BG EN

Учители на бунт срещу Радев - ще искат оставките на Стойчо Кацаров и Стефан Янев

Епицентър

Учители на бунт срещу Радев - ще искат оставките на Стойчо Кацаров и Стефан Янев

37214
на 07.11.2021
Учители на бунт срещу Радев - ще искат оставките на Стойчо Кацаров и Стефан Янев
Автор:   ПИК

ПИК с нов канал в Телеграм

Последвайте ни в Google News Showcase

Учители се бунтуват срещу Румен радев и хаоса, който бе създаден в образованието от назначеното от него служебно правителство. "Министърът на здравеопазването, д-р Стойчо Кацаров, НЕЗАБАВНО да промени своята заповед относно мястото на правене на тестовете на учениците в начален етап, като се даде възможност тези щадящи тестове да се извършват от родителите в домашни условия, предружени от декларация на родителя, че теста е негативен", пише в своя позиция Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа".

препоръчано

"Вие приложихте образователен локдаун, което доведе до сериозни негативни последствия за българските деца. Ние, българските учители, Ви молим да се вслушате в нашия глас и да промените Вашата заповед, като дадете възможност родителите да правят тестовете на своите деца, каквато е практиката в някои европейски страни. При липса на реакция от Министерство на здравеопазването, Синдикат „Образование“ ще поиска оставката на Министъра на здравеопазването - д-р Стойчо Кацаров и на Премиера на служебното правителство", твърдят синдикалистите в апел към Стойчо Кацаров. 

"Нашите организации единодушно са на мнение, че реално
тестването на учениците в училище не е възможно на този етап при
така очертаните проблеми. За да се осъществи присъствено
обучение на учениците от първи до четвърти клас, тестването им
трябва да се прави в домашни условия", се настоява в отворено писмо до министрите Стойчо Кацаров и Николай Денков, и директорката на 96. СУ „Л.Н. Толстой“.

Синдикални организации към 8. СУ “ Васил Левски”
град София
До г-жа Янка Такева
председател на СБУ - КНСБ
До д-р Юлиян Петров
председател на СО- КТ
“Подкрепа”
До г-н Аспарух Томов
председател на НУС
Становище за писмото на МОН от 5.11.2021 г. относно:
Организиране на дейностите по възстановяване на
образователен процес за ученици 1-4 клас при
заболяемост над 500 на 10000
Г-жо Такева, г-н Петров, г-н Томов,
Ние, членовете на синдикалните организации към 8. СУ “Васил
Левски”, град София се организирахме и обсъдихме писмото на
МОН от 5.11.2021г. за връщане на присъственото обучение на
учениците от първи до четвърти клас. Изгледахме и видеото за
тестване на малките ученици. Според нас се очертават няколко
проблема около тази идея:
1. Провеждането на тестовете в т.нар. контролирана среда
кореспондира с недоверие към родителите, че те могат да
направят тестовете в домашна обстановка и по този начин
да гарантират сигурността на собственото си дете.
2. Събирането на децата на едно място преди да бъдат
тествани е неработещо решение и обезсмисля понататъшните предпазни мерки.
3. Тестването на учениците в училище два пъти седмично в
рамките на 30 минути в началото на учебния ден въобще не е
възможно да бъде изпълнено и то от един или двама учители.
Според нас за тестването на 20 - 25 деца са нужни не помалко от 4 - 5 възрастни, за да бъде изпълнено в този срок.
4. По смисъла на гореказаното тези възрастни трябва да имат
задължително зелен сертификат, за да изпълнят тази дейност
и да са съгласни да я извършат доброволно.
5. Дори да се извърши проучване за съгласните родители, които
да отделят по един или два часа седмично за да помогнат при
тестването на учениците, знаем че това няма бъде достатъчно
като ресурс.
6. Присъствието на външни лица в училище в подобна ситуация
подлага на риск опазването на конфиденциална информация
за учениците.
7. Допълнително, намирането на други лица от непедагогическия
персонал, за да помогнат, няма да е възможно, поради ниската
степен на ваксинация и малкия му брой.
8. Практически е невъзможно спазването на
противоепидемичните мерки по отношение на дистанцията от
1,5 м.
9. Неяснотите по въпроса, когато тестът на ученик е
положителен и последващите действия, включващи и
последваща карантина (след положителен ПСР) на
паралелката и на учители, ще се отразят и на други паралелки
в не толкова малка степен.
10. Проблем е и условието - 30 минути преди правенето на
теста детето да не е приемало храна или поемало течности -
това са малки ученици, част от които закусват преди да дойдат
на училище.
11. Голям процент от учителите в училището отказват да правят
тестовете по различни причини. Това са учители, както от
начален етап, така и от прогимназиален.
12. В училището има и две подготвителни групи. За тях
тестване не се предвижда. Какъв е смисълът, децата от едната
стая да се тестват, а тези от съседната - не!
13. Практически ще е невъзможно отчитането на резултатите
на всички деца до 15-та минута, каквото е изискването.
14. Голяма част от колегите смятат, че изборът на конкретните
тестове е неправилен, тъй като извършването им е сложно,
изисква много манипулации и висока концентрация от
контролиращия.
Нашите организации единодушно са на мнение, че реално
тестването на учениците в училище не е възможно на този етап при
така очертаните проблеми. За да се осъществи присъствено
обучение на учениците от първи до четвърти клас, тестването им
трябва да се прави в домашни условия.
Дата: 05.11.2021 г. С уважение:
град София Председател на
СБУ към 8. СУ “Васил Левски”
Михаил Георгиев
Председател на КТ
“Подкрепа” към 8.СУ “Васил
Левски” - Лидия Йорданова
Председател на НУС към 8.
СУ “Васил Левски” - Виолета
Савинова

ОТВОРЕНО ПИСМО  
ДО:
Г-Н СТОЙЧО КАЦАРОВ, СЛУЖЕБЕН МИНИСТЪР НА ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
Г-Н НИКОЛАЙ ДЕНКОВ, СЛУЖЕБЕН МИНИСТЪР НА ОБРАЗОВАНИЕТО
Г-ЖА ЦВЕТЕЛИНА ВЪЛЧЕВА, ДИРЕКТОР НА 96. СУ „Л.Н. Толстой“
Относно: БЕЗОПАСНОТО ВРЪЩАНЕ НА УЧЕНИЦИТЕ КЪМ ПРИСЪСТВЕНА
ФОРМА НА ОБУЧЕНИЕ И ПРОВЕЖДАНЕТО НА ТЕСТОВЕ ЗА УДОСТОВЕРЯВАНЕ
НА МОМЕНТНОТО ИМ ЗДРАВОСЛОВНО СЪСТОЯНИЕ ПО НАЙ-ЩАДЯЩ И
ПРАВИЛЕН НАЧИН
 
УВАЖАЕМИ Г-Н КАЦАРОВ,
УВАЖАЕМА Г-ЖО ВЪЛЧЕВА,
Обръщаме се към Вас с подобаващата за ситуацията, пред която сме изправени
загриженост, във връзка с безопасното връщане на учениците (нашите деца)
към присъствена форма на обучение.
Във връзка с издадената заповед от днес 05.11.2021 относно задължителното
тестване на територията на училищата се обръщаме към Вас с настоящото
Отворено Писмо.
Бихме искали да отбележим, че въвеждането на задължително тестване на
децата на територията на училището обаче, дори и при извънредната ситуация,
свързана с броя заболели и починали от Ковид 19 инфекция, не би била
оптимална и ефективна при така предложената концепция. Напротив, смятаме
,че би довело до редица отрицателни събития, а именно:
1. Тестването на децата, когато са вече в сградата на училището,
напълно обезсмисля процеса, при положение, че те вече ще са били в
контакт с „N“ на брой деца, учители и родители до
осъществяването на теста. Обезсмислянето също идва оттам, че
за провеждане на самия тест със слюнка, те ще трябва да бъдат
без маски и да предоставят съответния секрет за теста. Именно
по въздушно-капков път се осъществява заразяването, в случай, че
има болно дете или такова, което може да даде положителен
резултат, било то и без симптоми.
2. Продължителността на процеса е от критично важно значение.
Взимайки предвид други масови мероприятия, на които сме били

2

свидетели и това как те се отразяват на учебния процес,
независимо към кой етап на обучение спадат учениците, това би
означавало да приемем, че понеделник и четвъртък биха останали с
много по-ниска продуктивност от останалите дни, ако изобщо бъде
проведена дейност, което е обвързано от своя страна с
резултатите от тестването.
Към тази точка отнасям чакането на резултатите за учениците
от начален етап от техните родители извън територията на
училището. Децата от начален етап по закон следва да бъдат
придружавани от родител, следователно, всички родители ще
бъдат поставени в ситуация да не могат да се върнат към
планираните за деня дейности, преди резултатите да са готови и
да са наясно, дали трябва да отведат децата вкъщи или не.
3. Като следващ отрицателен пункт отбелязваме, че учителите на
нашите деца не може, не бива и не следва да влизат и в тази роля.
Това, на което те вече са подложени, е не просто предостатъчно, но
дори неприемливо. Тази точка засяга и много по-дълбоки въпроси,
защото връзката на това, с колко странични занимания са
ангажирани преподавателите е пряка, с това колко време им бива
предоставено за същината на тяхната дейност. Ние имаме нужда
учителите да останат с концентрацията на тава да обучават
нашите деца.
4. Стресовият фактор е следващото събитие, което е от особено
голямо значение, но е безкрайно подценяван.
Ние виждаме всеки ден как цялостната ситуация се отразява на
обществото като цяло, на активната и работещата част от
населението, но темата за това как децата ни са рефлектирани от
случващото се, не изглежда да е засегната изобщо. Сложността на
ситуацията е многопластова и разглеждането с цел намирането на
работещи и акуратни решения, също следва да се разглежда
многопластово.
5. Налагайки задължително тестване в училищата също ще доведе до
значително ниво на повишаване на нежеланието на децата да
посещават училище, а последното нещо, от което има нужда
обществото ни в момента, е още едно провалено в сферата на
образованието поколение. Винаги има изключения, но гръбнак на
обществото не може да бъде изграден от изключения, а от
здравомислещи, активни и проактивни личности. Изграждането е
комбинация от добра и любяща семейна среда и непоклатимо
образование.
6. Нека имаме предвид, че тестването в училище ще означава да
бъдат нарушени всички изграждани в годините хигиенни навици,
което със сигурност е още един отрицателен аспект. Това е във
връзка с изискването тестовете да се направят на гладено, без
прием на вода, за да е достоверен теста и разбира се без измиване

2

на зъбите и провеждане на сутрешен тоалет. Това ще означава, че
децата след като бъдат тествани в училище, първо ще се наредят
на опашка, за да измият зъбите си, след това ще закусят, а по този
начин се изяжда активното учебно време.
Изброяването на горепосочените отрицателни аспекти са прелюдията към
нашето отговорно заявяване на желанието да съдействаме за връщането на
децата в училищата.
Като цяло задължителното тестване е силно дискусионна тема, но приемаме, че
това е най-акуратният начин за показване на моментното състояние, за да се
подсигури безопасна среда.
Смятаме, че при настоящите нива на брой заразени и особено при
увеличаващия се брой заболели деца, за връщане в класните стаи, е рано да се
говори, особено предвид предстоящите Президентски и Парламентарни Избори,
които ще доведат цялото население в училищата и съответно за изчистване и
дезинфекциране сега ще са необходими повече време и ресурси.
Ние добре осъзнаваме както реалната критичност на епидемиологичната
обстановка, но също осъзнаваме, че учениците неприсъствайки в училище,
ще бъдат лишени от възможността да се опознават и задълбочават
връзките един с друг и със своите учители, да усетят изграждането на
общност, грижа и разбиране за правилата, което в последствие би довело
до сериозни социални проблеми, много от които бързо стават факт
последните 2 години.
Всеки родител носи пълната и осъзната отговорност за своето дете и със
същата тази отговорност ще гарантира провеждането на безопасен учебен
процес, като проведе тестовете в домашни условия. Спазването на
изискването тестовете да са проведени на гладно, без да се пие вода и
преди измиване на зъбите ще бъде спазено, като отрицателните аспекти
изброени по-горе, ще бъдат избегнати. Тази практика е действаща и се
прилага успешно в редица Европейски страни и резултатите в съответните
страни са категорично положителни.
Държавата играе своята роля като предоставя тестовете. Родителите имат
своята ангажираност за провеждането на теста и допускането само и
единствено на доказано здрави деца. Преподавателите имат възможност
да преподават. Единствено с екипна работа и всеобща ангажираност
можем да променим настоящата обстановка.
В заключение бихме искали заедно да си припомним основните принципи и
функции на образованието и да си пожелаем това да остане така, като не
превръщаме училищата в поликлиники и дадем възможност на учителите да
изпълняват своето будителско дело и призвание без препядствия.

2

1. Интелектуално, емоционално, социално, духовно-нравствено и физическо
развитие и подкрепа на всяко дете и на всеки ученик в съответствие с
възрастта, потребностите, способностите и интересите му;
2. Формиране на устойчиви нагласи и мотивация за учене през целия живот;
С надеждата, че нашето писмо ще бъде разгледано като подадена ръка за
сътрудничество, ние благодарим за разбирането!
Пожеланията са за здраве и просперитет за всички!
С УВАЖЕНИЕ:
Писмото е представено, съгласувано и подкрепено от:
Родителите на учениците от 4“Д“ клас при 96 СУ, както и от други родители,
чиито деца учат в същото училище, които също ще оставят децата си вкъщи до
отпадане на тази мярка.

До всички медии

 

Националният съвет на Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“, след проведено заседание за обсъждане възможността за работа на образователната система в условия на висока заболеваемост, в присъствието на министъра на образованието и науката - Академик Николай Денков, и като взе предвид:

•        че 87,3 % от учителите не са готови да правят тестове на учениците в начален етап;

•        че учители и директори не могат да носят отговорност за медицински манипулации, диаметрално различни от длъжностната им характеристика;

•        че волята на по-голямата част от родителите е те да правят щадящите тестове на своите деца, в противен случай няма да дадат съгласие за присъствено обучение;

•        че провеждането на тестовете в контролирана среда кореспондира с недоверие към родителите, че те могат да направят тестовете в домашна обстановка и по този начин да гарантират сигурността на собственото си дете;

•        че Министерството на здравеопазването подмени препоръката на Отрасловия съвет по образование за тестовете тип „близалка“;

•        че условието на производителя на тестовете е да се правят на гладно и жадно;

•        че голяма част от децата се придвижват с училищни автобуси и липсата на храна и вода до 9 часа би нарушила грубо здравословния им режим/от което следва да се осигури време след теста за закуска на тези ученици/;

•        че смесването в училищна среда преди теста е предпоставка за зараза и карантиниране на цялата паралелка;

•        че тестването на учениците в училище два пъти седмично в рамките на 30 минути в началото на учебния ден въобще не е възможно да бъде изпълнено, и то от един или двама учители.За тестването на 20 - 25 деца са нужни не по-малко от 4 - 5 възрастни, за да бъде изпълнено в този срок;

•        че присъствието на външни лица в училище в подобна ситуация подлага на риск опазването на конфиденциална информация за учениците;

•        че практически няма да бъде възможно спазването на противоепидемичните мерки по отношение на дистанцията от 1,5 м.;

•        че в много училища има подготвителни групи, за които  тестване не се предвижда, а те учат в съседни стаи;

•        че учителите, като тестващи, се превръщат на служители, работещи на първа линия;

 

Формира:

 

НАЦИОНАЛНА ПОЗИЦИЯ

 

на Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“

 

•        Министърът на здравеопазването, д-р Стойчо Кацаров, НЕЗАБАВНО да промени своята заповед относно мястото на правене на тестовете на учениците в начален етап, като се даде възможност тези щадящи тестове да се извършват от родителите в домашни условия, предружени от декларация на родителя, че теста е негативен!

•        Участието в процесите на тестване на учениците в начален етап да се извършва само и единствено на доброволен принцип, при декларирано съгласие на педагогическите и непедагогически специалисти в образователните институции!

•        Към учителите и служителите, които не желаят да се включват в процеса на тестване на ученици, да не се налага административен натиск, защото това ще доведе до организация на протестни и стачни действия от синдиката.

•        Възстановяването на редовния учебен процес да се случи, след като са изпълнени всички условия в заповедта на министъра на образованието и науката, Академик Денков, и това в никакъв случай да не се обвързва задължително с датата 10.11. 2021г.

 

Уважаеми г-н Министър на здравеопазването,

Вие приложихте образователен локдаун, което доведе до сериозни негативни последствия за българските деца.

Ние, българските учители, Ви молим да се вслушате в нашия глас и да промените Вашата заповед, като дадете възможност родителите да правят тестовете на своите деца, каквато е практиката в някои европейски страни.

При липса на реакция от Министерство на здравеопазването, Синдикат „Образование“ ще поиска оставката на Министъра на здравеопазването - д-р Стойчо Кацаров и на Премиера на служебното правителство.

 

 

7.11.2021г.                                                д-р Юлиян Петров

          гр. София                                                   Председател на

                                                           Синдикат „Образование“                                                  

                                                            към КТ „Подкрепа“ 

Сподели:
Бомба x
САМО В ПИК! Топ хороскопът на Алена за Деня на студентите: Стрелецът да внимава с щедростта, неочаквани пари за Водолея САМО В ПИК! Топ хороскопът на Алена за Деня на студентите: Стрелецът да внимава с щедростта, неочаквани пари за Водолея
ПИК TV x
Проф. Рачев С ШОК ПРОГНОЗА пред ПИК TV: Никулден идва с пролетни температури, а после... (ВИДЕО) Проф. Рачев С ШОК ПРОГНОЗА пред ПИК TV: Никулден идва с пролетни температури, а после... (ВИДЕО)
ново
Днес: 2
горещо
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК