Третият лъч на метрото ще свързва Ботеградско шосе с нова жп гара в западната част на София
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
До 2020 г. предстои да бъде изграден третият лъч на метрото в София, който ще започва от трамвайното колело на Ботевградско шосе и ще стига до нова жп гара, където ще прави връзка с влака от и за Перник. Това стана ясно днес по време на представянето на проекта от кмета на София Йорданка Фандъкова и министъра на транспорта Данаил Папазов.
Стойността на проекта е 680 млн. евро, които трябва да бъдат предоставени по Оперативна програма „Транспорт“ (ОПТ) в следващия програмен период 2014-2020 г. Според властите проектът „може да бъде завършен още през 2018 година“, тоест с около 2 години по-рано.
Дължината на участъка трябва да бъде 16,5 км с 19 метростанции, като 10 от тях са подземни, а 9 - открити. С новия лъч се очаква пътуващите с метрото да нараснат с нови 162 хил. души дневно. Прогнозите са, че близо 50% от хората, които ползват наземен градски транспорт, щели да го заменят с подземен, а автомобилният трафик в столицата щял да спадне с „повече от 35%“.
Трасето на третия лъч ще тръгва от колелото на трамвая на бул. "Ботевградско шосе", ще минава през бул. "Владимир Вазов", където ще има три метростанции и една при театър "Зад канала". Следващата ще е на Орлов мост, където ще има връзка с първия метродиаметър, а по-следващата - при НДК с връзка с втората линия. От НДК линията продължава към кръстовището на бул. "България" и бул. "Гешов", кварталите "Красно село" и "Овча купел" и ще достигне Околовръстното шосе. Последната спирка на третия лъч на метрото ще е при жп линията София - Перник, където ще бъде открита нова гара.
„Усилено“ се работило и по изграждането на отсечката до Летище "София" от първия лъч. Срокът, в който трябва да бъде завършен участъкът (с дължина от 5 км и 4 метростанции), е до април на 2015 г. Трасето е разделено на три части - две подземни и една надземна, като началото му е от бул. "Цариградско шосе", а крайната му точка е Терминал 2 на Летище "София". Стойността на проекта е 136 млн. лв.
Кметът на София Йорданка Фандъкова и министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов, които представиха проекта, очевидно бяха много въодушевени. „Към момента около 280 хиляди пътници ползват най-удобния транспорт, возят се на хладно през лятото и на топло през зимата“, заяви Йорданка Фандъкова.
Транспортният министър за пореден път поясни, че проектът за третия лъч също ще е „обект за финансиране по ОПТ“ през следващия програмен период. „Ще търсим и друго финансиране (на каза какво „друго“ - бел. авт.). Основен приоритет на Министерството на транспорта ще бъде метрото в София”, увери Данаил Папазов.


