Родители: Комисия към РИО изпраща децата със СОП директно в помощно училище
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Родители на деца със специални образователни потребности (СОП) сигнализираха, че техните деца принудително и без право на избор, са пренасочени към обучение в помощни училища. Голяма част от родителите на такива деца всъщност искат децата им да учат в общообразователни училища с интегрирано обучение, защото според тях това действа положително на развитието им и все пак са равнопоставени, съобщи Би Ти Ви.
Оценката се прави от екип за комплексно педагогическо оценяване, която се сформира от регионалния инспекторат по образованието (РИО). Комисията се състои от експерт по образованието и различни специалисти, сред които психолози, логопеди, учители. Те наблюдават детето и преценяват дали то да отиде в общообразователно или в помощно училище. В конкретния случай комисията директно е насочва повечето деца към помощно училище, без дискусия по темата. Вариантът „СОУ с интегрирано обучение" дори не е стоял като възможност.
Според Наредба 1 от 23.01 2009 година за обучение на деца със специално образователни потребности обаче гласи, че тези деца се възпитават интегрирано. И те могат да се обучават в специални училища след изчерпване на всички възможности за интегрирано обучение.
Самата оценка протича, като детето се наблюдава и се описват всички негови характеристики в специална карта. Посочени са десетки характеристики, които комисията трябва да опише – физическо развитие, когнитивно развитие, обучение, писмена дейности и т.н. Според комисията оценката на детето продължава 25-30 минути, а според родителите оценката е била направена за по-малко от 10. За сравнение в западните държави подобни оценки – първични и задълбочени, траят не с минути, не с часове, а със седмици. Родителите са обидени от отношението на членовете на комисията.
Те разказват, че освен всичко друго, членове на Комисията активно са раздавали и рекламни брошури за конкретно помощно училище в столицата. Гледната точка на госпожа Борислава Недялкова е коренно различна. „Смятам, че специалистите се справиха и нямам коментар относно недобре проведена оценка, точно напротив. Оценката е направена аргументирано, няма мисъл за насочване към помощни, няма никакъв подтекст”, твърди тя.
Тя увери, че няма информация за раздавани брошури и визитки на конкретно помощно училище. „От гледна точка на нашата уредба, никъде не пише, че това е забранено”, обяснява все пак тя. Въпреки опровержението за раздаване на брошури родители с готовност ни предоставиха това, което са получили - брошура за конкретно помощно училище и визитки. Недялкова обясни, че тяхната оценка е с препоръчителен характер. И всеки родител може да подаде молба за преразглеждане на случая на всяко едно дете. Междувременно родителите сигнализират за проблема Националния алианс „Усмихни се с мен”.
Това е неправителствена организация в подкрепа на родители и деца. Според правозащитниците в случая става въпрос за грубо нарушаване на наредбата за деца със специални образователни потребности. Законът предвижда обратна на случващото се логика - приоритетно децата учат в обикновени училища, а само по изключение се търсят други възможности. Алиансът вече е сезирал всички отговорни институции и настоява за анулирането на първоначалните оценки на въпросната комисия.
А дотогава родителите ще се надяват на шанс. Тъй като едно от съмненията на Алианса, който застава зад тези родители, е че всичко това се случва с цел запълване на бройката в помощните училища, е важно да се посочи колко струва един ученик в зависимост от училището, където се намира. В СОУ единният разходен стандарт на дете е 1437 + 318 лева за деца с интегрирано обучение. Но това дете, ако е в помощно училище без интернат, единният разходен стандарт е 4041. По пътя на логиката едно дете със СОП, ако бъде в помощно училище, е доста по-изгодно.


