Супер скандал! Министър Папазов крие корупцията с европари в "Железопътна инфраструтура"
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов е потулил поредната информация за злоупотреби с еврофондовете в Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Това алармират някои онлайн медии.
Според все още непотвърдена информация, шефът на транспортното ведомство разполага с доклад, който съдържа „данни за драстични нарушения в НКЖИ“. Според запознати със ситуацията стои „в дългбоко чекмедже“: скрит е от обществеността вече почти месец. Известно е също така, че в него се намирали данни за фрапиращи нарушения при изготвяне и възлагане на обществени поръчки, като констатациите за някои от тях са, че трябва да бъдат предадени за разследване на прокуратурата.
Въпросният доклад бил получен в транспортното министерство преди повече от месец. Единствената информация за него обаче е отговор на питане на депутата от БСП Метър Мутафчиев, на което транспортният министър Данаил Папазов отговаря, че тепърва предстои да се разглеждат констатаците в него.
Според източници, пожелали анонимност, в НКЖИ в последните години имало „изградена стройна схема за източване на пари от обществени поръчки, като досега от нея са се отчитали директно в ГЕРБ, чието назначение е сегашният директор Милчо Ламбрев“. Някои от запознати твърдят, че е „напълно възможно скриването на одита „да е просто опит да се пренасочи отчитането на парите към други кръгове“.
Упоритите слухове гласят, че скриването на доклада и лобистките поправки в Закона за железопътните превози едва не са принудили един от заместник-министрите на транспорта да си хвърли оставката. Най-вероятно е да става дума за Антон Гинев, който още по времето на Тройната коалиция е оглавявал НКЖИ и в момента вече ръководи жп ресора в МТИТС като един от замовете на Данаил Папазов. „Той обаче е бил спрян по партийна линия, за да не налива с евентуалното си напускане масло в огъня на и без това неспокойната обстановка около протестите и неяснотата около съдбата на правитеслтвото“, разкриват източници в медиите.
Агенция ПИК пояснява, че това е поредно от 2007 г. насам повдигане на въпроса с провеждането на конкурси в това дружество, което за разлика от „Холдинг БДЖ“, е основен бенефициент по Оперативна програма „Транспорт“ (ОПТ). Мащабните проекти като „ЖП Тракия“ и „Свиленград – Турска граница“ от няколко години насам привличат водещите български и европейски компании за изграждане на релсов път и др. жп инфраструктура. Налице обаче са и сериозни оплаквания и дори заведени дела и обжалвания от страна на някои от участниците.
„Първо да изясним кой и защо има достъп до този доклад и възможно ли е един или двама души да решат и да си го крият и да не го показват? Иначе скоро някой подхвърли, че в доклада има данни за нарушения по някои процедури по ЗОП във връзка с аварийни и планови ремонти извършвани с нац. финансиране, но не знам дали става дума за същото“, коментира специално за агенция ПИК експерт от бранша, пожелал анонимност.
Според думите му одит е имало в Обществените поръчки на НКЖИ: "И там има нещо". Експертът пояснява, че Августин Ганчев отговаря за тези неща в компанията като директор. Директор "Обществени поръчки и административно обслужване".
"Но имайки предвид, че се крие този доклад - едва ли става въпрос само за някакви аварийни ремонти и заобикаляне на ЗОП (ако не се заобиколи в някои случаи - просто се губи финансирането по капиталов трансфер, защото процедурата може да отнеме повече от година, а средствата не могат да се прехвърлят за следващата)", коментира той.
Специалистът е на мнение, че "има и други неща, може би": "Нека видим доклада и да не правим свободни съчинения. Сега най-интересното е защо и кой крие доклада - сам по себе си този факт вече буди съмнения".
Агенция ПИК се свърза и с Петър Бунев - шефа на жп синдиката към КНСБ, който обясни следното: "Нас, синдикалните лидери, не ни допускат до каквато и да било информация за обществени поръчки и конкурси.
Иначе с шефа на НКЖИ г-н Ламбрев специално синдикатите имаме повече диалог, отколкото с неговите колеги от БДЖ".


