BG EN

Режат права на пътници при полети

ЕС

Режат права на пътници при полети

40660
на 19.11.2025
Режат права на пътници при полети
Автор:   ПИК

ПИК с нов канал в Телеграм

Последвайте ни в Google News Showcase

Да бъдат ограничени правата на пътниците при полети, предлага Европейската комисия с промени в регламент на ЕС за обезщетяване при отказ за достъп до борда, отмяна или голямо закъснение на полета. Предложенията на Брюксел бяха представени на конференция за правата на пътниците с въздушен превоз, организирана от Европейския потребителски център в България.

препоръчано

Самолетните компании да дължат обезщетение при закъснение на полет на разстояние до 3500 км над 4 часа и на полет над 3500 км над 6 часа, предлага Европейската комисия. В момента обезщетение се дължи при закъснение над 3 часа. При приемане на промяната, 60% от пътниците, които в момента имат право на обезщетение за закъснял полет, ще изгубят правото си да получат пари от авиокомпанията. Предложенията на Брюксел са в процес на триалог - между Европейската комисия, Европейския парламент (ЕП) и Съвета на ЕС. Представители на Европейския парламент казват, че това е червена линия, с която няма да се съгласят и държат обезщетенията да останат при 3 часа закъснение, обясни Елисавета Димитрова от ГД “Гражданска въздухоплавателна администрация”. От ЕК търсят някакви компромисни варианти, които да намерят подкрепа.

Ако полетът закъснява, но пътниците вече са в самолета, да имат право на безплатна вода и да бъде включен климатикът, предлага ЕК. Ако закъснението стане над 3 часа, пътниците ще бъдат сваляни на терминала. Ако авиокомпанията дължи обезщетение на пътника за закъснени, да го изпаща в срок до 14 дни, предлага ЕК.

Ако полет бъде отменен и пътникът намери сам друг вариант да излети и да стигне до крайната дестинация, авиокомпанията да покрива разходите му, но само до 400% от цената на билета, платена първоначално от пътника, предлага ЕК. Това също ограничава правата на пътниците. Ако има извънредни ситуации и на пътниците се налага да чакат няколко дни за полет, авиокомпанията да плаща само за три нощувки, предлага още ЕК. Идеята е, ако пътниците трябва да чакат повече, сами да плащат за нощувките си.

Друго предложение на Брюксел е свързано с багажа на пътниците. Идеята е всички пътници в самолета да имат право на малки лични вещи и на ръчен багаж, който да бъде включен в цената на билета. Тоест да няма допълнителна такса за този багаж. Освен това идеята е размерите на ръчния багаж, който могат да качват пътниците на борда на самолета, да бъде един и същи за всички авиокомпании.

В момента нискотарифни авиокомпании взимат отделна такса за ръчния багаж, а отделно пътникът може да плати и за по-голям куфар. Промяната само на пръв поглед е добра за пътниците, защото за ръчния багаж няма да плащат отделно. Но това е само привидно. В момента нискотарифните авиокомпании дават възможност на хората да пътуват с една раница на гърба си при изключително конкурентни цени. А който иска и ръчен куфар плаща допълнително. Тъй като голяма част от пътниците имат и куфар авиокомпанията постига определена средна цена на самолетния билет за всеки полет. Ако ръчният багаж бъде включен в цената, авиокомпанията няма да има възможност да предлага по-ниски цени на хора без куфар и ще продава всички билети на по-високата сегашна тарифа за хора с багаж. Така гъвкавостта на нискотарифните авиокомпании и на пътниците ще бъде намалена. Сега например, ако пътуват трима души, всеки от тях може да вземе по една раница и отделно да платят само за един малък куфар като ръчен багаж. С промените и тримата ще трябва да плащат за куфар в ръчния багаж, дори само един да им е достатъчен. Нискотарифните авиокомпании пък ще изгубят конкурентно предимство пред останалите авиокомпании. Така като цяло възможностите на хората да пътуват ще бъдат ограничени.

Друго предложение на ЕК е при неявяване на пътник, ако полетът е с прекачване или билетът е двупосочен, пътникът да запази правото си да ползва билета за останалата част от пътуването. Например, ако пътник закъснее за полета, но има двупосочен билет и ще лети наобратно след 5 дни, да може да хване друг полет на отиване, а за връщането да ползва купения по-рано билет.

Европейската комисия предлага авиокомпаниите да не могат да откажат на хора с увреждания да ги качат на борда на самолета, защото има повече продадени билети от броя на седалките. Освен това, ако помощно средство на човек с увреждания бъде счупено, авиокомпанията ще трябва да му предостави друго за ползване.

Сподели:
Бомба x
ХОРОСКОПЪТ НА АЛЕНА ЗА ПЕТЪК: Скорпионите да не пътуват, Стрелците да обърнат внимание на семейството ХОРОСКОПЪТ НА АЛЕНА ЗА ПЕТЪК: Скорпионите да не пътуват, Стрелците да обърнат внимание на семейството
ПИК TV x
САМО В ПИК TV! Петър Кичашки с тежки думи за метежите в София и новия юмрук на Радев (НА ЖИВО) САМО В ПИК TV! Петър Кичашки с тежки думи за метежите в София и новия юмрук на Радев (НА ЖИВО)
ново
Днес: 48
горещо
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК