ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Варненски родители обявиха, че ще спрат децата си от училище, ако до 2 седмици просветният министър Тодор Танев не организира среща, на която да оповести конкретен срок за подмяна на учебниците от основния курс.
Майките и бащите обявиха, че не харесват част от сегашните, имат и забележки към учебната програма. Подкрепени от инициативен комитет, те се договорили със служебния министър Румяна Коларова да бъдат направени редакции на учебниците. След изборите обаче всички опити за контакт с наследника й Тодор Танев удряли на камък. Затова родителите поискаха съдействие от шефката на Регионалния инспекторат по образование (РИО) Венцеслава Генова.
На импровизиран открит урок пред сградата на РИО родителите прочетоха и фрапантни примери от учебници по различни предмети за 3-ти, 4-ти и 5-и клас. „В „Човекът и обществото” за 4-ти клас на „Просвета” пише, че българи живеят в Молдова, Украйна, Русия, Канада и къде ли не, но не и в Македония, Гърция и Румъния. Западните покрайнини са наречени Източна Сърбия, както ги определяше Милошевич. Още в предговора пише, че у нас живеят различни етноси - арменци, евреи, турци, роми. Но българи няма. Вече няма и византийско робство, а съвместно съжителство на българи и византийци. За единственото по рода си в света зверство с ослепяването на 14 000 войници липсва и ред, а за цар Самуил са драснати две изречения. В същото време в раздела за българите в Османската империя обширно е описан ислямът”, на един дъх изреди Костадин Костадинов, общински съветник, директор на историческия музей в Добрич и баща на четвъртокласник.
Родители показаха и “Литература” за 5-и клас на “Булвест 2000”, в който има цял урок за Курбан байрам. В друг урок децата трябва да пишат трансформиращ преразказ от първо лице единствено число върху четиво, озаглавено “Легенда за рома”. “Ние сме толерантни, но не е редно да се обръща изключително внимание на религията и обичаите на други етноси за сметка на православието и българщината. В час по музика на 6 май им казват, че е голям ромски празник и пеят “Джелем, джелем”, възмутен беше баща, донесъл “Музика” на “Просвета” за 4-ти клас. “По английски вземат времената, преди да са ги учили на български. По математика всеки ден има нов урок, а време за упражнения - никакво”, добави Теменуга Петрова, майка на третокласник.
Учебниците са писани през периода 2001-2005 г.
Те се пишат по предварително одобрена учебна програма и отговарят на учебния план, които са законови документи. Промяната в учебник може да стане само след изменение на учебната програма.
ИЗДАТЕЛСТВО „БУЛВЕСТ 2000”
Учебникът по литература за 5-и клас на издателство „Булвест 2000” отговаря на действащата в момента учебна програма, която може да се види на сайта на МОН. В очакваните резултати на тази програма е предвидено учениците „да откриват и коментират етическите ценности, съхранени в мита и фолклора”, „да осъзнават различните етнически образи във фолклорния свят и да са способни на толерантното им съпоставяне”. Във връзка с тези очаквани резултати са предложени следните художествени текстове:
„Славки си рожба не трае” (фолклорна песен);
„Тримата братя и златната ябълка” (българска фолклорна приказка);
„Слънцето и луната” (еврейска приказка);
„Легенда за рома”(ромска приказка);
„Събра Марко триесе юнаци” (песен от цикъла за Крали Марко).
Програмата по литература за 5-и. клас предвижда и изучаването на фолклорния празничен календар, като в очакваните резултати е записано, че учениците трябва „да познават основните календарни празници на различните етноси, живеещи в България”, „да осмислят проявлението на празника в художественото слово”, „да разбират функцията на словото в ритуала”. Празниците, с които петокласниците трябва да се запознаят, са: Коледа, Прошка, Великден, Гергьовден, Еньовден, Димитровден, Пасха, Курбан байрам.
През 2006 г., когато се създаваха учебниците за 5-и клас, художествените текстове бяха предоставени на издателствата от МОН във вариант, в който трябваше да се включат в урочната статия. Авторите нямаха право да ги съкращават или да използват други варианти на фолклорните текстове от програмата.
ИЗДАТЕЛСТВО „ПРОСВЕТА”
Костадинов лъже, за да го забележат
Издателство „Просвета” напълно подкрепя исканията за нови учебници, съответно нов закон за средното образование и нови програми.
Не можем да се съгласим обаче с манипулациите и откровените лъжи, които се тиражират по отношение на сега действащите учебници на издателството по “Човекът и обществото”. Напоследък такива атаки се предприемат от общинския съветник във Варна Костадин Костадинов, който се представя за историк и блюстител на националните идеали, очевидно с прозрачната цел – като яхне вълната на крайния национализъм, дано го забележат и се докопа до някой по-висок пост. За тази цел заблуждава загрижени за образованието на децата си родители, като вади думи от контекста, твърди, че в учебниците няма неща, които ги има, и обратното – търси там неща, които по програма е невъзможно да ги има, защото не са за деца на тази възраст и т.н. Ще дадем само един вчерашен пример за откровена лъжа: на т.нар. импровизиран открит урок пред общината във Варна е било обявено, че в учебника по човека и обществото: „Още в предговора пише, че у нас живеят различни етноси – арменци, евреи, турци, роми. Но българите ги няма”.
Ето какво наистина пише в предговора на учебника на „Просвета”: „Вие –българи, турци, арменци, евреи, роми – сте бъдещите български граждани.” По подобен начин са извадени от контекста и манипулирани и всички останали твърдения на „националиста”. Освен онези, които не са явни лъжи.
Източник: "Марица"


