СИГНАЛ ДО ПИК! Български родители в чужбина скочиха срещу проект на МОН: Искат да ограничат онлайн обучението по български език на децата ни
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Българи, които работят в чужбина, скочиха срещу проект на решение на Министерството на образованието да наложи ограничение на онлайн обучението на децата им по български език. В момента много семейства, независимо къде по света живеят, са записали децата си за обучение по Български език, История и География на България в онлайн училище в Неапол, което е сертифицирано от МОН.
Така, ако им се наложи да се приберат в родината, децата им спокойно ще могат да продължат обучението си в училище у нас.
Сега обаче се налагат ограничения и българчетата няма да имат избор къде точно да се обучават. От министерството казват, че, ако в страната, в която живеят родителите, има българско училище, те трябва да изберат точно него, сигнализира майка на дете, което е засегнато.
"Живеем в Братислава. Записала съм детето си в онлайн училището в Неапол. Където и да се намираме, то успява да се обучава. Сега се налагат ограничения и това няма да е възможно. МОН ограничава финансирането на българските неделни училища в чужбина", коментира пред ПИК майка на едно от засегнатите деца.
Ето и обяснение на друга майка, която пък живее във Великобритания, по проблема: "По повод информацията, която имаме и ПРОЕКТ на заповед, който се обсъжда в срок до 08.07.2025 считам, че ще засегне много голяма група от хора. Ние сме един цял клас с деца живеещи във Великобритания (това е само като пример).
С промените, които са предвидени означава, че ВСЯКО ДЕТЕ, КОЕТО НЕ СЕ НАМИРА НА ТЕРИТОРИЯТА НА ИТАЛИЯ и е ученик в това училище чрез онлайн платформата - НЯМА ДА ПОЛУЧИ СУБСИДИРАНЕ ОТ МОН и преподавателите трябва да преподават на тези деца доброволно, БЕЗ ЗАПЛАЩАНЕ!
Няма как да позволим подобно унижение за хора, които градят и се трудят, които създадоха нещо истинско и работещо ЗА НАС!
Директора на училището не ме е канил да запиша детето си в това училище. Никой от преподавателите не ме е агитирал да остана. Никой не ме е молил да пиша Жалби и да се жалвам по институции. Няма как да цитирам госпожа Стефанова или по някакъв начин да я злепоставям. Тя е написала своето становище по въпроса. Аз съм подала Жалба, заради себе си! Нарушени са моите права, а на детето ми се налагат ограничения без никакво основание!
Копирам текста от Жалбата ми. Чувствайте се свободни да го копирате, да ползвате част от него и да го променяте (ако смятате, че това ви засяга). Ще го копирам и в отделен коментар, за да се копира по-лесно. Ще приложа в отделен коментар и контакти, за да не се налага да ги търсите, ако решите да предприемете нещо. Трябва да действаме СЕГА! Преди "проекта" да стане "заповед"!
ЖАЛБА
Срещу проект на Заповед за определяне размера на средствата на училищата, включени в списъка на българските неделни училища в чужбина за учебната 2025/2026 година
До Дирекция „Образование на българите зад граница и училищна мрежа“,
До Господин Министър на образованието и науката Красимир Вълчев,
До Госпожа Дарина Панайотова
Жалвам се срещу Проект на Заповед за определяне размера на средствата на училищата, включени в списъка на българските неделни училища в чужбина за учебната 2025/2026 година (публ. 24.06.2025 г.)
Аз, като родител на ученик, посещаващ българско неделно училище, което провежда онлайн часове, изразявам своето категорично несъгласие с предложените изменения и ограничения. Абсолютно ненужно и неоснователно се налага дискриминация на вече записани в съответното училище ученици!
В ерата на навлизане в дигиталният свят, налагане на работа с изкуствен интелект в училища и стопански/нестопански учреждения, идва ограниение на учениците в онлайн форма да избират училища на определена територия. Колко типично! Целият свят прави крачка напред, а Министерство на Образованието и Науката в България – прави крачка назад.
Категорично отказвам на мен и на детето ми да се налагат териториални ограничения относно онлайн обучение по Български език, История на България и География на България (които се изучават в Българските неделни училища зад граница). Ако към днешна дата се намирам във Великобритания и детето ми има право (хипотетично) на субсидирано онлайн обучение във Великобритания, означава ли, че ако сменим държавата на пребиваване, работа и обучение в средата на учебната година, то губим това право, или трябва да сменяме училището? Защо ученик до 18 годишна възраст няма право на субсидирано онлайн обучение по български език? Защо се ограничава помощта за деца в чужбина? Защо се налага териториално ограничение на платформа, която е онлайн? Ще ни прекъсвате ли обучението, ако се налага по 3 месеца да се прибираме в България и продължаваме онлайн обучението си от разстояние? Въобще има ли законово основание да се дискриминира детето ми по този начин?
Животът ни зад граница е достатъчно труден. Опитаваме се да балансираме между местни училища, български училища, спорт и други извън класни дейности. Нямаме помощ от роднини и приятели, и отглеждаме децата си сами. Опитаваме се да ги държим мотивирани и с желание да учат български език. Не е лесно да се държи интерес на ученик, който отделя 4 часа от свободното си време в неделя, за да посещава физически или онлайн форма на обучение. Именно за това, всеки следва да е свободен да избира къде да се обучава, да избира учителският състав, часовете и дните на обучение.
Жалвам се срещу текстовете по т. 8 от Заповед на основание чл. 25, ал. 4 от Закона за администрацията, във връзка с чл. 20, ал. 2, ал.3 и ал. 4 от Постановление № 90 от 29.05.2018 г. на Министерския съвет за българските неделни училища в чужбина:
„8. Организирано електронно обучение без присъствени часове за ученици от други държави и други населени места, в която българското неделно училище функционира, се финансира в случай, че Министерството на образованието и науката не подпомага обучение по чл. 5 от ПМС № 90/2018 в съответния клас, в който се обучават учениците.“
Жалвам се срещу цялата НЕподкрепа на децата зад граница, които имат желание да учат в български неделни училища. Жалвам се срещу цялата неадекватност към това, че липсва адаптация на физически връщащи се в България деца. Жалвам се срещу налагане на териториални ограничния по повод онлайн обучение, което следва да е достъпно от цял свят! Жалвам се срещу дискриминацията, която се налага над детето ми по повод лишение от субсидирано от държавата обучение!
ПРЕДЛАГАМ:
1. Да се преразгледа т. 8 и да НЕ се налагат териториални ограничения за обучение онлайн, тъй като това ще наложи дискриминация и моето дете ще бъде поканено да прекъсне обучението си по български език, тъй като за него НЕ се предлага субсидия от собствената му държава! Това няма да доведе до нищо, освен отлив на български деца желаещи да изучават български език. Ще доведе до допълнителна демотивация и ненужен стрес за цялото семейство на ученика!
или:
2. Ако се наложат промени относно онлайн обучение (които не са в полза ни никой), това да не засяга вече действащи ученици в съответното училище. Ограничение да се въвежда само при новозаписани (и то ако те нямат вече записани братя и сестри) в съответната онлайн платаформа на съответното неделно училище!
Вярвам, че Жалбата ми ще бъде уважена и разгледана, тъй като я подавам в срок до 08.07.2025 (до която се приемат мнения и становища за обсъждане). Надявам се, че ще получа обратен и адекватен отговор кое налага тези промени и дали те ще бъдат преразгледани (или най-малко ще са с облекчени условия за вече записани ученици!).
С уважение: майка на обучаващо се онлайн дете
На снимката: Деца от неделно училище "Българче" в Неапол


