Само в ПИК! ОСНОВНИТЕ ВЕРСИИ ЗА САМОЛЕТНАТА КАТАСТРОФА С ФУТБОЛИСТИТЕ: Трагична грешка или дефект в оборудването?
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Екипажът на самолета Avro RJ85, на борда на който се намираше бразилският футболен отбор "Чапекоензе", може да не е пресметнал обема на горивото или да е бил заблуден от некоректни показатели на отчетните прибори. Отрицателна роля, вероятно са изиграли и неблагоприятните условия на времето. Такива версии за причините за авиокатастрофата в Колумбия лансираха експерти по безопасност на полетите, предава RT.
Особености на разбилия се самолета
Рейсът е изпълняван с пътническия самолет Avro RJ85 (Regional Jet 85). Моделът се произвежда от компанията British Aerospace от 1993–2003 г. (потърпевшият от катастрофата самолет е извършил първия полет през 1999 г). От серията Avro RJ / BAe 146 са пуснати 387 лайнери. Използваната модификация Avro RJ85 е събирала от 85-има до 112 пътници.
Avro RJ е бил проектиран за използване на неголеми летища, разположени в рамките на градове, затова му е нужна неголяма дистанция за излитане и кацане.
Такива лайнери се експлоатират главно от белгийската компания Brussels Airlines и от швейцарският перевозвач Swiss International Air Lines.
Заслужилият пилот на СССР, председател на комисията по гражданска авиация и на обществения съвет на Ространснадзор Олег Смирнов отбелязва, че това е добър самолет, използва се отдавна и се е проявил като безопасен и удобен за пътниците.
"Тези самолети са приспособени за недостъпни високопланински райони, няма никакви проблеми с тях, посочва летецът-изпитател Магомед Толбоев. И допълва: Тях трябва да ги управляваш по-стегнато. Това не е дългата полоса, където сядаш и се пързаляш, сега ние наричаме такива пилоти не летци, а оператори. А в планините са нужни точно летци, а не оператори".
Версиите за катастрофата
Отломките от самолета, телата на загиналите и няколкото оцелели са открити от колумбийските спасителни служби на склона на планината: 80 на сто от територията на департамента Антьокия е планинска местност.
Магомед Толбоев отбелязва още пред RT, че е възможно пилотът да е търсил площадка за кацане. "Ако пилотът разбира, че няма да стигне до летището, той търси достатъчно равна площадка за принудително кацане. Ако летиш в планината - винаги набелязваш по маршрута плато, където в случай на нужда ще можеш да кацнеш. Всеки опитен летец винаги нанася на картата такива възможни площадки", съобщава Толбоев.
По данни на портала Fligtradar24, приближавайки летището на Меделин лайнерът започнал да кръжи. По принцип това е свързано с изразходване на останалото гориво, за да не се взриви при приземяването.
Олег Смирнов разказва, че правейки кръгове командирът на воздухоплавателното средство трябва да не забравя, че на малка височина има повишен разход на гориво.
"Двигателите буквално изгарят горивото, зад тях протича топлинен поток, тъй като на малка височина керосинът не изгаря напълно. Така е устроен двигателят, всичко зависи от количеството кислород и количеството гориво. Затова преди да се правят кръгове, командирът на лайнера трябва да мисли ще му стигне ли горивото, за да стигне до резервното летище, и своевременно да отлети от него", допълва Смирнов.
Толбоев обяснява, че всяка информация за важни функционални параметри на самолета, а също така за извънредни ситуации, например за пожар или за отказ на двигателя, или за падане на налягането в хидросистемата, се предава на диспечерския пункт.
Засега няма данни за преговори на екипажа с диспечерите, изводите може да се направят само изхождайки от техническите характеристики на самолета. И тук възниква главният въпрос. Съгласно документацията, практическата продължителност на полета на Avro RJ85 при пътниковместимост от 85 човека достига 2963 км. При това разстоянието по ортодромията (кратката линия между две точки на окръжност) между летището на излитане и точката на пристигане е 2975 км.
"Самолетът е летял повече от 4 часа, той има четири реактивни двигателя с голям разход на керосин, а това разстояние за него, по същество, е пределно, тъй като по принцип той лети на малки разстояния", разкрива Олег Смирнов.
Този факт поставя в тупик и експертът Магомед Толбоев, който казва: "Сякаш самолетът е тръгнал да пада! Но това не се поддава на логиката".
Експертът отбелязва, че съгласно полетните норми винаги трябва да се оставя гориво и за 40-минутен полет за кацане на близко резервно летище.
Изпълнението на полета на пределно разстояние, а след това извършването на маневра в условията на лошо време е могло да доведе до изразходване на горивото, отбелязва Смирнов.
Заслуженият пилот на СССР подчертава, че данните за катастрофата все още са много малко, а професионалистите са свикнали да говорят за възможните причини за подобен инцидент, имайки пред себе си факти.
Засега има няколко факта: полетът е протекъл в нормален режим, продължил е повече от 4 часа, няма никакви съобщения за отклонения. Редом с това, в планинската местност е имало лошо време, дъждове, мъгли, разказва експертът. И допълва: По някакви причини самолетът е бил принуден да направи няколко кръга в зоната на изчакване.
Експертът допълва: информацията за оцелелите свидетелства за това, че самолетът не се е разрушил напълно и не се е запалил.
Това дава надежда, че бордовите черни кутии ще бъдат запазени. Разшифровката им ще даде пълната картина на случилото се. Нека видим изводите на комисията, мисля, че разшифровката ще стане много бързо, посочва той.
Толбоев пък отбелязва, че е възможно екипажът да не е бил достатъчно подготвен. "Трябва да се изясни кой е дал разрешението за полет", допълва експертът.
"Екипажът може да не е пресметнал количеството гориво, необходимо за кръжене над летището, или пък може показанията на уредите да са били подвеждащи. Защото, ако командирът не е кацнал от първия път, той трябва да отиде на резервно летище, защото не е известно кога летището ще се отвори за него и тогава може да бъде поставен пред факта, че горивото свършва", казва Смирнов.
CP-2933 на авиакомпанията LAMIA Bolivia излетя от летището на големия боливийски град Санта-Крус-де-ла-Сиера на 28 ноември в 22:13 ч местно време. Той се отправи към колумбийския Меделин. След като самолетът преодолял около 3 хиляди км и настъпил към летището на пристигане, диспечерът получил сигнал за малко количество гориво. След това връзката с лайнера се е разпаднала и той е изчезнал от екрана на радарите.
Превод: ПИК