ПЪРВО В ПИК TV: Шефката на Националната галерия Яра Бубнова проговаря за скандала с "голямото плюскане" след нареждане на министър Банов (ОБНОВЕНА)
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Шефката на Националната галерия Яра Бубнова проговаря за скандала с "Голямото плюскане" след нареждане от министъра на културата Боил Банов, който съобщи това първо пред ПИК преди минути. Припомняме, че скандалът с "Голямото плюскане" се развихри след като ПИК публикува снимки от невиждан пир в галерията, на който десетки гости са седнали на обилна трапеза и плюскат като за последно.
От галерията заявиха пред ПИК, че събитието било по повод е откриването на 22 ноември на изложбата на Ода Жон – артистичен псевдоним на българската художничка Михаела Дановска, която правела кариера във Франция. За нея е известно, че навремето е успяла да омае възрастния и заможен германски художник Йорг Имендорф, вече покойник.
В писмо до ПИК от Националната галерия обясняват, че коктейлът в Балната зала бил назован от Ода Жон „Вечеря – натюрморт“. Визията, сценарият, както и „скулптурните елементи в аранжирането на масите”, били създадени от самата художничка в тясна връзка с концепцията на изложбата.
Демек, това не е било обикновено плюскане, а пърформанс! От институцията, ръководена от Бубнова уточняват, че нямат отношение към финансирането на „проявата”.
Скандалът обаче се разгоря след като творци скочиха в потрес от събитието. Пред ПИК проф. Ивайло Мирчев, прочутитя Петко Дурмана, както и шефът на комисията по култура в Народното събрание обявиха, че това е скандално и трябва да се търси отговорност. Затова и министър Банов е наредил Бубнова, която преди година е назначена от него, да даде обяснения пред медиите.
На място художници обясняват, че картините на Ода Жон са от Дюселдорфската школа.
20-30 художници са се събрали в Галерията, да да бранят шефката Яна Бубнова. А от страна на медиите има около 5-6 журналисти, предава журналистката Ива Николова от ПИК TV.
Изложбата е планирана от 2017 г., самата Ода Жон се обърна към галерията с предложение и обясни, че това ще е първата й изложба у нас. Изпрати великолепни каталози за творчеството си и след обсъждането с предишното ръководство Надежда Джакова бе избрана за куратор. С галириите в Париж и Брюксел се занимаваше Надежда, обясни Яра Бубнова. И допълни, че всичко това е финансирано от художничката.
Изложбата била открита от Бубнова, Джакова и представител на френското посолство. Всички приятели, колеги и любители на изкуството били поканени. На самата вечеря-натюрморт били поканени избрани от художничката хора. Всичките те били свързани с нея и съвременното изкуство. "Тя докара доста хора от Швейцария, Белгия, Франция, имаше полезни за нас хора от сферата на изкуството, комуникационната стратегия. От наша страна тя е била асистирана за списъка с гости. Ние също поискахме някои от нас да бъдат поканени и се озовахме там. Масата не бе една, а две. Не бих я нарекла софра - да, 100 души трябва да се поместят на нея. Не бих я нарекла софра, защото нямаше за цел задоволяване на глада. Тя направи скулптури, приличащи на човека, с неговото месо. Посланието е за потребяването на жената от обществото. Тази болезненост, сюрреалистичност, от ядене от телата е повече, отколкото желанието да се наядеш. Ода Жон е вегетарианка, коментира Бубнова. Според турската дума софра - маса с храна, да, това е софра. Но при изкуството мислиш едно, правиш друго, а те разбират по съвсем различен начин. Мисля, че агресивната реакция на снимките е от завистта и от неразбирането. На мен ми се струва, че е по интересно не защо се е случило определено нещо, но защо обществото не дава правото на художник да реализира идеята си", разказа Бубнова.
Ние сме в плен на особени обстоятелства, не е казано, че коктейл е пиене с едни пресъхнали ядки. Приемът може да бъде гигантски и много пищен. Да, количеството нарязано месо създава представи, но има много примери за приеми в галериите, каза тя и даде пример с експозиция на Анди Уорхол и съпровождащия го коктейл.
Това месо, тази телесност, това, което е включено във взаимодествието на човешкото в противопоставянето на романтичното, предполагам, че затова Ода Жон избира тази зала в двореца, която навежда на нечовешки представи и да ги сблъска с това ядене на месо, посочи Бубнова.
Това събитие не отчитам като моя грешка, защото нося частична отговорност за него и не смятам, че целият характер на това събитие е грешка. Това е животът на изкуството в неговото желание да бъде в сблъсък с човека, а не той да е пасивен. Ода Жон директно превърна хората в активни. Някои не докоснаха храната, посочи още шефката на галерията.
На вечерята имаше питки, карфиол, маслини, розов локум, пишмание, сурови аспержи, магданоз, листа зелена салата...продуктите са подобни на композицията, в която участва другото...Беше представен човекът като месо за употреба, обясни още Бубнова.
На въпрос на ПИК дали с конкурс е назначена Бубнова, тя посочи, че трябва да се нарича изпълняващ длъжността. Хората са заети със завършването на годината, но конкурс ще бъде обявен. Би било странно, ако не бъде обявен. Да, ще се явя на конкурса, допълни тя.
Художникът Лъчезар Бояджиев посочи, че познава Ода Жон от 11 години. Той коментира, че, понеже има доста биография, знае, че такива коктейли се правят по всички галерии.