СБЛЪСЪК В ЕФИР: Депутат от ВМРО и заместник-министър на образованието в спор за съдържанието в учебниците и има ли изкривяване на фактите в тях
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Депутатът от ВМРО проф. Красимр Богданов и заместник-министъра на образованието и културата Таня Михайлова коментираха в сутрешния блок на Нова телевизия разгорелите се спорове за съдържанието на учебниците и изкривяват ли се фактите в тях.
„Още преди година поставихме въпроса за преглед на съдържанието на всички учебници, които се използват в средното образование – заяви проф. Богданов. - Бе ни казано, че е съставена работна група и трябва да получим доклад до края на 2018 година, но още нямаме отговор. Имаме доста притеснения, че се изкривяват факти особено по хуманитарните дисциплини.
Говорим, че цялостно трябва да се промени концепцията на писане на съдържанието на учебниците.
В голяма част от учебниците се задава тенденцията за мултинацоналност, което създава грешни впечатления у децата. Има определени текстове в учебниците по биология, например, които налагат открито така наречената джендър идеология в училищата. Не би трябвало на този етап в българските учебници да фигурира такова съдържание.
Ясно е, че трябва да има професионален подход в избора на това какво да се учи в учебниците. Обществото е много чувствително на тази тема. Нужна е обективност. Има едно неоспоримо нещо и това е истината. Не държим историята да се превръща в манипулатор на мнения. Не може да се отрича периоди като турското робство и да ги подменяме с други термини и фрази, които създават други впечатления у децата”.
„Нормално е да има засилен обществен интерес към учебниците и да се следи какво се учи и преподава – каза заместник-министъра на науката и образованието Таня Михайлова. – Обичам да казвам, че не учебникът, а учителя преподава. Важно е учебникът да бъде създаден на принципа на научност и достъпност. Да е съобразен с възрастта на ученика и да няма в него противоречиви информации. Колкото до предизвикалия спор учебник по история за 10 клас, в момента говорим само за проекти.
Учебната програма определя съдържанието в учебника и авторите трябва да се съобразят с това.
Историята е наука, която почива на факти. Няма лошо да има два, три или четири авторски колектива, които да представят учебници. Историята се позовава на факти и е важно как те се представят. Учебното съдържание в учебника трябва да провокира учениците сами да мислят. Не говорим само за знания, а за постигане на умения и развитие на отношение. Отношенията се формират именно чрез знания и умения.
Обективното представяне на един период е предпоставка за изграждане на ценностна система у учениците и след това гражданско общество. Искаме от учениците да знаят истината и да имат свое отношение.
Важно е фактите да се изложат такива, каквито са и учениците да се научат да мислят. Никой не иска да ги манипулира. Всичко друго е връщане към времената на идеологическите учебници.
Оценката на учебниците не се прави само от оценителите или само от учители. Становищата на оценителите са абсолютно независими. Става дума за няколко независими становища. Трябва да има поне пет положителни становища, след което се минава на втория етап - оценката на учителите, които преподават съответния материал.
Изпратили сме писма към академични среди, университети, партньорите ни. Над 3 000 се отзоваха и са изпратени забележки към издателствата. Повечето са свързани с технически грешки”.


