Турските гранични власти имат "специално" отношение към българските превозвачи, казва Койчо Русев
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Българските тежкотоварни камиони ще блокират границата с Турция толкова време, колко се наложи. Това заяви специално за ПИК председателят на Сдружението на организациите в автомобилния транспорт (СОАТ) инж. Койчо Русев.
Той потвърди, че от вчера превозвачите чакат официално писмено становище от Анкара, в което да се гарантира липса на спънки пред българските ТИР-ове. „Аз смятам, че турските власти ще издадат съответните документи и разпореждания на митническите власти от региона, с които да се гарантира нормално третиране на нашите превозвачи“, казва браншовият лидер.
Според него имало и специално разпореждане на шефа на митниците в Турция по отношение на ТИР-овете от България: „Защото има и писмо на турските митнически власти за особено отношение към българските превозвачи. По тази причина ние вече не вярваме на устните обещания, а искаме писмено становище“.
Какъв всъщност е проблемът?
Койчо Русев обясни и в какво точно е проблемът с пропускателния режим за българските превозвачи. Оказва се, че турските власти искат в СЕМТ-разрешителните да има печати за всички ГКПП-та, през които минават българските ТИР-ове, но такива не могат да бъдат предоставени поради елементарна липса на подобен контрол в рамките на Европейския съюз (ЕС) и особено - в страните от Шенгенската зона.
„Турските превозвачи санкционират българските превозвачи, че в техните бордови дневници няма печати от границите на страните, които са в рамките на ЕС. Сега като няма митничари и гранични власти, тези печати просто отпадат", обясни той.
Има ли решение?
За целта на превозвачите се наложило да изпратят писмо до централата на Международния транспортен форум в Париж. „Вчера получихме писмо, което потвърждава, че липсата на печати от границите в рамките на ЕС не е нарушение и не би трябвало да е законно основание за претенции от страна на турските власти“, обясни Койчо Русев.
Причината за тенденциозното отношение към превозвачите от България той обяснява с протекционизъм в полза на турските транспортни фирми.
Какви са загубите?
Според него обаче транспортният сектор в България в момента търпи сериозни загуби. „В този бранш времето е пари, а камионите са на лизинг, тъй че те се изплащат, само когато са в движение. Когато пък стоят блокирани по границите, когато часове наред ги проверяват, стоките се развалят, договорите се нарушават, а превозвачите ни търпят загуби, което не им дава да си покриват лизинга – стават неконкурентоспособни“, обяснява той.
Койчо Русев обясни, че и в момента се намира в района на границата, където над 200 български ТИР-а са образували 8-километрова опашка. „Знам какво е притеснението на превозвачите на границата, как им е на шофьорите, тъй че се надявам да има решение на този проблем“, обобщи Койчо Русев.


