Скандал! Нова скочи на Би Ти Ви, обвини медията, че се хвали с рекорден рейтинг за „успешен” сериал, базиран на проучване от... 4 души
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Нова Броудкастинг Груп излезе с остър коментар във връзка с разпространената вчера информация към медиите от страна на bTV Media Group, която се похвали с рекорден рейтинг в късния часови пояс на 7 юли.
Още преди месец разследване на Агенция ПИК установи, че ГАРБ фаворитизира рейтинга на Би Ти Ви от години за сметка на предавания и рубрики на прекия конкурент – Нова телевизия. Между двете телевизии текат постоянни спорове кой е по-гледан, като Би Ти Ви винаги се базира на данните от „ГАРБ”, а Нова разчита на чешката пийпълметрична компания „Медиарисърс”. (виж в още по темата)
Посочихме, че през септември 2012 г. едноличният собственик на „ГАРБ“ – дружеството „София Медиа Асоциация“ ЕООД, притежавано от швейцарския гражданин Джордж Лукс, прехвърля 40% от акциите си в капитала на „ГАРБ“ на швейцарското дружество „Юръпиън Медиа Холдинг СА”., което е под контрола на Цветан Василев.
Ето и съобщението, което изпратиха днес от Нова телевизия до медиите:
Използваните данни за аудиторията на повторението на сериал, излъчен в часовия интервал 22:33-00:34 на 7 юли от 23:33 часа по bTV Cinema, са на база част от телевизионната аудитория, с дефиниция „ТГ: Големи градове 18/34”, което представлява около 8% от цялото население на страната.
В пийпълметричния панел на GARB, от който са взети въпросните данни, тази група се представлява от пропорционален брой участници, който наброява около 170 човека (те формират 100% от групата). Отчетеният среден рейтинг за сериала в тази целева група е 4.2%, като зад този процент реално стои зрителското поведение на точно 4 човека от панела на GARB.
При подобна извадка всеки може да направи сметка за размера на статистическата грешка и тежестта на изложените твърдения. При нормални условия, рейтинг от 4.2% би означавал, че имаме поне 7 човека от панела, които са гледали (поне за кратко).
Тук обаче има общо 4 (като един от тях е гледал само 1 минута от сериала), което означава, че при притеглянето на данните, гледането на всеки един от тях е зачетено като гледане не на един, а на няколко члена на панела. Това поставя още един съществен въпрос, а именно за качеството на извадката и достоверността на данните от посочената пийпълметрична агенция.
В Нова Броудкастинг Груп вярваме, че конкуренцията води до положително развитие на участниците в телевизионния пазар, което е от полза за всички зрители. За да се избегнат обаче всякакви съмнения за тенденциозно и манипулативно цитиране на данни, ние, като най-голямата медийна група в България, бихме искали да призовем за спазване на утвърдените правила и норми при използване на пийпълметрична информация.


