Само в ПИК и "Час Пик"! Вижте топ 5 на измамите на "Мтел", "Теленор" и "Виваком"! Лъснаха кражбите на трите мобилни оператора с "бонуси" и "изгодни" тарифи!
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Мобилните оператори са на едно от първите места в черния списък на компаниите, които мамят потребителите и жалбите срещу тях валят с десетки ежедневно в Комисията за защита на потребителите. Справка на “Час Пик” сочи, че през последните 10 години те са минимум по 2000 годишно. Абонатите се жалват от всякакви нарушения – от лошо отношение до откровени измами с надписване на сметки, злоупотреба с лични данни и неизгодни договори.
В последните 2 години куп законови промени целяха да регулират в максимална степен отношенията на операторите с клиента, но въпреки това измамите продължават, категорични са потребителски организации.
Последният крупен случай е само от преди месец, когато ВАС потвърди решение на Комисията за защита на потребителите за нелоялна практика на “Мобилтел” ЕАД.
Според него компанията е прилагала нелоялна търговска практика, като е предоставяла невярна информация на потребителите. Служителите заблуждавали, че предлаганите на лизинг мобилни апарати, кодирани да работят единствено със сим карти на телекома, ще бъдат
безплатно отключени за свободно ползване и с карти на други оператори след приключване на срочния договор.
Проверката на КЗП обаче установила, че за предоставянето на кода е необходимо да се заплати цена, посочена в ценовата листа на оператора. Тази информация била предоставена единствено на интернет страницата на компанията, поради което потребителите без достъп до мрежата нямало как да са наясно с уловката.
С последните изменения на Закона за защита на потребителите е предвидено в случаите, когато с окончателно решение на ВАС е потвърдена дадена нелоялна търговска практика, потребителите да имат право да развалят договора с търговеца, сключен в резултат на използването на тази практика, и да претендират за обезщетение по съдебен път. Законът предвижда още окончателните решения на ВАС да имат обвързваща сила за гражданския съд, като правото на потребителите да искат обезщетение отпада с изтичането на пет години.
Друго грубо нарушение, от което се оплакват масово абонати на всички мобилни оператори, са уж безплатните бонуси. Чрез тази схема мобилните оператори трупали на нищо неподозиращите клиенти сметки, за които си нямали представа.
“Звъни ви операторка на домашния телефон и ви предлага например да подпишете двугодишен договор на 14 лв. месечна такса с обещание за безплатен апарат. Ако се съгласите, след десетина дни ви идва писмо, с което ви казват, че двугодишният договор влиза в сила след 7 дни, ако в рамките на тези 7 дни не се откажете. Звъните да потвърдите или откажете, при което научавате, че договорът е вече факт, тъй като уж по телефона сте си дали съгласието. Оказва се също, че 7-дневният срок, в който можете да се откажете, е минал, защото писмото се е забавило в пощата. Важно е кога било изпратено писмото, а не кога е получено. И единственият шанс да развалите двугодишния договор е да си платите неустойката с таксите за целия период”, обясняват изгорели потребители. Безплатният апарат уловка пък бил най-често възможно най-евтиният, който не вършел никаква работа.
Най-много жертви имало сред възрастните хора, които се радвали на бонуса, без да осъзнават, че биват загробвани с нов договор, който бил с доста неизгодна тарифа, но няма как да го преустановят.
Друг нечестен трик, прилаган и от трите оператора, било протакането при развалянето на договорите. Операторът ви информира, че е необходимо едномесечно предизвестие, а като отидете на крака в офиса, ви връщат, че се иска тридневно предизвестие. Така обърквате кое кога трябва да се направи и изпускате срока, а после ви поставят пред свършен факт, че или имате чисто нов договор, или плащате неустойка. Затова препатили съветват да отидете веднъж преди месеца и после пак – три дни преди края на договора.
Новите тройни услуги, които рекламират мобилните оператори, също криели капани жалват се абонати. “Миналата година реших да прехвърля стационарния си телефон към друг оператор с уж по-добра оферта. Наложи се цели 3 месеца да ходя по мъките, да подавам молби и жалби, докато най-накрая старият оператор ме пусне да се преместя. Протакаха колкото дълго могат с всякакви врътки и забавяния, които им позволява законът, а те не са малко, защото ми трябваха над 30 посещения в офисите им за 3 месеца, докато се откача”, пише опарен абонат до потребителска организация.
Една от най-големите измами на мобилните оператори по принцип е системата на отчитане, защото дори надписването на разговора със секунди, умножено по милионните потребители, трупа солидна печалба.
От миналата година компаниите у нас обещаха въвеждането на нов начин на отчитане, при който сметките се изготвят с точност до секунда за всеки разговор. Преди това се броеше всяка започната минута и така сумите нарастваха в пъти. Освен това вече във всеки магазин на видно място трябва да бъдат поставени и общите условия на договорите, като сроковете, цените и неустойките трябва да са изписани с едър шрифт.
И в промяната обаче има уловка - за да се възползвате от нея, трябва изрично да поискате да преподпишете договорите си. Внимавайте, защото с новия договор може да не ви предложат и някой бонус, който да ви донесе нови разходи.
“Много често се случва човек да отиде в офис на мобилния оператор и да поиска услуга на една цена, а цената да е валидна само първите няколко месеца от договора. После месечната такса и тарифата за разговори скача двойно, но абонатът не може да протестира, защото това е било описано в договора и трябва още година или две да си плаща на неизгодните условия”, обясняват от потребителските организации. Експертите алармират и за измами с включените минути за разговори към национални мрежи.
“Може да имате договор за 1500 минути към други мрежи и 300 към вашата. След като започнете да ползвате услугата, разбирате, че набирайки абонати от вашата мрежа, ви се изразходват първо минутите към всички национални мрежи с предимство. Така всъщност получавате много по-малко минути към другите мобилни оператори и губите”, разкриват схемата специалисти.
От жалбите в потребителските организации става ясно, че най-много потребители се оплакват от надписването на сметките
В края на месеца абонатът получава сметка за разговори към номера, които той не познава и никога не е набирал. Често тези номера са в чужбина и разговорите с тях никак не струват евтино. И единственият начин да се усети, е, ако подробно разгледа разпечатката си.
Тук обаче също има измама, тъй като и трите оператора вече масово не изпращат подробна разпечатка на хартия със сметките, а тя е достъпна само в интернет.
Топ 5 на телефонните измами
1. Получавате SMS с текст: “Сървъра на мобилния оператор Х, прехвърлете пари към номер 08XX-XXX-XXX и ще получите двойно!”. Феновете на лесни пари достатъчно лесно се поддават на измамници, които се опитват да използват психиката на потребителите. Друго подобно съобщение гласи: “След прехвърляне на сума от около 30 лева, можете да получите 60!”.
2. Абонатите получават SMS с предложението да се откажат от рекламна SMS поща. За да спрете спама, изпратете свободен SMS със специфично съдържание (най-често набор от числа) на кратък номер и проследете информацията от получения отговор във връзка с изключване на рекламните съобщения. Есемесът на кратък номер се заплаща, а цената е средно от 1,20 до 2,40 лева.
3. Абонатът получава обаждане от оператора на сервизния център за грешка в системата. “Вашият телефон след половин час ще бъде блокиран в продължение на четири дни. Сега сме в състояние бързо да регистрираме наново вашата SIM карта в системата след набиране на телефонна комбинация от * 150 * [050 ххх хх хх] * [200] # и повикване. Скоро след това се оказва, че са прехвърлени пари от вашата сметка в друга.
4.Нов вид измама са рекламите с предложение за стабилна работа и заплата от около 2-3 хиляди на месец. За повече информация относно работата, която се предлага, трябва да изпратите SMS или обаждане на посочен номер. Обикновено с относително висока цена за заплащане на SMS или гласово обаждане.
5.Измамници звънят, представящи се за водещи на радиопредаване или оператори на кол-център и поздравяват за избиране на абоната в игра (обикновено се позовава широко известна компания). Победителят е спечелил мобилен телефон или друга тeхника. Но за да получи наградата, абонатът трябва да купи ваучер (обикновено за най-високата сума – известно е за ощетени хора с до 500 лева) и в определен срок да предостави код за активиране.