Има ли пилот в самолета? Така биха могли да нарекат последното проучване от асоциацията на летците.
Европейските пилоти летят все по-често в условията на крайна умора, сочат данни от проучване на тяхната асоциация Еврококпит.
Според експертите
умората на летците стои зад немалка част от инцидентите и катастрофите в гражданската авиация в последните години.
Основната причина за това са въведените норми в авиокомпаниите, които изчерпват силите на екипажите до краен предел. В проучването, извършено в последните 2 г., са участвали 6000 пилоти от осем западноевропейски държави.
Асоциацията отбелязва, че
крайната умора настъпва заради твърде дългите полети, особено нощем, в съчетание с липсата на подходящо място за почивка на летците, или заради продължителните часове в състояние на готовност на резервните екипажи. Не са рядкост случаите, в които летците са
държани будни в продължение на 22 часа.
Еврококпит твърди, че преумората е станала причина за
няколко злополуки в последните години - например за катастрофата на полет 3407 на “Колгън еър” в Ню Йорк през 2009 г. (загиват всички 49 души на борда и един на земята), или на “Еър Индия експрес” в Мангалор през 2010 г. (
158 загинали от 166 на борда).
През май тази година самолет на “Еър Берлин” е поискал извънредно кацане в Мюнхен заради невъзможността на пилотите да продължат пътя си в резултат на крайно изтощение.
Анкетата отчита, че
най-уморените летци са от Дания и Германия - 9 от всеки 10, а най-бодри са холандските. Почти всички разпитани са признали, че са заспивали на пилотското кресло. Всеки трети британски
пилот разказва, че в подобни ситуации се е събуждал и е виждал колегата си на съседната седалка също да дремe.