САМО В ПИК! Бивш зам.-министър на туризма с шокиращи разкрития за екшъна в кабинета: Симеонов е прав да иска промяна! Ангелкова защо толкова често е на Слънчев бряг, ангажименти ли има към някого?
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Размяната на реплики и обвинения между вицепремиера Валери Симеонов и министърът на туризма Николина Ангелкова започнаха отново с пълна сила с началото на летния туристически сезон по повод шума и дискотеките по плажовете.
Повод станаха проверките на Симеонов по родното Черноморие не само за шума, но и за някои незаконни постройки на плажовете на Слънчев бряг. Вчера на брифинг в Бургас, лидерът на НФСБ заяви, че голяма част от тях са не само незаконни, но и опасни за здравето на хората и заяви, че предстои да бъдат премахнати. Според министър Ангелкова обаче това не е вярно и всичко било законно. Агенция ПИК потърси експертното мнение на бившия зам.-министър с ресор туризъм Бранимир Ботев по горещата тема.
Бранимир Ботев е завършил френската гимназия в София, а през 1982 г. социология в СУ "Свети Климент Орхидски". На 28 г. става най-младият генерален директор на Института по Маркетинг в България, а 2 години след това оглавява Междуправителствения френско - български институт по маркетинг, консултации и мениджмънт "Марком", създаден по негова идея.
Учредител и първи президент на Белгийско- българската асоциация, член е на работодателската организация "Деловая Русия - Европа". Член на УС на Националния борд по туризъм. В три поредни правителства е зам.-министър на икономиката и енергетиката с ресор туризъм.
От ноември 2016 г. е изпълнителен директор на Европейския институт за стратегии и анализи.
Интервю на Гергана Ингилизова
- Г-н Ботев през последните дни отново ставаме свидетели на размяна на реплики между вицепремиера Валери Симеонов и министърът на туризма Николина Ангелкова. Вчера на брифинг г-н Симеонов заяви, че обектите които се намират на плажа на Слънчев бряг са незаконни и опасни, часове по-късно Ангелкова заяви, че това не е вярно. Вие като бивш заместник-министър как ще коментирате това и запознат ли сте със статута на въпросните обекти?
- Законността и незаконността установява съда, това е постулат още от времето на римското право. До толкова доколкото има ясни законови норми и в ЗУТ и в Закона за устройство на черноморското крайбрежие не мисля, че даден министър, пък бил той и със самочувствието на г-жа Ангелкова може да замести съда и без да осъществи съответната проверка може да се произнася. Защото всичко друго в съзнанието на хората означава чадър над хора, които са си построили и експлоатират обекти на плажната ивица.
Очевидно, че подобен казус, който е възникнал още веднъж поставя въпроса за един независим контрол от страна на бизнеса, на гражданското общество и от страна на съда. За съжаление в туризма това все по-рядко се случва, защото администрацията монополизира не само всичко което е свързано с лицензионните режими, но и все повече и последващия контрол. Доколкото разбирам сега огромното желание на министър Ангелкова е да може и да отнема от тук насетне издадена категоризация. Както се казва: "иска в нея и сиренето, и в нея и ножа".
- Виждали ли сте някъде другаде подобни обекти и нормално ли е според вас да ги има, пък били те и преместваеми, каквито всъщност се оказва, че не са, след направени проверки?
- Органът, който трябва да се произнесе затова е ДНСК. Хубаво е, че има журналисти като вас и като агенция ПИК, които повдигат тези въпроси, защото малкия въпрос свързан с това, кой и как безочливо нарушава закона и прави каквото си иска, опира до големия въпрос - какво е лицето на българския туризъм.
Кое е това, което туристите забелязват и което ги шокира. Разходете се в една дестинация като Коста дел Сол. 35 километра между Малагия и Марбея се считат за една от най-златните в инвестиционно отношение и най-посещавани туристически дестинации в света. На тези 35 километра вие няма да видите едно капанче, една будка, да не говорим за нещо по-сериозно като барове, сложено на пясъчната ивица.
Всичките обекти, които могат да съществуват са през алеята за разходки, а на самата алея, отделени едно от друго, съществуват само ресторанти, които са обградени като оазиси с много зеленина и са само и единствено държавна собственост и се дават под наем.
Никой друг няма право там да забие един кол, да постави една керемида или тухла, освен държавата. Но тези обекти не стъпват на плажната ивица.
В никоя друга държава няма да видите подобен тип заведения. Тъжното е, че подобен тип поведение от страна на администрацията и министерството на туризма са дали изключително лош имидж на България.
- Виждаме, че г-н Симеонов се опитва да поправи нещата, обявява се против лошите практики, но е жестоко атакуван и някак изглежда, че остава сам. Ще успее ли според вас да се пребори?
- Трудно ми е да бъда в обувките на г-н Симеонов, той е лидер на партия и вицепремиер и според мен има необходимите лостове да постави много ребром и ясно въпроса.
Достатъчно много са сериозните проблеми и без отговор в туризма, които стоят. И ако г-н Симеонов предизвика един сериозен и съществен дебат в това отношение мисля, че много колеги ще откликнат. Самият аз ще се присъединя, като ние имаме сериозни проучвания и изследвания в Института по стратегии и анализи, който аз оглавявам, по линия на БАН, където бях съветник на председателя, като тези данни стоят и крещят в това отношение.
Мисля, че вицепремиерът Симеонов е в правото си да иска пълна прозрачност и яснота, но в края на краищата той е коалиционен партньор и трябва да направи необходимото, отрасълът който той ръководи да отговаря на изискванията на всички, не само на отделни инвеститори, но преди всичко на потребителите, на туристите, които идват в България.
Тук е много важно да отбележим, че ако за определен тип инвеститори, принципът е „ден година храни”, да се извлекат максимално повече пари за 2 месеца с цената на всичко, то туризмът в България е един дългосрочен отрасъл, който е част от Брутния вътрешен продукт с 12,1 процента, което е огромна част от БВП.
Трябва да сме наясно какъв имидж търсим и какви туристи, защото в резултат на подобен тип поведение България се превърна „успешно” в най-евтината дестинация в Европа. В момента един чуждестранен турист оставя по-малко пари в България отколкото в Африка, дори там оставя с 20 процента повече. Това е безумие и съсипване на всичко, което страната ни има като потенциал.
- Освен това ни смятат и за дестинация за евтин алкохолен туризъм.
- На мен ми прави впечатление, че две от три прояви на министър Ангелкова са свързани със Слънчев бряг. Имам чувството, че тя или е поела ангажимент към някой, или има някакви интереси, дано да греша. Слънчев бряг не може да бъде лицето на българския туризъм.
Нека да бъде така добра да извади данъците, които постъпват в хазната от големите курорти. Защото тук също има тежки аномалии. Погледнете колко нощувки се отчитат и нека не забравяме, че голямото укриване на пари в туризма в размери на милиони и милиарди левове става чрез неотчитане на нощувките.
Слънчев бряг през лятото всъщност е най-големия град в България след София. С прилежащите курорти Свети Влас, Елените и др. Слънчев бряг отива на над 600 хиляди легла. В същото време, ако смятаме по 60, трябва да има 36 милиона нощувки само в Слънчев бряг на година. В същото време България при всички легла и курорти които има, при всякакъв градски туризъм в момента отчитаме 16,5 милиона нощувки на чуждестранни туристи на година. Някой може ли да го повярва това?
Не спирам да повтарям, че най-голямото престъпление към България и българския данъкоплатец е невъвеждането на системата ЕСТИ - Единната система за туристическа информация, която Ангелкова три години упорито отказва да въведе. Последно се скри за обжалване на процедури и забавяне на процедурите по ЗОП.
Системата беше финансово осигурен от Брюксел и от бюджета, първото нещо което тя направи е да върне парите, които бяха предвидени за това и, които министър Горанов с удоволствие прибра обратно в бюджета, да откаже финансирането отвън и да откаже системата. Нека всеки да си отговори защо държавата се отказва от огромни финансови постъпления, които да контролира по прозрачен начин и те да влизат в бюджета и остават тези потоци да се насочат към нечии джобове. Тук не говорим за сив, а тъмно черен поток от сектор туризъм.
- Като казвате всичко това, смятате ли че има надежда все пак нещата да се променят?
- Смятам, че всеки един гражданин трябва да си даде сметка какъв облик иска да има България. Дали искаме да се доближим до образа на най-пошлите риалити формати. В крайна сметка ние няма ли какво да покажем като културно-историческо наследство, природни дадености, уникални маршрути.
Ние сме средище на толкова цивилизации, които са били по нашите земи, като допълнение балнео-СПА, планинския и зимния туризъм са много по-имиджови, носещи повече пари и произвеждат туристи, които ни посещават по няколко пъти и много по-платежоспособни.
Икономическият ефект е между 4,5 и 5 процента спрямо морския. Най-евтиния туризъм е морския, същевременно с най-силно конкурентната среда, около нас са Турция, Гърция, Хърватска, огромни пари се изливат в Албания, която има и по-голяма плажна ивица от България. Във всички тези страни вие никога няма да бъдете обект на такава шумова агресия, на такова поведение, на пиянски тълпи, които се носят от ляво на дясно покрай вас и хората въпреки всичко имат достатъчно много туристи, които оставят повече приходи за съответната държава и с желание да се връщат там.
Хубаво е вицепремиерът да изиска за тази година от г-жа Ангелкова анализа, който министерството прави за сезона и мерките, които взима по отношение на брандиране на България. Защото се очаква много сериозен отлив от руски туристи, които отиват в Турция.
Скоро на Ангелкова й бе поставен въпроса защо продължават да бавят визите и продължават да бъдат толкова скъпи, а тя започна да говори безумни неща за изнесените визови центрове, които всъщност не издават визи, а само събират данни и оскъпяват процеса. Похвали се с откриване на консулство в Екатеринбург, която всъщност аз открих докато бях зам.-министър. Не мога да разбера при толкова много хора на работата в министерството на туризма, защо ние продължаваме да нямаме реална визия относно това ние какъв продукт искаме да предоставяме. Продължава да не се въвежда целенасочено системата ЕСТИ и разбирате, че всичко това се отчита някъде.