ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Тази година трамваите в София честват своята 114-годишнина. На 1 януари 1901 г. тържествено е открито движението на трамваите в столицатас пускането на 25 мотриси и 10 ремаркета по 6 трамвайни маршрута с обща дължина на линиите 23 км. В края на XIX в. в София се появява конският омнибус с постоянно действащи линии от Гурковския площад (площад „Света Неделя“) до Гарата, Горна баня и Княжево, който по онова време софиянци наричали трамвай, пише "Дартснюз".
Историята на електрическия трамвай обаче датира от декември 1898 г.,когато общината отдава Концесия за снабдяване на града с електрическа енергия и построяване на трамвайни линии на френското дружество „Марсилия“ и на анонимното белгийско дружество „Електрически трамваи“. Така София посреща новия ХХ в. с изградена трамвайна мрежа със следните линии – от Гарата през Шарения (Лъвов) мост до днешния площад „Славейков“, Цариградската линия, Княжевската, Подуянската и Алабинската.
Първите трамвайни вагони са малки, двуосни, с два мотора и открити платформи, заградени с метални решетки. Салонът е разделен на първа и втора класа. Ремаркетата са открити, като пътниците се качват и слизат отстрани, а кондукторът ги обикаля по специална пътека – стъпало.С увеличаването на пътниците през 1908 г. се доставят нови трамваи – „Сименс“, двуосни мотриси, разделени на две класи и 6 четириосни мотриси „Цепелин“.