САМО В ПИК: Емил Хърсев за вдигането с 50% на корпоративния данък: Тотално неясно! Когато бъде приложен, ще се получи комунизъм
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Служебният кабинет на президента Румен Радев на свое заседание е приел България да се присъедини към решение, с което корпоративният данък у нас ще скочи с 50%. Решението е било взето на заседание на министерския съвет на 30 юни. От ГЕРБ дадоха и извънреден брифинг по тази тема.
ПИК потърси за ексклузивен коментар финансиста Емил Хърсев. Ето какво разясни пред медията ни той:
- Г-н Хърсев, как ще коментирате информацията, че България се е присъединила към решение за вдигане с 50% на корпоративния данък след заседание на служебното ни правителство?
- Това нещо тотално не е ясно.
- В какъв смисъл?
- Нито е решено по съответния начин, нито е ясно кога.
- Тогава какво следва оттук-нататък?
- Тази история с пакта на фискална хармонизация на OECD е поне с 10-годишна история. И това със 135-те държави, които са станали 130, също не е от вчера. Това е един отдавнашен проект. Същото е и с фискалния съюз на ЕС – от колко години са го подписали, но не се направи нито една крачка. Не могат да се споразумеят за приложното поле, данъчната основа.
Значи, много е лесно по принцип да си даваме обещания за добро прекарване, но когато се опре до същността на нещата, там вече разногласията стават все повече между отделните страни и накрая не се получава нищо.
- Доколкото ви разбирам, не се знае дали изобщо този данък ще скочи?
- Да, точно така. И вече не е ясно кога. Че ще скочи примерно от сегашния консенсус за 10% на новия консенсус за 15%, това не е ясно кога точно ще се приложи. Но процентът не е най-важното.
- А кое?
- Много по-важна е базата, там са големите проблеми. Кое е облагаемата база и кой може да се изключи от нея.
- Как стоят нещата по тези въпроси?
- Максимално мъгливо в това, което са подписали. Излиза, че тези 15% са един ограничен консенсус що се отнася до някои класове корпорации. Тези с огромни обороти и приходи, които в България ги нямаме нито една, и тези, които работят във виртуалното пространство. Ето са тези, за които твърдо са решили държавите да приложат този метод на облагане, за който са се разбрали.
За малките предприятия обаче няма такова нещо за реинвестираната печалба никаква идея. Изобщо не си го представяйте като просто увеличаване на данъчната ставка в България от 10 на 15% при тази огромна база, която имаме у нас. Много е обхватна. Почти няма държава в Европа, която да има толкова широка база на облагане
- Но защо се наложи служебното правителство да вземе въпросното решение, което мина някак си незабелязано?
- Нищо не е взело. Значи, България към този пакт на OECD се е присъединила преди 8 години, ако не се лъжа за точността . Тук няма акт, няма изпълнително действие. Нищо не е решено. Няма никакво решение, камо ли окончателно. Седим и си приказваме и да постигнем някакъв международен договор.
- Казано с прости думи – ние сме се присъединили към други страни, но не се знае какво ще се случи…
- С уточнението, че не сме се присъединили сега, а преди 5 или 8 години. От Г-7 не, че си присвояват, защото те са си вътре в OECD, а просто така се идентифицират с нея. След което следващата среща на OECD във въпросния формат от 135 страни, приемат това, което Г-7 обявиха. 5 държави обаче отказват да го приемат.
- Ако все пак се стигне до увеличаване на корпоративния данък, възможно ли е да се стигне до фалит да доста наши фирми, казано на лаишки език?
- Не. Никоя фирма не е фалирала от повишаване на данъците, защото забележете, че фалират фирми, които са на загуба, а не такива, които са на печалба. Данък плащат тези, които са на печалба, а не тази, които са на загуба.
Това е въпрос на преразпределение – да вземем от успешния и да дадем на някой, когато държавата реши. Но не можем да вземем от неуспешния – на босия не можем да вземем цървулите, т.е опасност от висок данък няма и никога не е имало.
- При този случай, когато взимаме от богатите и се дава на по-бедните, какво се получава?
- Тогава се получава комунизъм. Това е , което обясняват популистите по света. От времената даже на Ленин или още 50 години преди него се прилага и ни е обяснявано, че е справедливо. Справедливо е да се даде на бедния, на гладния. Откъде да се вземе – от онзи, който го е изкарал.
- Служебният кабинет не трябваше все пак да има някакво съвещание поне с Тристранката по тази тема?
- Хубаво е да се обсъждат тези неща преди да се случат. Но забележете, че по този въпрос правителствата на България, които са няколко в рамките на OECD, никога не се е провеждало. Ние и преди не сме провеждали някаква много масирана дискусия в България. Имайте в предвид, че това е още от времената на Негово величество, когато беше премиер.
Аз не си спомням и за фискалния пакт особено много да сме дискутирали.
- Евентуално кога е възможно да се изясни влизането и приемането на този увеличен корпоративен данък?
- В момента , в който се появи законопроект в някоя от държавите по света. Ще видим какво точно са се разбрали. Няма особена публичност на преговорите между държавите.
- Значи трябва първо няколко държави да го приемат…
- Като го видим примерно в държави като Германия, Белгия, Холандия, Австрия, ще разберем, че и при нас ще стане горе-долу така. Вероятно още по-зле, тъй като при нас винаги е действала по-широка база законодателно. Затова казвам, че проблемът е, че ние имаме много по-широка база на облагане отколкото една от споменатите страни. Защото ние нищо не изключваме, а добавяме.
- Точно тази база до какви проблеми е възможно да доведе у нас?
- Това да облагаме и разход, което в България и правим. При образуването на фискалния резултат ние добавяме маса разходи, които не се признават за разходи.
Взимате една данъчна декларация по корпоративно облагане и четете страници с корекции. Всичко онова, което се добавя към фискалния резултат, то е цял помен, не е едно и две.
Другите държави това, което прави преобразуването им на маса случаи е просто намаляване на печалбата. Нашите 10% вече са ефективни на 15% в Германия.
- За коментираното досега решение за евентуалното увеличение на корпоративния данък може ли да бъде упрекнато служебното ни правителство?
- Не. Както казах, ние сме се присъединили преди 8 години, ако не се бъркам.