РИСКЪТ ФЕЙСБУК! 2/3 от потребителите не са защитени! Как ни "лови" социалната мрежа
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Фейсбук на кръстосан разпит пред американския Сенат. Социална мрежа или мрежа за контрол на масите се оказа платформата? За това шефът на Фейсбук Марк Зукърбърг вече разпитван от сенаторите повече от осем часа.
Всичко се разви като сценарий на филм. Петият най-богат човек в света и основател на най-голямата социална платформа в историята на човечеството бе подложен на кръстосан огън от политиците. Причината - скандалът с теч на информация на потребители, която впоследствие е била използвана с пропагандни цели около последните президентски избори в САЩ.
„Допуснахме грешка. Аз сбърках и съжалявам. Създадох Фейсбук, аз го управлявам и аз нося отговорност за това, което се случи”, заяви Зукърбърг пред Сената.
Оказа се, че над 80 милиона потребители на социалната мрежа са засегнати от изтичането на лични данни. Компанията майка призна, че, съобщава Нова телевизия.
„Не преценихме колко е голяма отговорността ни и това беше огромна грешка. Това беше моя грешка. И съжалявам”, категоричен бе Зукърбърг.
35 000 българи са били засегнати от скандала. Вече можем да проверим дали и ние сме сред тях. Това отнема няколко секунди.
Оказва се, че няколко лайка във Фейсбук са напълно достатъчни добре подготвеното око твърде точно да предскаже за кого бихте гласували, от какъв пол сте и с каква сексуална ориентация или колко сте интелигентен, както и коя тактика за влияние върху психиката би ви подействала най-добре.
Макар Фейсбук да не продава данните за потребителите си на трети страни, компанията със сигурност печели добре от тях - около 40 млрд. долара през миналата година. Това й отрежда второ място след Гугъл на пазара на дигитална реклама.
За пръв път Марк Зукърбърг заговори формално за платена версия на Фейсбук, която да не включва реклами. За момента обаче това не изглежда сериозно обмисляна идея.
По време на кръстосания разпит стана ясно още, че Фейсбук може да следи хора дори извън социалната мрежа. Например, при четене на статия има опция "харесай" (Like) и "сподели" (Share) във Фейсбук. Компанията на Зукърбърг може да следи дали потребителите натискат тези бутони, което означава още повече информация за рекламодателите.
Заговори се и за "профилите в сянка". Доказателство за тях е как дори човек, който за първи път влиза във Facebook, веднага получава покани за приятели, които имат телефонния му номер и от други източници.
В крайна сметка Зукърбърг обеща разследване и по-строги мерки за сигурност.