ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Продажбите на нови автомобили в ЕС са намалели с 14 на сто през първата половина на 2022 г. в сравнение със същия период на 2021 г., съобщи Европейската асоциация на производителите (ACEA), цитирана от Франс прес.
За шестте месеца са продадени около 4,6 милиона нови превозни средства, като големите пазари отчитат двуцифрен спад, най-вече заради продължаващия недостиг на микрочипове.
Най-отчетлив е сривът в Италия - 22,7 процента, следвана от Франция - 16,3 процента, Германия - 11 процента и Испания - 10,7 процента. Подобен е и спадът на британския автомобилен пазар - 11,9 на сто. Юни се оказва 11 пореден месец със спад на продажбите на нови автомобили, като той е 15,4 на сто.
Автомобилният пазар в Европа и Америка е под сериозен натиск от пролетта на 2021 г. поради серия логистично проблеми, включително недостиг на полупроводници, произвеждани главно в Азия. С постепенното стабилизирането на доставките на чипове ACEA прогнозираше възстановяване на продажбите на автомобили през втората половина на 2022 г., но войната в Украйна помрачи тази перспектива.
Спадът на продажбите е различен при отделните марки. Европейският лидер "Фолксваген" (Volkswagen), например, регистриран спад от 18,5 на сто през първата половина на 2022 г., или -22,3 на сто на годишна база, като най-много са намалели продажбите на "Шкода" (Skoda) и "Ауди" (Audi).
Неговият съперник "Стелантис" (Stellantis) отбелязва спад от 22,5 на сто през първото полугодие и 17,9 на сто за една година, а най-много са намалели продажбите на "Пежо" (Peugeot), "Фиат" (Fiat) и "Ситроен" (Citroen).
Продажбите на "Рено" (Renault) са спаднали с 8,1 на сто през първото полугодие, като основната марка губи 20,8 процента, но "Дачия" (Dacia) расте с 16 на сто.
Корейската група "Хюндай-Киа" (Hyundai-Kia) обаче расте на европейския пазар с 9,9 на сто през първото полугодие, но на годишна основа спада с 4,8 процента.
През първото полугодие продажбите на "Тойота" (Toyota) са паднали с 1,6 на сто, на "Бе Ем Ве-Мини" (BMW-Mini) - с 13,7 на сто, на "Мерцедес-Бенц" (Mercedes-Benz) - с 8,1 на сто.
Сериозни сривове бележат продажбите и на "Форд" (Ford) - 14 на сто, на "Волво" (Volvo) - 27,4 на сто, на "Ленд Роудър-Ягуар" (Land Rover-Jaguar) - 30,1 на сто и на "Мазда" (Mazda) - 19,3 на сто. В дъното на таблицата "Хонда" (Honda) регистрира ръст от 18,2 на сто за полугодието, но спад с 8,9 на сто за една година при пазарен дял от 0,4 процента.