СКАНДАЛНО РАЗСЛЕДВАНЕ! Марешки губи по 1915 лева на ден от бензиностанция

Икономика

СКАНДАЛНО РАЗСЛЕДВАНЕ! Марешки губи по 1915 лева на ден от бензиностанция

107212
на 11.01.2017
СКАНДАЛНО РАЗСЛЕДВАНЕ! Марешки губи по 1915 лева на ден от бензиностанция
Автор:   ПИК

ГДБОП проверява бизнесмена за данъчни престъпления при бизнеса с горива

Последвайте ни в Google News Showcase

“Работя на печалба въпреки по-ниските цени, тъй като именно заради тях имам повече клиенти. Моят марж е около 3 до 5 стотинки, а на другите бензиностанции достига до 40 стотинки. Печеля от по-големия оборот и от повечето клиенти”. Това обяви на 12 ноември 2015 г. бизнесменът Веселин Марешки. По това време той вече е отворил бензиностанция във Варна.

препоръчано

Твърденията му обаче не се покриват с данните във финансовия отчет на фирма “Трейднет Варна”, през която минава бизнесът на Марешки с горива,.

Компанията има 1,09 млн. лева задължения и загуба от 136 000 лева за миналата година. “Трейднет Варна” е собственост на Веска Марешка - майка на Веселин Марешки. В отчета е посочено, че през 2015 г. компанията се е занимавала основно с търговия с горива. Ако загубата се раздели на дните, през които е работела бензиностанцията във Варна през 2015 г., излиза, че Марешки не е печелел, а е губел по 1915 лв. на ден.

Твърдението за марж от 3 до 5 ст. - разликата между доставната и продажната цена на дребно, също не отговаря на истината, показва финансовият отчет. В него е записано, че балансовата стойност на активите (горива), продадени от “Трейднет Варна”, е 4,172 млн. лева. А нетните приходи от продажби на стоки са 4,661 млн. лева. Ако се съпоставят тези данни с цените на дребно, които в края на 2015 г. са се движили около 1,80 лв/литър, може да се изчисли приблизително какви количества горива са били продадени и с какъв марж.

През октомври 2015 г. Марешки е продавал във Варна дизела за 1,86 лв. Въз основа на тези сметки става ясно, че маржът, с който е работил варненският бизнесмен, е над 15 ст., а не 3 до 5, както той твърди. И въпреки това е губел от бизнеса с горива.

През ноември и декември Марешки е свалил цената на дизела на 1,79 лв. на литър, което е намалило маржа на 10 ст.

Още по-интересно е изчислението за доставната цена на горивата за Марешки. Данните за балансовата стойност на продадените активи показват, че бизнесменът е получавал литър гориво за 1,33-1,34 лева. Като в цената би трябвало да са включени акциз и всички транспортни разходи. За последните три месеца на 2015 г. подобна цена на едро е имало само на международната борса “Платц”, но ако горивата се натоварят на танкер в Средиземно море. Без да са начислени транспортни разходи, които са около 10 ст. на литър и биодобавката, която оскъпява горивото с още 3-4 ст. За да се докара до България, цената на горивата стига до 1,45 лв. без ДДС.

Но за Марешки е 1,33 лв., което означава, че бизнесменът е имал доставчик, който му е докарал горивата, поемайки за собствена сметка всички допълнителни разходи. При това той е снабдявал само и единствено Марешки, тъй като останалите компании в България от петролния бранш твърдят, че никой не им е предлагал такава ниска цена.

Кой е този доставчик, който работи без стотинки печалба, не е ясно. Допреди няколко дни Марешки отказваше да посочи кой му доставя горива въпреки настойчивите призиви от останалите петролни компании. Тяхната позиция е, че те също биха отишли да зареждат от този доставчик, за да свалят цените на дребно.

В края на миналата година Марешки заяви, че зарежда от тримата големи търговци в страната - “Лукойл”, “Полисан” и “Сакса”. От “Лукойл” обаче обявиха, че имат документ, подписан от Марешки, с който той се отказва да сключи договор за доставки с компанията. Това не изключва горива от бургаската рафинерия да се продават от бизнесмена, но те явно са били купени от посредник.

В действителност на бензиностанцията на Марешки във Варна в края на 2015 г. имаше сертификат, че продаваните горива са от “Лукойл”. По същото време с всички възможни отстъпки цената на едро в бургаската рафинерия е била над 1,42 лева. Докато Марешки е получавал горивата за 1,33 лв. И отново се появява неизвестен посредник, който купува горивата от “Лукойл” и обратно на всякаква икономическа логика ги доставя на Марешки на по-ниска от покупната цена.

В момента на бензиностанциите на Марешки цената на дизела е 1,81 лв. на дребно - почти толкова, колкото е цената на едро при трите посочени от бизнесмена доставчика. Това означава, че би трябвало да продава, като не начислява никакви разходи за транспорт, поддръжка, амортизации и без печалба.

Но има и нещо любопитно - цена на дребно от 1,81 лв. с начислени стандартни разходи, се получава, ако за цената на едро не е платен ДДС.

А част от горивата за бензиностанциите на Марешки се оказа, че изминават над 1000 км, преди да бъдат доставени. През три-четири посредника се купуват от “Лукойл Нефтохим” в Бургас, минават през данъчни складове и бази в Разлог и Велинград, за да се върнат във Варна. Митниците вече запечатаха склада в Разлог заради нарушения, а част от фирмите от веригата за доставки се оказаха в рисковия списък на НАП за ДДС измами. А в края на миналата година митниците запечатаха бензиностанцията на Марешки в Габрово заради горива с неплатен акциз.

Пред депутатите от комисията за пазара на горива в края на миналата година от “Сакса” обявиха, че продават горива на Марешки, като при дизела слаганата от него надценка била 1 ст., а при бензина – с 2-3 ст. Управляващият партньор в “Сакса” Светозар Димов заяви пред комисията, че е невъзможно с такава надценка да се покриват разходите за дейността.

От финансовия отчет на “Трейднет Варна” се вижда, че това е точно така - продажбите на бензиностанцията на Марешки във Варна през 2015 г. не са били достатъчни по обем, за да се покрият разходите по нейната издръжка.

От документа става ясно, че бензиностанцията се ползва под наем. Експерти от петролния бранш твърдят, че месечната сума за такъв обект е поне 5000 лв. Към това се добавят разходите за персонал - 4 смени по 4 души плюс управител, за да може да се работи денонощно. За заплати и осигуровки на персонала отиват още 15 хил. лв. месечно. За ток при денонощна работа на помпи, агрегати, осветление, отопление или охлаждане отиват още 3000 лв.

Текущите разходи за задължителен абонамент към обслужващи фирми за колонките, касови апарати, СОТ, инкасо, консумативи, интернет, застраховки, работно облекло, предпазни средства и други са поне 2000 лв.

Така месечният разход по поддръжката излиза между 25 000 и 30 000 лева. Ако литър гориво се продава с 1 ст. чиста печалба след приспадане на всички разходи при марж от 3-4 ст., би трябвало дневно да се продават по 100 000 литра, за да се покрият разходите по бензиностанцията. От отчета на “Трейднет” обаче се вижда, че Марешки е продавал на ден два пъти по-малко от това количество.

През декември 2016 г. в парламента Валентин Златев - председател на петролната асоциация и шеф на “Лукойл България”, заяви, че за 15 г. компанията е платила в България близо 31,5 млрд. лв. данъци и осигуровки. “Нека г-н Марешки да каже колко данъци е платил за горивата за последната година и дали държавата е защитила своите интереси, и кой може да гарантира, че от този търговец, продаващ на по-ниска цена, си е събрала ДДС и акциза”, допълни Златев.

В отворено писмо наскоро Марешки заяви, че е почтен предприемач, създал 4000 работни места, а бизнесът му не е свързан с обществени поръчки.

“Спазвам българските и европейските закони. Всеки може да провери в Търговския регистър съответните финансови отчети от предходните години. Като данъкоплатци сами разбирате, че няма как да съм крил данъци в бизнеса с горивата, при положение че съм в него едва от година и тя не е приключила нито календарно, нито счетоводно. А като потребители вече усетихте делата ми по спестените пари в джоба си”, казва Марешки.

И тук има известно разминаване в твърденията на бизнесмена, тъй като през 2015 г., която вече е приключила и календарно, и счетоводно, два месеца той вече е бил в бизнеса с горива. В отчета на “Трейднет Варна” за 2015 г. никъде не се посочват платени от компанията данъци Тъй като тя е на загуба, е ясно, че няма да има начислен корпоративен данък. В документа обаче липсва ред, в който да е посочен внесен ДДС. За сравнение в отчета на фирма “Фармнет”, през която минана бизнесът с лекарства на Марешки, е посочено, че за 2015 г. компанията е внесла 30 млн. ДДС. За “Трейднет” обаче е дори обратното - записано е, че държавата има да възстановява 58 000 лв. ДДС на фирмата.

Как се е развил бизнесът на Марешки с горива през 2016 г., предстои да стане ясно след публикуването на финансовия отчет на “Трейднет Варна” за миналата година. Вероятно документите ще се появят след парламентарните избори през март, на които Марешки има намерение да се кандидатира.

А междувременно все още не е завършила нито една от започнатите от НАП и митниците проверки на Марешки. Въпреки че от началото им минаха над 6 месеца.

В края на 2016 г. председателят на временната комисия за конкуренцията и изкривяването на пазара на горива Валентин Николов заяви, че ГДБОП работи по сигнали за данъчни престъпления в бензиностанциите на Марешки, но досега няма досъдебно производство.

Следвайте ПИК в Телеграм и Туитър

Сподели:
Бомба x
Хороскопът на Алена за петък: Трудности заради роднини за Близнаците, възможни измами за Лъвовете Хороскопът на Алена за петък: Трудности заради роднини за Близнаците, възможни измами за Лъвовете
ПИК TV x
Проф. Антоанета Христова с ЕКШЪН ПРОГНОЗА пред ПИК TV: Служебното правителство ще управлява дълго! ГЕРБ налага цензура на алтернативите на сглобката в трите основни телевизии (ВИДЕО) Проф. Антоанета Христова с ЕКШЪН ПРОГНОЗА пред ПИК TV: Служебното правителство ще управлява дълго! ГЕРБ налага цензура на алтернативите на сглобката в трите основни телевизии (ВИДЕО)
ново
Днес: 2
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК