ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Социалният министър Деница Сачева предлага промяна в реда за подаване на документи за изплащане на паричните обезщетения за временна неработоспособност, бременност, раждане и отглеждане на дете и на паричните помощи при инвалидност поради общо заболяване и при смърт на осигурено лице. Това става ясно от доклад на социалния министър публикуван за обществено обсъждане.
С предложените промени ще се разширят възможностите на осигурените лица, работили при ликвидиран осигурител и на лицата, които искат отпускане на помощ при инвалидност, да представят документи за изплащане на парични обезщетения от държавното обществено осигуряване, както и при промяна на обстоятелствата, не само на хартия, но и по електронен път с КЕП или с персонален идентификационен код (ПИК), издаден от НОИ на подателя.
Наследниците на починало лице също ще бъдат улеснени при необходимост от подаване на документи при промяна на обстоятелствата, свързани с изплащане на обезщетения и помощи, тъй като предложеното изменение предвижда заявлението-декларация по образ да се подава и по електронен път с КЕП или с ПИК, издаден от НОИ.
Очакваните резултати от приемането на предложените промени са да се намали административната тежест за лицата, посочва още социалния министър Деница Сачева в доклада си.
Социалния министър разяснява, че тези промени няма да изискват допълнителни финансови средства. Проектът на постановление е обсъден в Националния съвет за тристранно сътрудничество и утвърден от Надзорния съвет на НОИ.
Действащите разпоредби към момента не предвиждат във всички случаи документите, необходими за изплащане на паричните обезщетения и помощи от държавното обществено осигуряване, да се подават по електронен път.
В момента три са възможните начини за подаване на документи за изплащане на обезщетенията: на хартиен носител - до два документа, на електронен носител - до десет документа, а повече от десет документа се представят само по електронен път с валиден квалифициран електронен подпис (КЕП) на подателя. Целта на предложената промяна е подаването в тези случаи да се извършва само по електронен път. По този начин ще се улеснят осигурителите и самоосигуряващите се лица при представяне на документите за изплащане на паричните обезщетения в Националния осигурителен институт чрез подаването им по електронен път.


