ПЪЛНА ПРОМЯНА: Класните стаи в училищата с паравани, дворовете - с фитнес и зоокът
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Класните стаи с подвижни паравани помежду им с достъп до коридора или външни тераси и дворове с изнесени лаборатории, зоокът, фитнес зони, зеленчукови градини ще трябва да включват проектите за модернизация на учебната среда при ново строителство, реконструкция и основен ремонт на училищата.
Това е заложено в насоките в наредбата за физическата среда и информационното и библиотечното осигуряване на детските градини, училищата и центровете за подкрепа за личностно развитие на министерството на образованието и министерството на здравеопазването, която бе обнародена в Държавен вестник, пише "Монитор".
Училищният двор трябва да е мултифункционален и в него да бъдат обособени пространства като кътове за учене на открито, зони за отглеждане на растения и опитни полета, зелени площи за релаксация и игра, спортни съоръжения. За целта могат да се създадат кътове за сядане както за общуване, така и за уединение и почивка, асфалтирани площадки и плочници да отстъпят място на озеленените площи, да се организират зони като амфитеатър за водене на обучение на открито, за организиране на мероприятия на открито, за занимания по интереси на открито, за развитие на изкуството на открито и др, да се организират класна стая, кабинети, лаборатории на открито за обучение или пък на двора да бъдат включени опитни полета, зеленчукови градини, оранжерии, дендрариум, зоокътове, хранилки за птици с площадки за наблюдение и други съоръжения, позволяващи на децата да учат чрез преки наблюдения, зони за фитнес на открито.
При реконструкция на съществуващия сграден фонд пък трябва да се спазват определени тенденции. Ако училищата искат да увеличат комуникационните зони планове, могат да приложат схеми, с които да присъединят непокрити полуинтериорни външни дворове и превръщането им в покрити атриумни пространства.
Сред предложенията за модернизация на реконструкцията е и замяна на преградната стена между две класни стаи с мобилна преграда. Когато преградата е събрана, двете класни стаи се обединяват в общо пространство – зала. Пред фасадата пък е изградена тераса, към която класните стаи могат да се отварят и учебният процес да се пренесе на открито.
Според конкретната планова схема на учебната сграда и специфичните нужди в заданието са възможни и много други варианти на реконструкция, както и комбинации между тях.
При проектирането и изграждането на нови училищни сгради и комплекси също трябва да се спазват определени структурни модели. МОН и МЗ предлагат два варианта.


