СРЕЩУ ВОЙНАТА НА ПЪТЯ: Прокуратурата иска конфискация за автомобилите на пияни и дрогирани
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Докато продължават да се приемат само изолирани и недобре мотивирани промени (без сериозен криминологичен анализ и без използване на наличния експертен потенциал), докато не се реформира санкционната и контролната система изцяло, няма да разполагаме с ефективни инструменти за предотвратяване на тежките пътнотранспортни произшествия и за провеждане на ефективно наказателно преследване на свързаните с тях престъпления. Това казва в интервю за БТА заместник-главният прокурор Красимира Филипова. Днес се отбелязва Световният ден за възпоменание на жертвите на пътнотранспортни произшествия.
Според Филипова не се налага увеличаване на размера на предвиденото наказание „лишаване от свобода“, а от осъвременяване и модифициране на престъпните състави и от въвеждането и използването на санкции с имуществен характер.
Без ефективни мерки във всички посоки, и то едновременно, е невъзможно да се постигне целеният резултат, посочва Филипова.
По думите ѝ няма стройно изградена и ефективна система за събираемост на глобите. Най-важното за едно наказание наистина е да е неизбежно, да е справедливо и да е резултат на бърз процес. Само тогава можем да говорим, че целите му ще бъдат изпълнени, независимо дали се касае за наказание по Наказателния кодекс (НК) или по Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).
Според Филипова контролните институции следва да получат повече правомощия и това ще има по-добър ефект от гледна точка на превенцията, а и не само.
Заместник-главният прокурор посочва, че през последните десет и повече години държавата сякаш е абдикирала от осъществяването на политики по отношение на вещите лица, а натрупващите се проблеми не могат да бъдат разрешени с усилията и средствата на органите на съдебната власт.
Проблемът е силно подценяван от отговорните държавни органи. Взетите мерки в изпълнение на различни проекти и изготвянето само на стратегически документи, за съжаление, не дават резултат. Крайно време е да се намери и приложи подходящ цялостен подход, с участието на всички заинтересовани и компетентни институции. Не може да има качествено правосъдие без качествени експертизи – компетентни, обективни и своевременни, категорична е Филипова.
Основното ни предложение и през 2020 г., и през настоящата година, е свързано с въвеждането на изрична норма, съгласно която във всички случаи на управление на моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 1,2 промила или след употреба на наркотични вещества или техни аналози, превозното средство се отнема в полза на държавата, когато е собственост на дееца.
Категорични сме, че една такава санкция с имуществен характер в съчетание с основното наказание ще има изключителен ефект не само по отношение на извършителя, но и на другите членове на обществото, което покрива изцяло целите на наказанието, визирани в НК. Убедени сме, че това е посоката, в която трябва да се работи и сме удовлетворени, че част от народните представители вече са я възприели. Въвеждането на подобни санкции дори е много закъсняло и ние не разбираме, наистина, защо трябваше да се стигне дотук, за да се поставят тези въпроси в центъра на вниманието, защо се загубиха години, които струват човешки живот и здраве, казва Филипова.


