ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Твърдите и меките материали трудно се свързват един с друг. Това е така заради явление, наричано “интерфейсна кавитация”. Меката повърхност се деформира при налягане, докато твърдата остава непроменена. В резултат, двете повърхности се разделят една от друга. Учени от Мичиганския университет в САЩ са използвали този принцип, за да разработят покритие, което е изключително ефективно против заледяване, пише Gizmag. То би могло да се прилага върху самолетни крила или автомобилни стъкла, например.
Допреди се смяташе, че покритията против заледяване трябва да са твърди и хлъзгави. Идеята беше, че това, което отблъсква вода, би трябвало да отблъсква и лед. Според екипа от Мичиган обаче този извод е има слаби страни. Изследователите са създали евтин композитен материал от често срещани изкуствени гуми, каквато е полиуретана. Полученото в резултат покритие, което се нанася като спрей, е грапаво при докосване. Макар че на пръв поглед изглежда, че ледът ще се задържа по него, в действителност твърдият лед се отделя лесно при деформация на меката гума. Достатъчна е силата на гравитацията или съвсем лек полъх.
“Никой не е проучил идеята, че гумено покритие може да намали адхезията на леда,” казва Аниш Тутеджа. “Ледът е замръзнала вода, затова хората приемат, че ледоотблъскващите покрития трябва да отблъскват и вода. Това поставя много ограничения,” изтъква ученият.


