Последвайте ни в Google News Showcase
Едва във всяка двадесета жилищна кооперация у нас съсобствениците плащат на избрания от тях домоуправител за да движи работата по поддръжка на общите части.
WINBET – Ултра завишени коефициенти за топ спортни събития (18+)
Според председателя на Българската фасилити мениджмънт асоциация (БГФМА) Иван Велков обаче не повече от 1-2% от жилищните кооперации в България се управляват от професионални домоуправители. Той поясни, че в случая не става дума за домоуправителите избрани сред обитателите на етажната собственост, на които комшиите им плащат някаква минимална сума да се занимават с мениджмънта на сградата, пише "Монитор".
„Професионален мениджмънт има основно в новите кооперации и в затворените комплекси в големите градове и в курортите”, уточни Велков.
Даниела Грозева от една от посредническите агенции в София пояснява, че таксата за поддръжка на общите части в затворените комплекси е по-голяма дори е упомената в договорите за покупка на жилищния имот.
"В по-малките тя е по-висока, защото общата сума се разпределя върху по-малко на брой собственици, а при по-големите е по-ниска”, обяснява тя. По думите й, за това и купувачите на апартаменти в такива комплекси се интересуват и от размера на въпросната такса и някои хора с неголеми финансови възможности дори се отказват от подобна инвестиция.
"В масовите жилищни кооперации и панелните блокове в периферните квартали обикновено на избраните домоуправители се плащат дребни суми до не повече от 100 лв.”, казва още тя, но и това не се прави много често.
Собственикът на агенция за недвижими имоти Тихомир Цаков смята, че именно заради подобни малки „хонорари” делът на етажните собствености плащащи на домоуправителя е по-голям. Така съкооператорите възмездяват съседа си за изхабеното време и нерви и в същото време си осигуряват по-голямо спокойствие.
Наемането на външни домоуправители от фирма, според офертите им в сайтовете, излиза по 4-5 лв. на апартамент. В болшинството от случаите обаче те предпочитат да се занимават с големи блокове и едва ли биха отишли срещу 50 лв. на месец да обслужват кооперация от десетина апартамента.
Административните услуги, които те предлагат, включени в общия им пакет обикновено включват организиране и провеждане на Общо събрание на етажната собственост, изготвяне и гласуване на правилник за вътрешния ред и контрол за неговото спазване, създаване и администриране на книгата на собствениците, регистрация на етажната собственост в общината и при желание на клиентите съхраняване на документи, касаещи сградата.