СКАНДАЛ: Хакнаха данните на половин милион потребители на БТВ. Телевизията не бие тревога, а праща мейли по тъмно на засегнатите (СНИМКИ)
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Втори скандал тип "НАП гейт", при който ТАД Груп хакна данните на над 5 милиона българи, разтърси държавата заради безхаберието на протестърската телевизия БТВ.
Данните на повече от 500 000 потребители на платформата за видео VOYO, собственост на БТВ Медиа Груп се продават свободно в интернет срещу 2000 долара. Според продавача данните съдържат имена, имейли, платежни методи и пароли на зрителите на VOYO от 2013 г. насам.
Хакерът се е опитал да изнудва БТВ за откуп, за да не публикува данните, но явно такъв му е бил отказан. В резултат към момента всеки може да се сдобие са имена и пароли на половин милион българи, които са валидни както за платформата на БТВ, така най-вероятно и за много други сайтове, тъй като масово хората ползват една и съща парола.
Хакерът-продавач на данните предупреждава, че изтичането на данните представлява сериозно нарушение на европейските разпоредби за защита на личните данни (GDPR). Глобите по регламента са до 4% от оборота на уязвимото дружество и неговите глобални собственици, но не повече от 20 милиона евро. Като се има предвид, че собственик на БТВ е придобитата наскоро от чешкия милиардер Петр Чех Central European Media Enterprises, то със сигурност глобата ще достигне максимален размер.
Реакцията на БТВ е повече от символична. За да уведомят потребителите си и да потулят случая, от телевизията са разпратили имейли в ранните часове на петък и днес, събота. Във вчерашния мейл БТВ съобщават за пробива и предупреждават, че са уведомили компетентните органи за проблема. Остава неизвестно защо каналът не използва ефира си, за да предупреди пострадалите поне да сменят паролите си. В същия мейл се твърди, че паролите на потребителите са криптирани, но специалисти потвърждават, че криптираните пароли могат да се декриптират.
Във втори мейл от днес, който е изпратен в 06:00 ч., от БТВ вече призовават клиентите си да сменят паролите си, както във VOYO, така и на други места, където са ги използвали, явно осъзнавайки мащаба на проблема. Въпросните мейли се изпращат, за да се ограничи и отговорността по GDPR, но остава загадката защо ефирът на телевизията мълчи, ако директорите й наистина искат да защитят личните данни на зрителите си.







