ТОТАЛЕН СКАНДАЛ: Източник от "Фолксваген" разкрива публично, че правилата за държавна помощ в Турция ще се заобиколят!
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Надали преди точно една година акционерите на Фолксваген са предполагали в каква поредна международна интрига ще бъде забъркана компанията. Днес тази интрига е на път да избухне в пълномащабен скандал, придружен с нов залп от проверки, обвинения и политически разследвания срещу немския концерн.
Повод за това дава вчерашната обзорна статия в немското списание „Мениджър“ и по-специално последното изречение в предпоследния параграф.
Там журналистите се позовават на източник от Фолксваген, според който:
„България е обвързана с европейските правила за отпускане на държавни субсидии. В Турция обаче този въпрос се решава с преговори, посочват от Фолксваген.“
Ако този източник от немския концерн наистина е казал това, то Фолксваген официално се готви да наруши европейските правила за получаване и отпускане на държавна помощ, с които Турция също се е съгласила да се съобразява, за да получи безмитен и свободен достъп до европейския пазар.
Тези правила определят горна граница от 25% до 50% от инвестициите в материални активи, в зависимост дали проектът е базиран в богата или бедна област, според европейската класификация.
Ако Фолксваген инвестират в близост до Бурса и Измир около 600 млн евро в материални активи, то горната помощ би трябвало да е 150 млн евро (това е относително богат район дори за Европа) или максимум 300 млн евро, ако се класифицира като беден.
Въпреки това, турският президент Ердоган е предложил 400 милиона долара кеш и изкупуване на 40 000 автомобила годишно без обществена поръчка.
И двете са нарушение на европейските правила, тъй като второто нарушава принципите на конкуренцията и поставя останалите европейски производители като Мерцедес и BMW в неравностойно предложение.
По информация на Агенция ПИК, българският евродепутат Андрей Ковачев и група евродепутати от други държави и партии са отправили вече въпрос до Европейската Комисия дали подобна помощ е законосъобразна. Ангел Джамбазки повдигна въпроса публично в залата на Европейския Парламент и по наша информация също готви поне един въпрос по темата.
Изглежда инвестицията на Volkswagen преминава границата на нормалното съревнование между отделните държави в гиганткия общ европейски пазар (включващ и Турция) и навлиза във фазата на ходене по ръба на закона. Като по медийни публикации и изказвания на хора от Volkswagen, ръбът отдавна е прескочен и концернът за пореден път ще се опита чрез лобизъм да огъне европейските регулации в своя полза.
Време е както новата шефка на Европейската Комисия Урсула фон дер Лайен, така и г-жа Меркел, г-н Макрон и премиерът Бойко Борисов да спрат да се правят на разсеяни какво се случва с този проект и да заемат категорична позиция дали европейските правила са създадени да се спазват или брюкселският закон е „врата у пОле“, която всеки с достатъчно пари може да заобикаля.
Ако брюкселските закони наистина са просто формалност, то премиерът Борисов дължи отговор пред българския народ и бизнес защо България продължава да се съобразява най-стриктно дори и с най-глупавите и безсмислени еврорегулации, губейки възможности за милиарди в областта на индустрията, добива на полезни изкопаеми, туризма и дори информационните технологии?
P.S. Агенция ПИК не смята за нужно да обсъжда изказването на представител на Фолксваген, че на работниците на немския концерн в Турция ще бъде осигурена пълна защита на човешките права. Солидализираме се с президента Плевнелиев и смятаме подобно мнение дори не за комично, а за тъжно и незаслужаващо коментар.