Страшни злоупотреби в Александровска болница огласи Костадин Ангелов: Над директора има разпънат чадър от високо политическо ниво
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Доказателства за "разпънат чадър" над директора на УМБАЛ "Александровска" ЕАД д-р Атанас Атанасов и протекция от високо политическо ниво извади бившият здравен министър проф. Костадин Ангелов.
Според него изпълнителният директор на лечебното заведение в София е нарушил закона за обществените поръчки, дублирал е договори за външни услуги дейността на заведението и уволнил е над 300 човека. Освен това финансовата загуба е 10 пъти по-висока за тази година, но въпреки това той продължава да стои на длъжност. "Няма логика да няма "политически чадър". Министърът е запознат и не е предприел нищо. Уволняват се директори с измислени основания, а други, довели до колапс лечебни заведения, стоят, защото са угодни", категоричен е проф. Ангелов.
Малко по-рано тази вечер той публикува във Фейсбук обещаните доказателства за политически протекции над Атанасов.
"Представям на Вашето внимание факти, одитни доклади и писма до министъра на здравеопазването, доказващи извършени закононарушения, злоупотреба с публични средства и корупция в УМБАЛ Александровска.
I. Строителство по спешност и пряко договаряне за 3,5 млн. лева:
Изпълнителният директор на Александровска болница обявява три обществени поръчки и сключва следните договори:
1. Процедура "Рехабилитация на площадкова водопроводна и канализационна мрежа на Медицински комплекс-Александровска болница", кв. 387, местност "Бул. България", гр. София в частта захранваща сградата на Неврологията". Стойността на процедурата е 831 866 лв. без ДДС или близо 1 млн. лева с ДДС. Сключен е договор с ДЗЗД "Танатос Ленд" на 23.12.2021 г. Платено е 100% авансово.
2. Процедура „Водоснабдяване и канализация на "Медицински комплекс-Александровска болница", кв.387, местност "Бул. България", гр. София в частта захранваща сградата на Втора хирургия“. Стойността на процедурата е 832 227 лв. без ДДС или близо 1 млн. лева с ДДС. Сключен е договор с ДЗЗД "Танатос Ленд" на 23.12.2021 г. Платено е 100% авансово.
3. Процедура „Рехабилитация на площадкова водопроводна и канализационна мрежа на Медицински комплекс-Александровска болница", кв. 387, местност "Бул. България", гр. София в частта захранваща сградата на Диагностично-консултативен център и Администрацията“ . Стойността на процедурата е 832 385 лв. без ДДС или близо 1 млн. лева с ДДС. Сключен е договор с ДЗЗД „Танатос Ленд“ на 23.12.2021 г. Платено е 100% авансово.
Възложителят прилага чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП процедура на договаряне с покана при наличие на изключителни обстоятелства. На практика пряко договаряне само с една фирма.
Финансирането е със средства от страна на МЗ, за което се очаква да бъде представен инвестиционен проект, което също предполага предвидимост и продължителен период от време за подготовка и реализация, а това изключва хипотезата за спешност и неотложност. Безспорен факт, доказващ несъстоятелността на мотивите на Възложителя за „изключителни обстоятелства“, „непредвидимост“ и „неотложност“ е договорът с Министерство на здравеопазването, подписан на 15.09.2021 г. Или казано с прости думи, повече от 3 месеца преди възлагането на поръчката без конкурс. Предметът на договора за отпускане на 3.5 млн. лв. е за „Изграждане на съвременна канализационна и водопроводна мрежа за целия болничен комплекс на УМБАЛ „Александровска“ ЕАД“, което предполага обявяването на една ОП - открита процедура с прогнозна стойност до 3.5 млн. лева.
Възложителят е бил наясно със съществуващото положение, но не е предприел действия за стартиране на конкурентна процедура.
Обявени са три процедури на договаряне без обявление за изпълнение на идентични дейности, като и в трите е поканен единствен и един и същ участник – при налични на пазара значителен брой фирми с подобен профил, с голям опит при изпълнение на подобни и по-мащабни проекти, вкл. и от по-близки до София, населени места – избраната фирма е от Добрич. Това крие сериозен корупционен риск и създава корупционна среда.
С оглед сходния предмет на трите описани по-горе процедури, редно е да се обърне внимание и на факта, че същите са обявени като отделни процедури по договаряне, за да се "преодолее" задължителния контрол на процедурите по договаряне (чл. 233 от ЗОП).
И при трите договора е извършено 100% АВАНСОВО ПЛАЩАНЕ.
Във връзка с горното уведомих Министъра на здравеопазването своевременно. От отговора на министър Асена Сербезова става ясно следното : “Предвид наличните индикатори за потвърждаване на изложените в сигнала твърдения за неспазване на режима за възлагане на обществените поръчки в УМБАЛ „Александровска“ ЕАД, МЗ поиска с писмо №02-01-173/14.01.22г. възлагането с приоритет от Министерство на финансите, проверка от органите на АДФИ на процедурите по Рехабилитация на площадкова водопроводна и канализационна мрежа на Медицински комплекс- Александровска болница”.
Получих още едно писмо от Министър Сербезова по горния казус, съдържащо и докладна записка на звено “Вътрешен одит“ към МЗ. От докладната записка се потвърждават твърденията за заобикаляне на ЗОП и разделяне на обществени поръчки.
На следващия ден информирах и компетентните институции да извършват проверки и да съдействат за прекратяване на извършващите се в лечебното заведение закононарушения. (виж. Doc.10)
До момента липсват реакции на всички институции.
II. Консултантски договори:
Сключените граждански и консултантски договори между директора на Александровска болница и различни физически и юридически лица за извършване на услуги, дублиращи функции на администрацията в лечебното заведение. (https://www.parliament.bg/pub/PK/46093547-154-06-9.pdf)
Затова информирах министъра на здравеопазването с искане да бъде извършена проверка.
Проф. Асена Сербезова назначи одит на Александровска болница и ми изпрати доклада от проверката, в отговор на мое питане.
От одита на УМБАЛ „Александровска“, става ясно, че не се спазват изискванията на Закона за обществени поръчки.
• Стр.4: „…Сключения договор за осигуряване на текущо правно обслужване на практика дублира дейността на отдела и съответно допълнително влошава финансовото състояние на лечебното заведение.“ ( възнаграждения по договора за 1 година – 36000 лева за 20 работни часа на месец, а след тези 20 часа по 234 лв. за всеки изработен час)
• Стр.6: „Предмета на четирите договора се дублират или имат сходен характер, а освен това администрацията на УМБАЛ „Александровска“ ЕАД разполага с отдел „Финансово-икономически“, отдел „Бюджет и договорни партньори“ и Отдел „Координация, информационно-аналитична дейност и статистика“, с оглед на което не е целесъобразно разходването на финансови средства, при лошото състояние на лечебното заведение.
Общата стойност на четирите договора е в размер на 34 380 лева без ДДС и попада в праговете на чл.20, ал.3, т.2 от ЗОП( при доставки и услуги, с изключение на услугите по приложение № 2- от 30 000 лв. до 70 000 лв.), което изисква провеждането на поръчка по ЗОП чрез събиране на оферти с обява или покана до определени лица.
Изложеното означава, че възложителят е допуснал разделяне на поръчката по реда на ЗОП, с което не са спазени чл.20, ал.3, т.2 от ЗОП, чл.21, ал.15 от ЗОП и чл. 5, ал.1 от ЗОП.“
• Стр.10-11: „ Сключените четири договора представляват цялостен процес, включващ отделни етапи и съответно общата стойност на четирите договора възлиза на 143 520 лв. с ДДС (или 119 600 лв. без ДДС). Общата стойност без ДДС на четирите договора попада в праговете на чл.20, ал.3, т.1 от ЗОП (при строителство – от 50 000 лв. до 270 000 лв.) и изисква провеждането на поръчка по ЗОП чрез събиране на оферти с обява или покана до определени лица.
Изложеното означава, че възложителят е допуснал разделяне на поръчката по реда на ЗОП, с което не са спазени чл.20, ал.3, т.2 от ЗОП, чл.21, ал.15 от ЗОП и чл.5, ал.1 от ЗОП.
Освен това в един от договорите и в становището на изпълнителния директор на лечебното заведение е цитирано нормативно изискване по чл.169, ал.2 от ЗУТ, който е отменен с ДВ, бр.101 от 2015г.
В резултат на извършената проверка, се установи, че изложените твърдения от проф. Костадин Ангелов, д.м.- народен представител в 47-о НС на РБългария относно неспазване на изискванията на ЗОП се потвърждава за част от сключените договори.“
След като се запознах с констатациите от одита, уведомих колегите си народни представители от комисията по здравеопазване в Народното събрание.
Информирах и компетентните институции да извършват проверки.
До момента липсват реакции на всички институции.
III. Финансово състояние
Поисках информация от МЗ, относно финансовото състояние на УМБАЛ „Александровска“ ЕАД и получих отговор от МЗ, съдържащ копия на индивидуален счетоводен баланс към 31.03.22г. и индивидуален отчет за приходите и разходите към 31.03.22г.
От тях е видно следното:
• Счетоводната загуба за 2021г. е 2, 974 млн. лева, а за предходната 2020 година е 2, 944 млн. лева. (Изпълнителният директор на Александровска заедно с новия СД е вписан в Търговския регистър на 07.07.21г.)
• Счетоводната загуба за периода 01.01.22г. - 31.03.22г. (първо тримесечие на 2022г.) е 6,1 млн. лева.
Видно от горните числа става ясно, че болницата се управлява лошо и прогресивно влошава финансовите си резултати. Ако това управление продължи със същия темп прогнозата за счетоводната загуба в края на 2022г. е 24 млн. лева.
Моментното състояние не може да компенсира финансовата загуба от първото тримесечие в размер на минус 6,1 млн. лева, както и извършващите се закононарушения.
IV. Човешки ресурси
След назначаването на д-р Атанас Атанасов като изпълнителен директор на УМБАЛ „Александровска“ ЕАД (07.07.21г.) до момента са прекратени трудовите договори на близо 300 служители на болницата в т.ч. лекари, медицински сестри, санитари.
На практиката болницата е почти изпразнена от дейност и водещи специалисти. Това води до намаляване на извършения обем медицински дейности.
За всичко гореописано информирах министър Асена Сербезова с писмо.
Уважаеми представители на медиите, Предвид всичко гореизложено, обяснението за мен е само едно – „разпънат чадър“ над директора на УМБАЛ "Александровска" ЕАД и протекция от високо политическо ниво.
„Утре ще изпратя имейл с одитни доклади, в които ще се види как изпълнителен директор на лечебно заведение в София е нарушил закона за обществените поръчки, дублирал с договори за външни услуги дейността на заведението, уволнил е над 300 човека. Финансовата загуба е 10 пъти по-висока тази година, а той стои на длъжност. Няма логика да няма политически „чадър“. Министърът е запознат и не е предприел нищо. Уволняват се директори с измислени основания, а други, довели до колапс лечебни заведения, стоят, защото са угодни.“ Това коментира пред NOVA проф. Костадин Ангелов, депутат от ГЕРБ.
„Настоявахме за комисия, която разследва къде отива този един лев в цената на горивата. Този парламент изчерпа възможностите да дава решения на гражданите. С пределната цена на горивото ще спрем кражбите. Наблюдаваме управляваща опозиция, която дава решения на всички въпроси“, отбеляза проф. Ангелов.
„От ГЕРБ много пъти сме предлагали обединение. Борисов е единственият политик, който подаде ръка по приоритетите, той е държавник, мисли първо за държавата, после за партията и накрая за себе си. В основата на демокрацията стои комуникацията, иначе говорим за диктатура“, посочи Ангелов. И допълни, че ръстът на инфлацията на хранителните продукти е по-голям процент, отколкото в Украйна.
„Цената на хляба е намаляла със смешните 2%. Има промоции, които продължават определен период в някои хранителни вериги“, отбеляза професорът. Той коментира и здравната тема.
„Трябваше да подготвим здравната си система. Ние не сме готови за COVID-19. Говорим за медицинска и административна некадърност – чак на 12 юли се сещаме за антигенните тестове с направление. Това означава пълно безхаберие“, смята той.
По думите му властта за ГЕРБ е била средство за решаване на основните проблеми на гражданите. „В момента България лети към катастрофа. Имаме сериозни национални предизвикателства – цената на тока, газа, хляба, еврозоната, ковид кризата. Лидерското място в ГЕРБ не стои на масата за обсъждане, защото на национално събрание избрахме демократично Борисов за лидер. Искаме той да води нашата партия, защото благодарение на трите му успешни мандати той реши големи кризи и е доказал, че може да води България и да предлага решение на проблемите“, заяви проф. Ангелов.


