Сензация в ПИК и "Ретро"! Крисия, Хасан и Ибрахим жертви на алчни родители
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Експлоатацията на талантливите деца, които в последните две години заляха родния ефир отново предизвика бурен обществен скандал тези дни, пише в. "Ретро". Повод стана разкритието, че даровитите пианисти Хасан и Ибрахим в събота и неделя свирят по турски сватби, за да издържат семейството си. Че невръстните деца се трудят в разрез с всякакви закони, разкри самият им баща Денис Игнатов.
Таткото на близнаците, прославили България на детската Евровизия заедно с Крисия Тодорова, придоби още по-скандална слава през последните дни. Той бе обвинен от австрийската продуцентка Дора Пенчева-Вилчек на момчетата, че ги експлоатира от алчност и децата нямат и ден почивка. Освен това заради него те били на косъм да бъдат дисквалифицирани като победители в престижния конкурс „Американ протеже”, както и да загубят наградата от 20 хил. долара. Причината е, че снимал клипове в „Карнеги хол”, въпреки изричната забрана и след това били качени в интернет.
Бащата на Хасан и Ибрахим отрече това да е негово дело, но въпреки това американците били бесни и пратили гневно писмо видеата да се свалят, разкри мениджърката на близнаците. В крайна сметка след като гръмна скандалът, клиповете били изтрити и от „Американ протеже” били решили да оставят призовите места на невръстните български пианисти, които освен наградата от 20 хил. долара, получиха още толкова от Министерски съвет, за да покрият разходито по командировката си зад океана.
Покрай скандала обаче гръмна и този с експлоатацията на момчетата, която според баща им била съвсем нормална. Той призна, че свирел по сватбите на кавал, синовете му на синтезатор, а двете дъщери – Мерлин и Нермин, които също са близначки пеели.
„Не че не мога да намеря други музиканти, които да водя със себе си по сватбите, но за тях това е школа. Като се явиш на конкурс, свириш 5-10 минути за 5-10 човека и за журито. На сватбарската сцена свириш 3-4 часа и си под напрежение, всички те гледат. Ти искаш да те харесат, за да стане пазарлъкът. Това е разликата”, обяснява безцеремонно бащата на талантливите близнаци. По думите му те никога не се оплаквали, че са изморени, въпреки изтощителния режим. Двамата свирели по 5 часа най-малко всеки ден, а преди конкурси по 10 и сам признава, че забравяли да ядат, но е спокоен за здравето им. Таткото твърди, че не ги води заради парите. “Аз съм на държавна работа, жена ми - също, ние парите можем да ги намерим. По сватбите свиря заради тях. Да се ошлайфат, да се научат да дават всичко от себе си.”
Общественото мнение обаче е разделено, а психолозите са единодушни, че това е тежка експлоатация на детски труд, а славата може да увреди необратимо детската психика. Сред публиката едни се умиляват пред таланта на децата и им се радват. Други сипят огън и жупел в социалните мрежи, сезират Съвета за електронни медии и Държавната агенция за закрила на детето.
Формално обаче в изявите на малчугани по телевизията, законов казус няма. Вторият въпрос е за личната отговорност на родителите. Каквото и да казва законът, дали е разумно да подложиш детето си на напрежението да се готви няколко дни, да се бори за победа пред стотици хиляди зрители и по-вероятно да загуби, отколкото да спечели. Или пък да се съсипва от репетиции и да се чуди как да съвместява постоянните изяви на екрана като Крисия Тодорова, Тереза Тодорова и Димитър Андреев от „Шоуто на Слави” с училището. Не е ли това разрушително за детската психика?
Явно и продуцентите си дават сметка, че стъпват по плаващи пясъци. Когато Слави Трифонов трябваше да обяви името на победителката в конкурса си, надълго и нашироко обясни на трите невръстни момиченца, че всяко от тях вече е спечелило, че втората и третата не трябва да плачат, а да поздравят първата. Не се поколеба да продължи да работи обаче с Крисия Тодорова, която се оказа златна кокошка за продуцентската му компания.
Момиченцето разтопи сърцата на цяла България и за няма и два месеца върна сякаш безвъзвратно изгубения интерес към шоуто му. Детето-чудо от Разград отново изстреля Слави на върха на славата и затова въпреки моралния казус за експлоатацията му, Дългия направи всичко възможно то да остане част от предаването, както е и до днес. Използва Крисия да умили публиката и на концерта си в „Арена Армеец” в края на април, а тя ще е сред гвоздеите в програмата и на бъдещата му грандиозна изява на стадион „Васил Левски”. Оправданието на Трифонов и екипа му е, че те са открили таланта на детето и му дават шанс да стане популярно и да развива музикалната си кариера.
Магърдич Халваджиян пък избра 60 деца за "Големите надежда", та да не трябва невръстните певци да излизат на сцена всяка седмица. Призна, че най-големите му опасения са как ще се справи с родителите, защото на кастингите се нагледал на невероятни страхотии и примери за безмерна амбиция и алчност. Точно в неговото шоу гръмна и скандал с невръстната Ахинора Джамбова, която едва на 5 годинки водеше вечерно риалити шоу, макар и за деца. Момиченцето се оказа дете на шефка в Нова тв и покрай нея щерка й станала популярна в медията, още когато била на 3 години. Тогава започнала да прави първите си забавни репортажи за новинарските емисии от зоопарка. Извите й вечер обаче предизвикаха скандал сред зрителите и в крайна сметка след края на формата детото изостави телевизията. Родителите му решили, че е по-важно да се готви за уроците в училище, отколкото да работи от невръстна възраст.
„Какво ще се случи с едно дете, което има талант, но той не се развива от ранна възраст, а се чака, та да не би натоварването да му дойде в повече? Категорично подкрепям конкурсите, те дават повече, отколкото вземат”, категорична е учителката на звезди Аделина Колева, която се прочу, след като куп нейни възпитаници станаха звезди в тв конкурсите. Сред учениците й са Богомил и Ана-Мария от "X Factor", както и четири съвсем малки деца, които бяха финалисти в "Големите надежди".
„На конкурсите децата виждат докъде са стигнали, върху какво трябва да работят. А и да се учат да губят е полезно не само за бъдещата им кариера, но и за живота въобще”, смята Колева. Въпреки всичко тя е категорично против телевизионните формати с деца. Най-напред защото целите са повече комерсиални, отколкото професионални. Според нея е абсолютно неправилно публиката да решава кой е по-добър, защото не разбира достатъчно, а се води от външни фактори. Тя намеква, че ползата на всички тези родители, продуценти и програмни директори, вероятно е именно в парите.
„Най-често ангажирането на децата се осъществява чрез сключването на договор между продуцентите и родителите, когато лицето е под 14-годишна възраст. Възнаграждението по тези договори се получава от малолетното лице чрез неговите родители”, обясняват от Главна инспекция по труда. Българското законодателство забранява на лица под 18 години да изпълняват всякакви трудови ангажименти, без писменото разрешение на Инспекцията по труда. Специфичното обаче е, че техните артистични изяви и участия не се третират като трудова, а гражданска договореност.
С това наивната реплика, изстреляна преди време от 9-годишния чаровник Господин Андреев, че родителите му ще продадат джипа му награда и ще решат какво да правят с парите, добива нови измерения. Така плъзнаха спекулации, че „заплатата” на малката Крисия ще отиде като издръжка на семейството й, което е в тежко финансово положение. Дори в тези конкретни случаи обаче децата да не са потърпевши и с радост да дарят доходите си за семейството, не се ли създава предпоставка в бъдеще все повече малолетни да издържат родителите си. Още повече, че на самите майки и татковци често им се налага да пренебрегнат своите собствени ангажименти, за да водят талантливото си хлапе по участие, репетиции и ангажименти из цялата страна.


