Съюз "Произведено в България": Търговските вериги убиват родната продукция
Принуждавали нашите производители да свалят цената на стоките си до 30%
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Липсва държавна политика по отношение на малкия и среден бизнес, а чуждестранните търговски вериги злоупотребяват с пазарното си положение. За това алармираха днес от ръководството на съюза "Произведено в България".
На пресконференция в БТА от съюза обявиха, че българският производител се разорява, безработицата нараства и това са причините те да се срещнат утре с премиера Марин Райков. Идеята им е да му предложат десет основни насоки, по които може да се търси съживяване на българското производство.
„С картелните си споразумения големите търговски вериги в България налагат монопол и търговски политики, чиято цел е извличане на максимални облаги за тях и притискане на българските производители“, заяви социологът Кънчо Стойчев, който е и член на съюза.
"От тези загубени 400 000 работни места по време на последното управление 290 000 са в български производствени предприятия. Оказахме се данъчен рай за търговците и ад за българския работодател, който е основният социално ангажиран партньор в държавата.
Според Стойчев повечето чужди вериги в собствените си държави договаряли ниски отстъпки с тамошните производители, които обаче не прилагат спрямо българските, а обратно. Тук ги принуждават да свалят цената, на която търговската верига получава продукта, с 15%-20% дори 30%.Според социолога държавата не била намерила „механизми да защити малкия и средния бизнес“ у нас и тотално била отстъпила по отношение на регулацията и контрола.
От организацията смятат, че неприемането на законопроекта за защита на конкуренцията, който трябваше да сложи в ред проблема с монополите в България, само доказва това.
Свитото потребление и високата безработица в страната са резултат от липсата на адекватна политика, която да създава правила и да стимулира родното производство, смятат учредителите на "Произведено в България". Точно обратното, за сметка на правилата на честната търговия ние сме създали "данъчен рай" за чуждите търговци и "ад" за българския работодател, смятат от съюза.
В груб маркетингов трик и откровена лъжа от съюза обвиниха рекламата на голяма търговска верига у нас, в която се твърди, че продава най-доброто от България, а на практика българските продукти в нея са под 10%. Този факт бил установен след прецизна проверка и бил валиден за повечето от чуждестранните търговски вериги.
Според тях проблемът със злоупотребата с пазарна сила от страна на търговските вериги е поставен в "Зелената книга" на Еврокомисията, която ще излезе с конкретни мерки за решаването му през тази година. С предложения проектозакон за защита на конкуренцията България на практика е изпреварила европейските дефиниции и мерки, смятат пък експертите.
Председателят на "Произведено в България" Пламен Грозданов каза, че организацията подготвя кодекс за търговско поведение, основан на около 15 въпроса, които ще бъдат предложени на търговските вериги, а държавата ще бъде поканена за арбитър в преговорите.
Кодексът ще представлява рамка на взаимоотношенията търговци - производители, която да е взаимноизгодна и да накара търговците сами да се откажат от част от „порочните си практики“.
Ако се намери макар и частично решение на този проблем, положението на българските производители значително ще се подобри, смятат от "Произведено в България".


