СИГНАЛ ДО ПИК! МЕГАДАЛАВЕРА ВЪВ ВАРНА: Шеф на проект твърди: Кметът Благомир Коцев и неговият екип са ощетили общината с 3 023 761 лева (ДОКУМЕНТ)
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Кметът Благомир Коцев и неговият екип са ощетили общината с 3 023 761 лева, твърди Биляна Якова-Атанасова, бивш ръководител на проект "Интегриран градски транспорт град Варна".
Ето какво обяснява тя пред Соня Колтуклиева, която зададе въпроси към нея:
- В какво се състои корупционната практика, според Вас?
- Корупционната практика накратко се състои в следното: по компонент #9, който е част от проект „Интегриран градски транспорт“, има наказателно дело, образувано по мой сигнал. Защото установих по време на проверката, че не са изпълнени всички дейности. Беше образувано досъдебно производство и в крайна сметка вече има и обвиняеми. Този компонент #9 е от частта съфинансиране на проекта, т.е. частта на Община Варна - 15% от целия договор. Това е един от най-мащабните проекти на Община Варна. „Интегриран градски транспорт“ беше на стойност 114 милиона лева, тъй като се състои от 10 компонента. Тъй като има висящо производство, не може да се плаща, докато съдът не се произнесе и не се извърши проверка. Това аз го обясних на кмета Коцев многократно, защото те се опитаха още като дойдоха на власт, всячески тези пари, които бяха в извънбюджетната сметка на проекта, да могат да ги дръпнат оттам. Обясних им, че не може - това е извънбюджетна сметка; те са целеви средства, не могат да се ползват за абсолютно нищо друго. Включително натиск съм имала от Благомир Коцев и от Диан Иванов, заместник-кметът, който вече напусна и не е част от екипа на Коцев. И той също ми се е обаждал: кажи как можем да ги вземем тези пари, ще подпишеш ли заявление, искане? Отговорих: не мога за една стотинка да разпиша, като ръководител на проекта, тъй като тази отговорност - за цялостното административно, техническо и финансово изпълнение на проекта е моя. Но независимо от това предупреждение и като видяха, че няма как да се докопат до тези три милиона, всячески се мъчеха да ме махнат от работа. Докато бях в болничен през април месец, те са дръпнали парите, направили са едни счетоводни врътки … На 14 май заведох дело за незаконното си уволнение, което печеля на втора инстанция вече. И по време на делото от общината представиха тези платежни документи. Те искаха да докажат, че няма средства в извънбюджетната сметка по този проект, та затова са ме освободили. Само че в капана паднаха и кметът Коцев и екипът му. Превели са парите на „Градски транспорт“ - над 3 милиона лева! - абсолютно незаконно, защото няма окончателна фактура, няма никакъв документ, който да удостоверява, че тези пари трябва да се преведат на „Градски транспорт“.
- Защо на „Градски транспорт“?
- “Градски транспорт“ е партньор по този проект; те са възложители. Т.е. за този компонент #9 „Градски транспорт“, търговското дружество си проведе обществената поръчка и си избра изпълнител. Само че когато дойде ред за парите, пише се писмо-искане на база документи, фактури, изпълнени дейности и се изпраща в Общината. Като ръководител на проекта, аз извършвам документална проверка и ако видя, че има основания за плащане, казвам „да“ и тогава се извършва капиталов трансфер на „Градски транспорт“.
- В случая кметът Благомир Коцев какво е направил?
- С неговата резолюция “да” парите се прехвърлят от извънбюджетната в бюджетната сметка, оттам ги прехвърлят към „Градски транспорт“ като капиталов трансфер. „Градски транспорт“ ги превежда на фирмата изпълнител, ама абсолютно незаконно. Това е щета за общината на стойност 3 023 761 лева, по европейски проект, затова съм подала сигнал и до европейската прокуратура.
Ето го и сигнала до прокуратурата на Биляна Якова:
ДО
КПК ГР. СОФИЯ ДО СОФИЙСКА ГРАДСКА ПРОКУРАТУРА ГР. СОФИЯ ДО ЕВРОПЕЙСКАТА ПРОКУРАТУРА
СИГНАЛ ОТ БИЛЯНА ЯКОВА – АТАНАСОВА – БИВШ РЪКОВОДИТЕЛ НА ПРОЕКТ „ИНТЕГРИРАН ГРАДСКИ ТРАНСПОРТ НА ВАРНА“
УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА,
С настоящото сезирам Вашите институции за сериозни нарушения и злоупотреба със служебно положение, нецелесъобразно и незаконосъобразно разходване на целеви публични средства по проект №BG161PO001-1.5.03-0002 „Интегриран градски транспорт на Варна“, извършени от кмета на Община Варна г-н Благомир Коцев. Настоящият сигнал има основание в множество конкретни факти, документи и нормативни актове от националното и европейското право и е насочен към разкриване на действия, които обективно представляват данни за корупционни престъпления по чл.282, чл.219, чл.212 от НК и други съпътстващи състави. По съществото на сигнала: Проектът включва десет (10) компонента. Към датата на моето незаконно уволнение(14.05.2024 г.) от страна на Благомир Коцев, все още не бяха извършени окончателни плащания по два договора, за финансов одит и публичност, които са пряко свързани с неизпълнените дейности по Компонент 9 от проекта. Забавянето на изпълнението и плащанията се дължаха на образувано наказателно производствопо описа на Националната следствена служба, както и на съдебни спорове, водени отизпълнителя на Компонент 9 срещу „Градски транспорт“ ЕАД – Варна – партньор по проекта. В индикативния (разчет) бюджет за 2024 г. на проект „Интегриран градски транспорт на Варна“ утвърден от общински съвет – Варна, бе заложена целева сума в размер 3 023 761 лв.– част от съфинансирането, предоставено чрез заем от Европейската банка за възстановяване и развитие /ЕБВР/. Тези средства бяхапредназначени изключително и единствено за финализирането на горепосочените три договора – Компонент 9, финансов одит и публичност – и същите не могат да бъдат използвани за други цели.
Без мое знание и съгласие, докато бях в болничен на 24.04.2024 г., от специалната счетоводна сметка за разпореждане и разплащания с европейски средства е бил извършен капиталов трансфер в размер 3 023 761 лв. за Компонент 9, към партньора на проекта „Градски транспорт“ ЕАД – Варна. Тези действие извършени с резолюция и заповед на Благомир Коцев, показват тенденциозност, умисъл и конфликт на интереси, включително съмнения за отклоняване на средства към частни юридически лица, които от своя страна „връщат“ част от средствата под формата на „спонсорства“ към политическа партия, с която Благомир Коцев е свързан. Това е станало без надлежна документация, без издадена фактура, без проведен окончателен одит и в условията на висящо досъдебно производство и съдебни дела. Капиталовият трансфер е бил извършен незаконосъобразно, нецелесъобразно, в разрез с Европейските директиви и напълно тенденциозно. Съществуват данни, че част от преведената сума е била впоследствие трансферирана към частно търговско дружество, което е „Възнаградило“ г-н Коцев и политическата му формация с проценти от средствата. Това действие не само представлява сериозно административно, наказателно и финансово нарушение, но буди и съмнение за извършено престъпление по служба с корупционен елемент. Както споменах по-горе, в Национална следствена служба се водеше разследване по д.п.№39/2018 г. за извършено престъпление по чл.212, ал.5, вр. ал.2 предл. 1 вр., ал.1 вр. чл.26, ал.1, вр. чл.20, ал.2 предл. 1 вр.ал.1 от НК. Предварителната проверка и в последствие образуваното досъдебно производство бяха на база мои становища от извършени документални проверки свързани с дейностите по Компонент 9 на проект „Интегриран градски транспорт на Варна“.
Предмет на проверката бе предоставената техническа документация от „Градски транспорт“ ЕАД – Варна - партньор по проекта до мен в качеството ми ръководител на проекта и вменените ми задължения да осъществявам контрол относно окончателното отчитане и плащане по сключен договор за инженеринг BG161PO001/1.5-03/2011/0002-D-18, вх. № ГТД 84/06.10.2015 г. с предмет: „Инженеринг – проектиране, строителство, доставка и монтаж на машини и съоръжения и авторски надзор за подобряване на производствено-техническата база на „Градски транспорт“ EAД гр. Варна по Компонент 9 – „Подобрения на производствено-техническата база” на проекта на Община Варна BG161PO001-1.5.03-0002 „Интегриран градски транспорт на Варна“. Видно бе от едно от моите Становища с Рег. № 12002963ВН_924ВН/25.01.2017г., което е приложено по наказателното дело, че видовете дейности по договора за Компонент 9, които бяхав представените видове отчетени разходи свързани с окончателното отчитане на договора за инженеринг от изпълнителя не кореспондираха с истината. Стойността на неизпълнените дейности по СМР на сключения договор за инженеринг и частично изпълнените такива бяха отчетенина обща стойност 557 681.68 лв. без ДДС. Авидовете СМР от изпълнителя за целия договор бяха на стойност 5 198 473.36 лв. без ДДС. Установих, че са завишени отделни позиции от одобреното КСС и добавени такива от изпълнителя, които не фигурираха в одобреното КСС. Стойността им бе завишена спрямо формираната цена по договора с 562 639.47 лв. без ДДС. Отделно от това изпълнителят по договора за Компонент 9 беше завел съдебни дела към възложителя „Градски транспорт“ ЕАД – Варна и все още има висящи дела.
А що се отнася до това, че на 24.04.2024 г. докато съм била в болничен е извършен капиталов трансфер с разрешението на Благомир Коцев, към градски транспорт, то това е направено тенденциозно, незаконосъобразно и в разрез с Европейските директиви с ясната цел да се каже, че няма средства в извънбюджетната сметка за разпореждане с европейски средства. Не само това, има информация, че след като е била преведена сумата от 3 023 761 лв. от община Варна към градски транспорт, то тя е преведена от градски транспорт към частно търговско дружество. А частното търговско дружество за благодарност са „спонсорирали, върнали суми“ в проценти на Благомир Коцев и партията му. Само че в бързината Благомир Коцев е допуснал фатална грешка и е нанесълфинансова вреда за общината, като с негово разрешение и резолюция е извършенкапиталов трансфер за сумата в размер на 3 023 761 лв. към „Градски транспорт“ ЕАД, без да има законово основание за това. Видно е и от индикативните разчети за 2022 г.; 2023 г.; 2024 г., които ще ви предоставя, че сумата заложена в параграф § 55-01 е 2 473 607 лв., а не 3 023 761 лв. Т.е. преведени са на градски транспорт и средствата предвидени за другите два договора за независим финансов одит и публичност, които са по параграф §10-20 (Разходи за външни услуги), които също бяха заложени в индикативния разчет на проект „Интегриран градски транспорт на Варна“. Т.е. преведената обща сума от 3 023 761 лв.надвишава утвърдената стойност от 2 473607 лв., заложена по параграф § 55-01. Разликата от 550 154 лв. бе предвидена за други два договора. Те също са средства от частта съфинансиране на проекта, заем от ЕБВР(Европейска банка за възстановяване и развитие), същите са целеви средства и не могат да се ползват за други цели освен само и единствено по проекта и то по трите незавършени и неразплатени договора.
През м. ноември 2024 г. Община Варна е подала към Агенцията по обществени поръчкиинформация за приключване на горепосочените договори, при положение, че липсва окончателен одит на проекта, няма издадени окончателни фактури, не са приключени всички дейности, има висящо наказателно производство. Считам, че извършените действия от страна на Благомир Коцев представляватсистемно и целенасочено отклоняване на публични средства, с цел прикриване на незавършени дейности и изкуствено приключване на проект „Интегриран градски транспорт на Варна“, в разрез с изискванията на ДБФП и европейските директиви. Моля да извършите проверка на гореизложените факти и обстоятелства, като очаквам отговори на следните въпроси: 1. Как и на какво правно основание е извършен капиталов трансфер в размер на 3 023 761 лв. към Градски транспорт ЕАД – Варна? 2. Защо е преведена и сумата от 550 154 лв. предназначена за други два договора, към същото дружество при положение, че те са предвидени за други два договора с различни изпълнители? 3. Преведената сума от 550 154 лв. „върната“ ли е под формата на комисионна към г-н Благомир Коцев или неговата политическа формация? 4. Защо през месец ноември 2024 г. е подадена информация в АОП за приключване на договори, въпреки, че такива не са фактически приключени? 5. Има ли връзка между тези действия и наказателното производство по Компонент 9? 6. Какви действия ще бъдат предприети от съответните институции за защита на обществения интерес и опазване на средствата, предоставени от ЕБВР за частта съфинансирана проекта? (Забележка: Всички посочени суми са без ДДС) И сега черешката на тортата: В счетоводните документи, представени по съдебното дело за моето уволнение, са налични следи от двукратни счетоводни операции с една и съща сума касаещи два договора. Като втората счетоводна операция по двата договора е извършена без правно основание, след като салдото вече е било занулено. Останах изумена от действията на общината. Оставили са множество следи и са извършени незаконосъобразни действия с участието и знанието на кмета Благомир Коцев. По-долу ще опиша действията, които са извършили и ще представя копия от счетоводните документи: Видно е от представените счетоводни документи по съдебното дело, по сметка 92-00 е налице кредитно салдо за доставчика „КПМГ България" ООД в размер на 14 640 лв., което показва задължение към този доставчик. През м. април 2024 г., когато съм била в болничен без моето съгласие и знание с мемориален ордер е взета счетоводна операция дебит 9200 на кредит 9804 със сума в размер на 14 640 лв. След вземането на тази счетоводна операция кредитното салдо по сметка 9200 е в размер на (нула) 0 лева. Обаче през м. ноември 2024 г. с мемориален ордер се взема нова счетоводна операция дебит 9200 на кредит 9809 отново със същата сума 14 640 лв. Необяснимо е, как е извършена втора счетоводна операция през м. ноември 2024 г. при условие, че след първата счетоводна операция салдото 9200 за този доставчик „КПМГ България" ООД вече е била нула лева.
Също така е видно от оборотната ведомост, която е приложена по делото, за периода януари-ноември 2024 г. по партидата на проект „Интегриран градски транспорт на Варна“ в сметка 9200 поети задължения по договори крайното дебитно и кредитно салдо е нула лева. По същия абсурден начин по оборотнатаведомост за сметка 9804 – вътрешни трансфери на поети ангажименти е с кредитно салдо в размер на 481 689.12 лв.Тази сума представлява сбор от взетите счетоводни операции с мемориални ордери от месец април 2024 г. за поетите ангажименти по двата договора за одит и публичност. По същия аналогичен начин са извършени тези действия и за договора за публичност с изпълнител „Силвър Адвъртайзинг“ ООД. От представените счетоводни документи по делото по сметка 92-00 е налице кредитно салдо за доставчика „Силвър Адвъртайзинг“ ООД в размер на 467 049.12 лв., което показва задължение към този доставчик. През м. април 2024 г., по същия аналогичен начин докато съм била в болничен без моето съгласие и знание с мемориален ордер е взета счетоводна операция дебит 9200 на кредит 9804 със сума в размер на 467 049.12 лв. След вземането на тази счетоводна операция кредитното салдо по сметка 9200 е в размер на (нула) 0 лева. Обаче през м. ноември 2024 г. отново с мемориален ордер се взема нова счетоводна операция дебит 9200 на кредит 9809 отново със същата сума 467 049.12 лв. Което е пълен абсурд. Необяснимо е, как е извършена втора счетоводна операция през м. ноември 2024 г. при условие, че след първата счетоводна операция салдото 9200 за този доставчик „Силвър Адвъртайзинг“ ООД вече е била нула лева. По същия абсурден начин оборотната ведомост, която е приложена по съдебното дело, за периода януари-ноември 2024 г. по партидата на проект „Интегриран градски транспорт на Варна“ в сметка 9200 поети задължения по договори крайното дебитно и кредитно салдо е нула лева. Видно е обаче от същата оборотна ведомост, че сметка 9804 – вътрешни трансфери на поети ангажименти е с кредитно салдо в размер на 481 689.12 лв. Тази сума представлява сбор от взетите счетоводни операции с мемориални ордери от месец април 2024 г. за поетите ангажименти по двата договора за одит и публичност. Забележка: сметка 9809 – са ангажименти по договора, сметка 9804 са вътрешни трансфери на поети ангажименти. Забележка: (По сметка 9200 се отчитатпоетите ангажименти. Накратко казанокредита на сметката е ангажимента подоговор (документ), а дебита е когатоангажимента (части от него) е платен или е извършена доставка.) Моля, да се извърши спешна проверка за тези врътки по сметките при условие, че цялата сума по проекта е преведена на градски транспорт още през м. април 2024 г., с което са се облагодетелствали трети лица и съмнения, че сумата от 550 154 лв., без ДДС, обратно е „Върната“ в проценти към Благомир Коцев и партийната му формация. Настоящият сигнал следва да се разгледа при условията на чл. 205 и следващите от НПК, разпоредбите на Закона за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобито имущество (ЗПКОНПИ), както и съгласно Регламент (ЕС) 2020/1058 относно Европейския фонд за регионално развитие. Апропо и на втора инстанция осъдих Община Варна. Заповедта на Благомир Коцев, с която съм уволнена на 14.05.2024 г. е отменена от съда, като незаконосъобразна. Към сигнала прилагам копия от налични счетоводни документи, становища, бюджетни разпечатки и други относими доказателства! С уважение:__










