ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Наредбата за такса „Смет“ в Кърджали е скандално недомислие, а общината дължи над 7 млн. лева на сметосъбиращите фирми, заяви общинският съветник от ГЕРБ Огнян Иванов. Таксата най-вероятно ще бъде оспорена в съда, след като вече веднъж областният управител Илия Илиев я върна за преразглеждане. Наредбата бе приета на последната сесия на Общинския съвет, след като групата на ГЕРБ напусна залата заради поредния провал с избора на председател. Според Иванов, аргументите на кмета Хасан Азис за неизбежното приемане на наредбата под страх от екологична катастрофа са несъстоятелни.
„Ако съществува такъв риск, той не е заради наредбата, а заради натрупаните задължения към сметосъбиращите фирми, които всеки момент могат да откажат да си вършат работата. И който твърди обратното, или е подведен, или съзнателно манипулира гражданите в свой интерес“, коментира той. Съветникът допълни, че и сега наредбата е толкова лоша, колкото бе и преди да бъдат гласувани промените в нея. „Неясни са мотивите за гласуването на промените в досега действащата наредба – да заменим една оспорена в съда наредба с друга, също толкова спорна, е нелогично. Неясни са очакваните ползи или вреди от нея, а обяснението, че няма съвършена методика и не е възможно да се изчисли количеството смет, затова ще се изчислява на квадратен метър застроена площ, звучи, меко казано, несериозно. Такса смет не е данък. Тя следва да се плаща за реално предоставена услуга, а какво е качеството на услугата сме свидетели всички, и то не от вчера. Да се обвързват промените в наредбата с чистотата на града е опит да се отклони вниманието от тежката задлъжнялост на местната власт към фирмите, наети да извършват сметосъбирането и сметоизвозването“, подчерта още Огнян Иванов.
Той обясни, че документът регламентира начина за събиране на боклука, но не и финансовите отношения с изпълнителите на дейността, на които общината, по негови данни, дължи над 7 млн. лева. „Този борч е бомба със закъснител, която може да гръмне всеки момент. А защо го има, след като общината отчита над 100 % събираемост на местните данъци и такси, е риторичен въпрос. Отговорът е, че дългът на общината за сметосъбиране надхвърля 2 пъти планираните годишни постъпления от таксите за битовите отпадъци. Дефицитът е заложен още при сключването на договора с фирмата за сметосъбиране, защото в него фигурира сума, далеч надхвърляща приходите от такса смет, независимо дали действа старата или новата наредба. И въпросните 7 млн. лева дълг няма как да се стопят, без значение дали такса смет се определя на площ, на количество или на данъчна оценка на имота“, посочи Иванов. Той припомни кризата с боклука, която предизвика изтичането на 10-годишния договор с „Титан” и „аварийното” подписване на контракта със „Зауба”. Групата на ГЕРБ има различно становище за начина на определяне на таксата, но липсата на конституиран Общински съвет прави несъстоятелни каквито и да било дебати по въпроса, уточни кандидатът за председател на местния парламент. Според него очакваният резултат от направените промени в Наредбата ще бъде повишаване на данъчната тежест за гражданите, завоалирано зад новата методика за изчисляване.
Що се касае до отговорността, в случая тя не е на опозицията, а на мнозинството на ДПС в ОбС, което трети месец разиграва фарса с избора на председател, не позволява конституирането на постоянни комисии в местния парламент и по този начин прави атакуеми в съда всички приети от него решения, посочи още Иванов. Съвсем скоро съветниците трябва да разгледат отчета за изпълнението на бюджета за 2015 г. и да гласува новия.
Групата на ГЕРБ обаче няма да участва в работата на Общинския съвет, докато не бъден избран легитимен председател. В противен случай ще приемем случващото се за грубо и безцеремонно неглижиране на обществения интерес и тотален вътрешнопартиен упадък в редиците на мнозинството на ДПС, предупреди Огнян Иванов. Колегата му Радослав Милев заяви, че двамата представители на реформаторския блок са подкрепили предложението на общинската администрация, защото „неприемането на тази точка от дневния ред би спряло сметосъбирането и градът би потънал в боклук“. „Тази алтернатива ни изправи пред непопулярното решение да подкрепим предложението на кмета, за да не допуснем екологична катастрофа в общината. Това направихме на заседанието на Общинския съвет и не сме влизали в договорки на тъмно и задкулисно“, каза Милев. Според него важно е бизнесът да е наясно с удължения срок за подаване на заявление за определяне на таксата за сметосъбиране и сметоизвозване, и обезвреждане на битовите отпадъци на база количеството отпадъци, който вече е 31 март 2016 г.
Подаването на декларация по чл. 25 от наредбата ще даде възможност на всички фирми да не плащат такса смет по 8 лева на квадратен метър площ, а да заявят само реалните си количества отпадък, поясни той и препоръча на предприемачите да се възползват от тази възможност. Милев настоява общинската администрация да изнесе на сайта си цялата информация за метода за определяне на таксата на база на генерираното количество отпадъци, за да могат всички граждани и фирми да се запознаят в детайли. Таксата за гражданите не е увеличена, а е в разумни стойности от 0,78 лв. на квадратен метър жилищна площ, уточни Радослав Милев.
Реформаторите са разговаряли с кмета Хасан Азис с искането да се регламентира нов механизъм за изчисляването на тази такса и са получили уверението му за сформиране на специална комисия от експерти и общински съветници, която да се заеме с въпроса в най-кратък срок.


