Разследване показа процента на хазартните реклами по време на футболни мачове
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Наскоро извършено проучване, направено от репортери на британската телевизия BBC, показа процента на хазартните реклами, които се показват по време на футболни мачове. Целта на това разследване е да покаже колко букмейкърските компании са навлезли във футбола и каква роля играят по време на двубоите. Не е тайна, че в много държави именно компании от хазартната индустрия са основни спонсори на редица клубове и понякога рекламите няма как да се избегнат. Проучването на британската телевизия показва, че 95% от рекламите по време на футболни мачове във Великобритания включват поне една реклама на букмейкър. Това е наистина висок процент, който заема почти цялото рекламно време. Има обаче още цифри, които си заслужава да разгледате, както и какво е положението с подобни реклами у нас.
Допълнителните показатели за рекламите
В проучването са анализирани рекламите на 25 футболни мача. Резултатът показва, че 1 от 5 реклами е за букмейкърска къща, като при някои срещи такава се показва на 1 от 3 реклами. Притеснението в случая идва от факта, че букмейкърите целенасочено подават рекламите си около и по време на футболни мачове, понеже тогава залозите на конкретното събитие са твърде възможни. Поради тази причина се очаква и думата на контролните органи, които ще преценят дали да ограничат това влияние или да го оставят по този начин. Индустрията, от своя страна, заяви, че подобни реклами имат ограничено влияние върху нивата на поставените залози. Това едва ли е така, понеже залозите в реално време, предлагани в сайтове като Betfair, са изключително популярни и образуват сериозен процент от общите приходи на бизнеса.
Другите резултати от проучването включват факта, че в споменатите 25 мача са показани 1324 различни реклами на спонсорски фирми и други. 272 от тях са свързани с хазартната индустрия. При някои срещи са забелязани 40% от общия брой реклами да бъдат свързани с букмейкъри. В това число влизат 18 реклами на общо 5 компании. При друг важен мач са отчетени 37% на букмейкърски реклами, като това прави 19 реклами от общо 8 компании. Интересен факт от проучването е, че при опит за разследване на хазартните реклами по време на женски футболен мач, не се е стигнало до нито една подобна реклама. Изглежда компаниите нарочно насочват усилия към по-важните и водещи мачове, понеже ако за конкретен мач те не предлагат възможности за залог, едва ли има смисъл да се рекламират по време на протичането му.
Какво влияние имат букмейкърите върху футбола?
Ако трябва да отговорим на въпроса с една дума, тя би била огромно. Ролята на хазартните компании във футбол, а и в спорта като цяло, е доста осезаема и продължава да става по-голяма. Особено във Великобритания, където има много голям процент легални оператори, тяхното влияние във футбола е свързано не само с реклами по време на мачовете, а и с доста повече. Много от букмейкърите са главни спонсори на водещи клубове от страната. Британският оператор Bet365 дори е собственик на елитния английски тим Стоук Сити. Повече за този букмейкър и неговите характеристики може да прочетете в този материал за Bet365 от Nostrabet. Хазартните компании доставят сериозни приходи на отборите и в момента няма тим в елита на Англия, който да е без спонсор от индустрията. Финансовите параметри са много важна част от тези партньорства, понеже всяка година телевизионните права в английската Висша лига се покачват и отборите печелят повече. Телевизиите обаче не раздават парите си без да имат нужното покритие. През 2016 г. са отчетени 150 милиона британски лири, платени за година от букмейкърски компании, за да могат рекламите им да се появяват по време на мачовете. Една единствена реклама на мач от Висшата лига се продава на цена от 35 000 паунда. Сумата наистина е огромна и ясно показва, че хазартният бизнес влага доста средства в телевизионни реклами, които по един или друг начин донасят приходи и за отборите.
Какво е положението у нас?
Българското първенство не е обект на подобно проучване, понеже цифрите по финансовите параметри не достигат споменатите суми. Все пак и в България има сериозно раздвижване в хазартния сектор. Разбира се, всичко се случва напълно легално, като единствено лицензирани оператори имат правото да рекламират имената си. Такъв оператор е Efbet, който може да се срещне на почти всички стадиони в родния елит. Компанията разполага и с телевизионни реклами, но процентът им със сигурност е по-малък, отколкото този на Острова. Друг роден оператор, който набира скорост, е Winbet. Компанията също популяризира бранда си по различни начини, било то във футболните среди или в някой друг спорт. Последният пример може да бъде рекламата им за мача на Кубрат Пулев с Антъни Джошуа, който така и не се състоя. Партньорството между бранда и Пулев е основната причина за създаването на подобни реклами и разпространяването им по българските телевизионни медии.
Докъде може да стигнат показателите в България за рекламите от хазартен характер, никой не може да каже. Във Великобритания има законово ограничение за предаването на реклами, което изисква операторите да не се рекламират преди 21:00 ч. местно време. Изключение правят само дните, когато има преки спортни предавания. От друга страна, Австрия и Белгия напълно забраниха хазартните реклами преди посочения час, независимо дали има спортни събития на живо или не. В България все още подобни забрани няма, но нищо чудно те да станат задължителни за всички страни от Европейския съюз. Въпросът е хората, които обичат залозите, да не се пристрастяват към тях и да не прибягват до емоционални залози, продиктувани от конкретна реклама по време на някой мач. Времето ще покаже доколко и дали ще бъде ограничено това влияние на рекламите от хазартната индустрия.


