BG EN

Спас Гърневски след поредната изцепка на Просто Киро: Абсолютната му управленска неграмотност е все по-очевадна

Епицентър

Спас Гърневски след поредната изцепка на Просто Киро: Абсолютната му управленска неграмотност е все по-очевадна

82804
на 15.02.2022
Спас Гърневски след поредната изцепка на Просто Киро: Абсолютната му управленска неграмотност е все по-очевадна

ПИК с нов канал в Телеграм

Последвайте ни в Google News Showcase

Вчера стана ясно, че стажант-премиерът Кирил Петков на среща с кмета на столичния район “Слатина“, заявил: “До лятото на 2026 година пловдивчани и софиянци ще могат да си ходят на гости, хващайки градската железница от спирката на блока в който живеят, без да им се налага да ходят до една от двете централни гари. Тоест, хващаш градската железница от Пловдивския квартал “Тракия“ например и прекачвайки се на влака за София, отиваш до столичната градска железница и оттам слизаш директно на гости при баджанака пред блока му в “Надежда 4“. За това се спирало строителството на метрото до зала „Арена Армеец“.

препоръчано

Явно г-н Петков пак не е в час. Идеята е не да отидете от жк “Тракия“ под тепетата на гости у баджанака си в “Надежда 4“ в столицата. Пловдивската градска железница, чието трасе е утвърдено и съществува още от 1997 година, минава в покрайнините на стохилядния квартал. Съответно там ще бъдат и спирките й. Много по-лесно за пловдивския баджанак е, ако живее в центъра или в по-близката до града част от района, да хване градски транспорт, такси или какъвто си иска превоз и само за 10 минути да бъде на Централна гара. Защото само от нея може да се качите за влака за София и от никъде другаде.

Пътувате си приятно и пристигате в София. В столицата влака спира на гара Подуене и на Централна гара. Естествено, връзките ви оттам са отново чрез надземния градски транспорт или линиите на метрото - където ги има и стигат дотам, докъдето ги построи ГЕРБ. Така че в София няма да е никак трудно да стигнеш до баджанака си с печена пуйка и дамаджана вино.

Няма в света нито градска, нито селска железница, която да спира до блока на всеки простосмъртен българин. Дори и с каруците по селата няма как да се случи. До домовете на богоизбрани и от там до Боровец спират и потеглят само колите на НСО.

Идеята за градските железници е съвсем друга, господа баджанаци от Харвард. Градските железници трябва да осигурят регионалната свързаност първо в съответния регион, а в по-далечна перспектива да се мисли за връзките им между отделните региони.

Когато през 1997 г. открихме градската железница с нейните 52 км. дължина, свързваща крайните квартали на Пловдив през Централна гара (няма друга възможност), имахме определени задръжки. Всички обаче бяхме убедени в нейната изключителна перспектива, ако в бъдеще се актуализират параметрите й. Проектът от 1997 г. има нужда от сериозна актуализация поради кардиналните промени. настъпили след четвърт век в развитието на града ни.

Да изпълниш стария проект на база на инфраструктурата отпреди 25 години (както четох за намеренията на управляващите в пресата), е не псевдо-хардварска, а направо текезесарска глупост. Без да приобщиш в него днешните реалности и бъдещи предизвикателства, е все едно да хвърлиш камиони с пари на вятъра. Когато говориш (Асен Василев пред журналисти в парламента), че строителството ще започне още догодина, явно си слънчасал насред зимата.

Поради неосигурени инвестиции община Пловдив до момента не е възлагала необходимите по закон прединвестиционни проучвания. Който се е занимавал с подобна задача е наясно, че от тях, до приемането на окончателен инвестиционен проект, пътят е много дълъг. За да мине през Експертния съвет по устройство на територията в Пловдив, министерство на регионалното развитие и министерство на транспорта, процедурата в най-добрия вариант ще отнеме не по-малко от две-три години (ако не се обжалва нито една от обществените поръчки за различните етапи).

Не зная какви са сроковете в щата Масачузетс, град Кеймбридж, където се намира и Харвардският университет, но в Лондон най-елементарно строително разрешение за обикновена сграда се издава след не по-малко от 1,5-2 години.

За да бъде ефективен пловдивският S-ban, в проекта трябва да настъпят следните съществени промени:

предвидената през 1997 г. 12-километрова отсечка между село Скутаре и гара Филипово, за да се затвори рингът на железницата, трябва да се удължи с още няколко десетки километра. Те са абсолютно необходими, за да бъдат захранени с директен транспорт и четирите изникнали и развити по времето на ГЕРБ индустриално-търговски зони на север от града: ИТЗ “Марица“, ИЗ “Раковски“, ИЗ и Високо технологичен център “Тракия“ и Агроцентър “Калояново“. В тях работят около 30 000 човека. Така от ежедневния трафик на Пловдив ще отпаднат не по- малко от 20 хиляди автомобила.

На всяка входно-изходна артерия на Пловдив, освен спирките на железницата, трябва да бъдат изградени в съседство и буферни паркинги. Всеки ден в града ни от областта и страната влизат между 150 000 и 200 000 автомобила. Повечето от тях търсят в регионалния център най-различни услуги – здравни, образователни, правни, административни, туризъм, култура, спорт и прочие. Няма как градската железница, свързваща в своя ринг шестте района, да стигне до централната част на града, където се намират повечето институции. Ето защо на буферните паркинги при минимална сума ще паркират пътуващи и до крайните квартали, но и до центъра с напасван за целта градски транспорт със спирките на железницата. Така гостите на Пловдив ще могат да стигнат бързо до всяка точка на града, без да задръстват трафика. Ще избегнат и широката “Синя зона“ в центъра, в която ако все пак намерят свободно място, от т.г. най-вероятно ще трябва да плащат и по 3 лева на час.

При широко експертно обсъждане към стария проект най вероятно ще бъдат добавени още ред необходими обстоятелства.

Ето защо, Кики и Аси, вместо розов прашец в очите на хората, се залавяйте за координирана работа между държавните и общински институции. Ако експертите се съобразят с аргументите, които от скромния ми опит на бивш кмет на Пловдив предлагам, ще са необходими допълнително отчуждителни процедури на терени за ж.п. трасета, спирки и паркинги, които са неразделна част от цялостния проект и също отнемат доста време.

Ако през отминалите години на прехода в държавата, ограбена от комунистическата номенклатура, с която днес сте в братска коалиция, имаше и най-малка финансова възможност като днешната, щяхме отдавна да сме приключили този проект. Препоръчвам ви да създадете междуведомствен график със срокове за изграждане на съвременна градска железница в града ни.

Да, имате късмет, че от две години Европейският съюз настоява пред страните-членки да изграждат в големите си градове подобен транспорт. Условията обаче са за категорично постигане на единството на основополагащите правила в европейския инвестиционен процес: доказан икономически, социален и екологичен ефект, иначе финансиране няма!

Така че времето ви вече тече. Време е за дела, а не за празнословия. Този проект би се случил благодарение на политиката на Европейския съюз и въпреки вас. Вие единствено бихте могли да го провалите… Както са я подкарали Очко и Бочко, най-вероятно това ще се случи…

Сподели:
Бомба x
САМО В ПИК: Топ хороскопът на Алена за 22 ноември - успехът ще е с Телците, Везните стабилизират финансовото си състояние САМО В ПИК: Топ хороскопът на Алена за 22 ноември - успехът ще е с Телците, Везните стабилизират финансовото си състояние
ПИК TV x
ГОРЕЩО В ПИК! Безсмислените спорове в пленарна зала накараха Борисов да... (НА ЖИВО/СНИМКИ) ГОРЕЩО В ПИК! Безсмислените спорове в пленарна зала накараха Борисов да... (НА ЖИВО/СНИМКИ)
ново
Днес: 44
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК