ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Втори Аспарухов мост на две нива, разположен почти паралелно на сегашния мост, предвижда проект на Сдружение с нестопанска цел „Бъдеще за Варна“. Според разработката, съоръжението ще е висящо и ще свърза брега под „Максуда” с автомагистрала „Черно море”, след стария Аспарухов мост. Проектът е от 2013 г. и впоследствие поет от клъстер „Черноморска икономическа зона“, а сред основните му учредители са „Бъдеще за Варна“, Областна администрация и Техническия университет в морския град.
Според създателите му, това е комплексно техническо предложение, съгласно направен анализ на всички възможни инженерни решения в достъп на дълбоководни кораби и e най-оптималното решение на целия транспортен трафик в региона – транзитен и градски.
Мостът ще минава по трасе, заложено в Общия устройствен план на Варна. Ще бъде дълъг 1900 метра и широк 29 метра, с две двойни платна. Предвижда се първото ниво на моста да поеме трафика от магистралите „Хемус“ и „Черно море“, а второто - трафика от града, обясни авторът на идеята, инж. д-р Дойчин Ников в предване на Дарик Варна.
Проектът предвижда мостът да има три просвета с размери 114 – 570 – 114 метра, като максималната височина над водата ще е 58 метра, а височината на пилона - 127 метра. Според извършените предварителни предпроектни проучвания, за изграждането ще са необходими 45 500 тона конструктивна стомана и стоманен сноп свързващи кабели, разказва за проекта "Монитор".
Недостатъкът на проекта са високите инвестиционни разходи и бавното строително реализиране на проекта. Предимствата са, че ще реши проблема с трафика, а двете нива могат да се изградят поетапно. Изграждането на моста би могло да стане за 6 години, без прекъсване на трафика през стария Аспарухов мост . Прогнозната стойност на инвестиция е около 790 млн. евро.
Старт на проекта би могло да се даде още през настоящия програмен период на ОП „Транспорт” 2014-2020, чрез кандидатстване за европейско финансиране и след изработка на окончателен работен и технически проект. Проектът може да се реализира изцяло и чрез публично-частно партньорство, посочи инж. д-р Ников.