САМО В ПИК И "РЕТРО"! Проф. Огнян Герджиков: Кабинет без Бойко Борисов? Абсурд!
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Професорът по търговско право и преподавател в Софийския университет Огнян Герджиков е роден на 19 март 1946 г. в София. Завършил е Юридическия факултет на СУ „Св. Климент Охридски”. След което специализира във Виенския университет и в хамбургския институт „Макс Планк”.
Председател е на 39-ото Народно събрание. Депутат в 39-ото и 40-ото НС. Носител e на орден "Стара планина". Член е на НДСВ.
- Проф. Герджиков, имат ли основание в БСП за самочувствие от победата на ген. Румен Радев на президентските избори?
- Личното ми мнение е, че БСП има известна заслуга за успеха на Радев, но в никакъв случай не трябва да смята, че това е победа на партията. Получи се едно съчетание, синергия между един подходящо избран кандидат, подкрепен и легитимиран от БСП, което даде всъщност крайния положителен резултат. Радев получи подкрепа обаче и от голям протестен вот, тъй като настъпва естествена умора от продължителното управление от страна на ГЕРБ, макар че те остават най-голямата и най-силна политическа партия. Самото обстоятелство, че те издигнаха за „Дондуков“ 2 председателя на парламента Цецка Цачева, а Народното събрание по правило е с много нисък рейтинг, всичко това накуп доведе до категоричната победа на Румен Радев.
- Уместно ли беше присъствието на Радев на червения партиен пленум в края на миналата седмица?
- Това като че ли не беше достатъчно уместно. Може би той се чувства задължен да изрази своята признателност към партията за това, че са го номинирали, но като че ли той не трябва да показва такова пристрастие, тъй като по Конституция президентът на републиката трябва да е независим от партиите, обединител на нацията. Трябва в най-голяма степен да бъде независим.
- Мислите ли, че е възможно съставянето на следващо правителство в рамките на това 43-то Народно събрание?
- Това е изключително малко вероятно. Тази опция стои все още за Патриотичния фронт, ако, разбира се, бъдат поканени за това от президента Плевнелиев. Така е, тъй като той има правото на избор на кого да връчи мандата след отказа на първите две големи политически сили. Но даже да бъдат поканени, Патриотите едва ли ще намерят достатъчно силна подкрепа от останалите политически сили. Струва ми се, че това няма да стане. Много малко вероятно е да се случи.
- А не е ли възможна формулата, която предлагат Валери Симеонов и Красимир Каракачанов – за кабинет с ГЕРБ, но без Бойко Борисов?
- Това не може да се случи, тъй като, в крайна сметка, трябва да се знае, че в много голяма степен ГЕРБ се олицетворява от Бойко Борисов. И едва ли такава стъпка ще бъде предприета – кабинет с подкрепата на ГЕРБ без Бойко Борисов. Това просто не го виждам.
- А как ви се струва идеята на ДПС и Карадайъ за експертен политически кабинет на съгласието? Възможно ли е и дали е необходимо?
- Това също ми се струва утопично. Звучи добре, но не виждам предпоставки за реализацията му. Най-реалистично, без да съм категоричен, е кабинетът в оставка да продължи да работи до 22 януари, когато новият президент Румен Радев встъпи в длъжност. След това той да състави служебен кабинет, който да организира и проведе предсрочните избори, които ще бъдат в края на март или началото на април.
- Не трябваше ли Нинова с претенцията си от победата на Радев да се опита да състави кабинет?
- БСП и Нинова добре осъзнават, че в рамките на този парламент няма как да съумеят да съставят кабинет, защото имат твърде малко народни представители. А и малко се тези, които биха застанали зад тях. Така че те чудесно осъзнават, че такава конфигурация е невъзможна.
- Черпят ли енергия Бойко Борисов и ГЕРБ от политическото безвремие?
- Това, че Бойко Борисов подаде оставка, за мнозина е изненада, тъй като няма пряка връзка между загубата на президентските избори и оттеглянето на кабинета. Така вероятно той иска да запази все още високия рейтинг на ГЕРБ, за да може в следващите извънредни парламентарни избори партията му да бъде отново водеща политическа сила. И ако бързо се промени парламентарната избирателна система, това даже би могло да усили позициите на ГЕРБ.
- Как ще коментирате разигралия се екшън в Харманли преди дни?
- Доколкото следя нещата, подобни раздвижвания сред тези мигрантски групи има и в други страни. И там те са се активизирали. Така че това не е само на местно ниво, в България. Най-вероятно през „Фейсбук” или не знам как те съгласуват действията си, за да могат да се чувстват обединени, и то не само в рамките на една държава. Искат да са обединени в рамките на всички тези европейски страни, в които пребивават в момента.
- Борисов предупреди за възможни атентати след подобни прояви на мигрантите, доколко сериозна е такава заплаха?
- Трудно ми е да кажа. Има специалисти в материята на националната сигурност. Но е хубаво и гражданите, и институциите да бъдем нащрек, тъй като наистина такова нещо не трябва да се допуска.
- Ако все пак се наложи формирането на служебен кабинет, възможно ли е Плевнелиев и Радев да го редят съвместно?
- Хипотетично е възможно, но по Конституция такава фигура няма – кабинет за изборите да се съставя от новоизбрания и от заварения президент. Това може да се случи само неформално. Иначе това е отговорност на действащия президент.
- Нужна ли ни е нова Конституция, както твърди и премиерът в оставка Бойко Борисов? Какъв е дефектът на тази?
- Тази Конституция изигра своята много положителна роля през 1991 г., когато беше важно каква законова рамка ще бъде зададена. И аз смятам, че авторите на сегашната Конституция са свършили много добре работата си. Но от тогава минаха вече 25 години. Ние сме вече в друга ситуация. Ние сме пълноправен член на ЕС и НАТО. Вярно, че междувременно бяха направени и необходимите корекции заради това наше членство, но сега Конституцията показва като че ли някои недостатъци. Затова има нужда от известна ревизия. Едва ли става дума за нова Конституция, а за промени в сегашната. Защото нова Конституция ще ни се наложи, ако, да кажем, решаваме дали да минем от републиканска форма на управление към монархия или парламентарна монархия, а може би президентска република. Тогава – нова Конституция да, но такива нагласи очевидно няма в обществото.
- Що за Изборен кодекс е този, който предлагат Мая Манолова и Слави Трифонов, и разбраха ли хората рисковете, на които подлагат и себе си, и цялата политическа система, като отговаряха на въпросите в референдума по начина, по който бяха зададени?
- В тези въпроси се съдържа елемент на популизъм. Хората, които очевидно не са доволни от развитието на държавата, която още не може да се отлепи от дъното на Европейския съюз, търсят нещо различно. Парламентът натрупа много негативи, хората имат подчертано отрицателно отношение към работата на народните представители. Характеризират ги като тунеядци, които нямат качества. Затова тази система, която подрежда партийните лидери и техните послушници, изглежда порочна. Търси се нещо различно. Кое е това различно – мажоритарните избори. Те изглеждат много добре, само че трябва да се види, че при тази система също има както плюсове, така и минуси. И може да се получи много сериозен трус на следващи избори, в които бъде въведена изцяло мажоритарна система. Може би трябва да се търси някакъв микс на съответствие между мажоритарна и пропорционална. С възможности за преференции и праг, за да могат гражданите наистина да избират в по-голяма степен личности, а не подредбата от партийните централи.
- Възможно ли е технологично нов Изборен кодекс с мажоритарност при абсолютно мнозинство да влезе в сила още на следващите парламентарни избори?
- Технически това е възможно, но крие голям риск, защото, за да се подготви един закон качествено, трябва много време и специалисти от висока класа. Трябва да се проучи и чуждестранният опит. Въобще тази прибързаност, на която сме свидетели в последните 25 години, води много често до недобри резултати. Ние непрекъснато сменяме и изборни правила, и какво ли не.
ОЩЕ ЛЮБОПИТНИ И РАЗТЪРСВАЩИ ИСТОРИИ ЧЕТЕТЕ ВЪВ В. РЕТРО