ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Повече захар, по-малко какао и добавено палмово масло –това на практика съдържат най- разпространените шоколади в търговската мрежа у нас според „Активни потребители”.
Само 2 от 27 тествани марки отговарят на изискването за шоколад на Европейския съюз – а именно да има над 35% обща какаова маса.
Останалите 25 могат да се считат за млечен шоколад.
Анализът на етикетите в проучваните продукти показва изключително високо съдържание на въглехидрати.
При 22 от 27 марки количеството на захарта е 50% и повече, а при 4 достига 60%. Само при 5 шоколада захарта е под 50%.
„Установяваме стремеж към икономисване на какао , а какаото е най-важната съставка в шоколада, тя е и най-скъпата разбира се. Неслучайно европейското законодателство е установило минимална норма от 35 %, обясни Богомил Николов от „Активни потребители”, цитиран от Би Ти Ви.
В теста са включени 27 търговски марки шоколади закупени от различни търговци. От проучването са изключени тъмните шоколади поради отсъствието на национални и европейски критерии за тяхното качество.
Всичките 27 марки шоколад са сглобени от какаова пудра и какаово масло. Нито един не е направен по оригиналната рецепта с шоколадов ликьор.
Само при една марка е спомената държавата на произход на суровината.
При 17 от тестваните 27 марки се установява влагане на нетипични суровини. При 7 е добавяна растителна, основно палмова мазнина. Други 7 марки съдържат технологичната добавка Е476 (полиглицерол полирицинолеат), а една Е 492 (сорбитан тристеарат).
В 6 е добавяна лактоза, а при други 4 се прибавя лешникова паста без това да е отбелязано в наименованието на шоколада на лицевата страна на етикета, което представлява риск за алергичните потребители.
При нито една марка не е описано количеството на добавяната растителна/палмова мазнина, която трябва да е до 5% (критерий на ЕС).
Анализът на етикетите показва изключително високо съдържание на въглехидрати, най-вече захар, в проучваните шоколади, посочват от „Активни потребители“.
На практика продаваните на нашия пазар шоколади се състоят основно от захар. Само при един продукт общата какаова маса е повече от захарта.
Основните изводи от изследването на „Активни потребители” са, че в търговската мрежа не се продава шоколад отговарящ на критериите на ЕС, а млечен шоколад, отличаващ се с понижено съдържание на какао. Няма нито една марка произведена по оригинална технология от шоколадов ликьор.
Масово шоколадите съдържат твърде голямо количество добавена захар, 50% и повече, което създава здравен риск за потребителите. В повече от половината (17 от 27) от предлаганите продукти се влагат нетипични компоненти като палмова мазнина и технологичната добавка Е476. При повечето търговски марки информацията на етикетите е поднесена нечетливо за потребителите.
В България досега не е известно да са извършвани лабораторни тестове за качество и безопасност на шоколадите, въпреки предупрежденията за наличие на такива. На национално и европейско ниво няма метод за проверка на основния критерий за качество на шоколада – съдържанието на обща какаова маса.