобрим нещата, затова се занимаваме с палеативни методи, които не могат да дадат ефект, като например този т.н. закон за борба с тероризма.
Много е опасно при нас по простата причина, защото на тях целите в Западна Европа все още им се струват по-примамливи, защото за тях се пише повече. Но в момента, в който им се стори, че там е по-трудно и няма да могат да си реализират целта, в такава ще се превърне България.