САМО В ПИК: Икономистът Владимир Каролев в ексклузивно интервю за медията ни - ще има ли завод на "Фолксваген" у нас след политическите провокации и ще се случи ли този път сделката за ЧЕЗ

Икономика

САМО В ПИК: Икономистът Владимир Каролев в ексклузивно интервю за медията ни - ще има ли завод на "Фолксваген" у нас след политическите провокации и ще се случи ли този път сделката за ЧЕЗ

128577
на 16.05.2019
САМО В ПИК: Икономистът Владимир Каролев в ексклузивно интервю за медията ни - ще има ли завод на Фолксваген у нас след политическите провокации и ще се случи ли този път сделката за ЧЕЗ
Автор:   Асен Рашков

Икономистът Владимир Каролев даде ексклузивно интервю за агенция ПИК, в което коментира сагата с бъдещия завод на "Фолксваген". Пред медията ни той сподели, че изказванията по темата на Румен Радев и след това на Росен Плевнелиев са грешка и тя не трябва да се повтаря, за да запазим шансовете си за строеж на завода у нас. Каролев сподели и съмненията си, че новият кандидат за ЧЕЗ - "Еврохолд", ще успее да изпълни и трите условия, за да се осъществи сделката. Икономистът каза още, че засега не вижда кандидат за евродепутат, който да го вдъхнови достатъчно, че на 26 май да отиде до урните, за да гласува.

WINBET – 3 начални бонуса + 3 подаръка за Спорт, Казино и Live Казино! (18+)

препоръчано

Интервю на Асен РАШКОВ

- Г-н Каролев, през последните дни на дневен ред е темата за завода на "Фолксваген" в Източна Европа и възможността да се строи у нас. Вчера стана ясно, че решението за строежа на този завод е отложено за есента. Очаквахте ли да се случи така?

- Първо - това, което "Фолксваген" отдавна иска да се направи, не е завод в Източна Европа, а завод извън Европейския съюз или в региона на Европа, което всъщност си е Турция. Второ - колкото по-малко говорят политици за някакви възможни сделки, толкова по-голям е шансът нещо да се случи. Това е така, защото "Фолксваген" е публична компания и когато се приказва много, самите акционери на компанията и ръководството биха си казали: "Тези какво говорят?" Както има една поговорка: "Рибата още не е в тигана, а ние сме решили вече да я изпържим и с какво да я изпържим".

Напоследък предизборно се говори кой с какво бил допринесъл за евентуалния строеж на завода, кой с какво бил попречил. Публичното говорене обаче е грешно.

В Берлин е имало Годишно акционерно събрание на "Фолксваген", а онзи ден във връзка с това събрание имаше задължително предоставяне на информация от страна на компанията към Немската фондова борса, където "Фолксваген" е листната. И всъщност информацията трябва да се прочете, ако някой иска да разбере истината, а не да слуша и чете интерпретации, които, за съжаление, в българската действителност са фейк нюз. Или най-малкото можеше да се прочете какво беше публикувано на сайта на Немската фондова борса. А там беше ясно казано, че още няма решение къде да бъде заводът и че в дневния ред изобщо не е поставян този въпрос за гласуване.

В тази информация се казва още, че доста работа е свързана и че ще се избира между България и Турция.

Казвайки това, аз няма да се учудя, ако по различни причини България и Турция не могат да предоставят такива условия, които управлението на "Фолксваген" реши, че са необходими, и заводът отиде в някоя друга държава.

Нищо трагично няма да се случи, ако "Фолксваген" не дойде в България. Но към днешна дата аз мисля, че ако българските политици не приказват много, шансовете ни са по-големи. Още по-добре ще бъде, ако при срещите с консултантите на "Фолксваген" в България тези политици адресират някои от потенциалните проблеми, които компанията адресира към нас, като например дали ще се намали корупцията в България, дали по-лесно ще се вадят разрешителни за строеж, дали съдебната система в България ще се доближи до европейските стандарти. Това би увеличил още шанса на България.

- Казвате, че е грешка политиците да говорят за строежа на този завод. И действително дълго време темата почти не се коментираше. В последните дни обаче първо президентът Радев изтъкна заслугите си, а след това темата беше подета и от предишния президент Росен Плевнелиев. Грешка ли беше това?

- Да, според мен и двамата президенти не трябваше да говорят по темата кой, какво, защо и как работи или не работи затова "Фолксваген" да дойде в България. Най-малкото това не зависи и от двамата.

- Споменахте, че се съмнявате, че България може да осигури нужните условия за "Фолксваген". Защо смятате така?

- Основният ни конкурент в момента е Турция. Турция не е страна член на Европейския съюз, поради което тя може да предложи на "Фолксваген" много буквално безплатни неща и субсидии. И Сърбия можеше да го предложи това нещо и тя се опита да им го предложи - например безплатна земя за завода.

От друга страна България е страна член на Европейския съюз и има лимити и те са еднакви за всички страни в съюза, защото иначе ще има нечестна конкуренция между отделните държави. Тези лимити са свързани с това каква държавна помощ и в какви размери може да се предлага.

Турция може да предложи безплатна земя, може да предложи години намалени данъци, може да предложи години субсидии, като например неплащане на осигуровки и т.н., списъкът е много дълъг. България обаче не може да предложи това.

Това са предимствата на Турция. Недостатъците им са два. Единият е, че Турция е с турска лира, която се обезценява много и освен това непрекъснато се променя, поради което планирането на разходи в турски лири е много трудно. А голяма част от разходите на един завод в Турция е в турски лири. Вторият недостатък е свързан с политическия риск и специално фактът, че Ердоган не е един от най-демократичните лидери на държава в Европа и не е от най-обичаните в Европейския съюз и в Германия.

Наскоро излезе информация, че когато консултантите на "Фолксваген" са идвали в България, са ходили в училища и детски градини, за да гледат дали има такива, в които се преподава немски, за да може децата да учат на немски или да ходят на детска градина, където се говори немски. Това може да си мислим, че не е много важно, но за тези, които ще дойдат от Германия и Чехия е доста важно.

Списъкът е много дълъг. Ние имаме едни предимства, Турция има други предимства. В крайна сметка зависи какво ще решат акционерите на "Фолксваген".

- Какво е вашето лично усещане, че има ли завод на "Фолксваген" в България?

- Според мен шансът е голям, но не мога да преценя дали е над 50% или е под 50%. Точно заради това не трябва много да се хвалим, нито да твърдим, че това не може да се случи. "Фолксваген" си има професионална група както в компанията, така и консултанти, наети от компанията, които работят за тях. Да оставим настрани тези хвалби - кой помогнал, кой не помогнал, вие вече споменахте кои коментираха темата. Но според мен и премиерът не трябва да говори, а не както в петък пред БНТ каза, че очаква всеки момент решението за завода да се случи. Колкото по-малко говорят политиците на тази тема, толкова по-добре.

- Заявихте, че дори и да не се осъществи строежът на този завод у нас, това не е кой знае колко сериозно. От друга страна говорим за инвестиции над 1 млрд. евро...

- Сериозно си е. Не исках да да кажа точно това. Това е изключително полезно за България, но ако "Фолксваген" дойде в България, управляващите, които са в момента, когато компанията дойде у нас, ако въобще дойде, не трябва да си приписват заслугите. Нито ако не дойде "Фолксваген", тези, които управляват в момента, в който това стане ясно, трябва да бъдат обвинявани, че заради тях не са дошли.

Самият факт, че "Фолксваген" разглежда България и то много сериозно, те са започнали от шест държави и в момента гледат две, показва, че страната ни става с всички предимства и недостатъци. Това, което мен ме дразни и което според мен дразни и немците, е, че българските политици от двете страни на политическия спектър започват да се обвиняват взаимно. Едните, ако стане, ще твърдят, че е заради тях, а другите, ако не стане, ще говорят, че това е така заради тези, които ни управляват.

А иначе, разбира се, ако "Фолксваген" направят голям завод в България, това ще е изключително важно за страната ни. Този завод ще бъде предимно за износ и ще бъде огромен. Да оставим дори инвестициите, които "Фолксваген" ще направи, които са над 1 млрд. евро, покрай компанията ще дойдат стотици доставчици, които също ще инвестират в България, за да могат да доставят различни компоненти части и всичко, което влиза в една кола.

- Споменахте, че цялото това говорене у нас за "Фолксваген" е предизборно. Как гледате на кампанията за евроизборите до този момент?

- Виждам предимно политическо говорене от всички кандидати. Повечето от тях говорят за Европейския съюз в България, тоест какво те биха направили, как ще увеличат доходите, как ще намалят корупцията.

Никой не говори какво е основното за страната ни като член на Европейския съюз, с малки изключения, а те идват от две партии - партията на Валери Симеонов и от ВМРО.

Всички други застават един срещу друг, все едно са на политически избори за парламент. И аз мисля, че ще отида на гъби на тези избори. Не мога да видя някой кандидат, който да ме вдъхнови, за да съм сигурен, че ще отида да гласувам заради него.

- В края на април стана ясно, че "Еврохолд" е компанията, която е на път да закупи ЧЕЗ. Възможна ли е такава сделка?

- Отговорът ми е много ясен. Ако "Еврохолд" успее да осигури финансиране за около 500 милиона евро и мине през Комисията за защита на конкуренцията и Комисията по финансов надзор, ще има сделка. Аз имам дълбоки съмнения, че и трите неща ще се случат.

За да има сделка, трябва и трите неща да се случат. Някое от тях може и да се осъществи, но аз имам дълбоки съмнения, че и трите съвместно ще се случат и дори съм готов да се обзаложа.

- Това означава, че не виждате скоро тази сделка за ЧЕЗ да стане факт?

- Да, точно така.

Следвайте ПИК в Телеграм и Туитър

Сподели:
Бомба x
САМО В ПИК: Топ хороскопът на Алена за 29 март - Лъвовете се радват на материални успехи, поредната интрига пречи на Скорпионите САМО В ПИК: Топ хороскопът на Алена за 29 март - Лъвовете се радват на материални успехи, поредната интрига пречи на Скорпионите
ПИК TV x
ИЗВЪНРЕДНО В ПИК TV! ГЕРБ отговаря на ППДБ за Турски поток (НА ЖИВО) ИЗВЪНРЕДНО В ПИК TV! ГЕРБ отговаря на ППДБ за "Турски поток" (НА ЖИВО)
ново
Днес: 52
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК