ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
За последните 4 години, в които ресторантьорският бранш беше с 9% ДДС, цените за клиентите скочиха с между 40 и 80 процента на сто, а осигурителният доход не успя да догони в процентно изражение дори увеличението на минималната работна заплата.
Доста собственици на заведения упорито твърдят, че още държат цените отпреди връщането на ставката от 20% ДДС за сектора, което се случи от 1 януари. Пловдивското издание "Марица" обаче категорично показва, че това далеч не е така.
При заведението за бързо хранене, което работи на самообслужване, увеличението е при всички типове ястия. Сравнение между менюто от миналия ноември и актуалните цени показва среден ръст от около 15 на сто, като при някои артикули то е около 10%, докато при други - към 20 на сто. Така пилешката супа само за няколко месеца е поскъпнала от 4,80 на 5,60, а любимата на българина шкембе чорба вече се продава за 5 лева, докато преди Нова година цената е била 4,30 лева (или увеличение от 70 стотинки).
Подобна е ситуацията в голямата верига за хранене с няколко обекта под тепетата. Там също има увеличение от Нова година, макар и средно то да е по-малко - около 9-10 на сто. Така салата "Цезар" от 15 лева вече се продава за 16,30 лева, а шопската от 9,50 е скочила до 10,80 лева. Впечатление прави, че тук почти всички салати са увеличени с 1,20 до 1,30 лева в последните месеци.
Любимите на малки и големи пилешки хапки с гарнитура пък вместо 13,70 вече струват 14,70, а порция калмари на плоча е поскъпнала точно с 1,30 лева, до 18,30 лева.
Една от знаковите и най-популярни пицарии в Пловдив също е вдигнала с близо 12 на сто средно цените си. Така вече "Маргарита" се търгува на 12,80 лв., макар в началото на декември да е струвала 10,50 лева. "Куатро Формаджи" пък от 13 лева е стигнала до 15 лева. Подобни увеличения има в огромна част от заведенията не само под тепетата, но и в цялата страна.
Разбира се, много от ресторантьорите обясняват на клиентите си увеличението с по-високите разходи както за труд и сметки, така и в завишените цени на продуктите, които използват. Факт е обаче, че огромна част от бранша са вдигнали тарифите в последните няколко месеца, което е видимо от собствените им сайтове. Разбира се, има и такива, които все още държат цените си на нивата отпреди Нова година, обобщава изданието.


