Христо Мутафчиев ПРОГОВОРИ пред Соня Колтуклиева за АБСУРДА театърът да е със спрян ток
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Христо Мутафчиев, който е председател на Съюза на артистите, проговори пред Соня Колтуклиева за спрения ток на театъра, което съвсем не е метафора, а зловеща и грозна реалност.
- Г-н Мутафчиев, потресена съм от позицията на Съюза на артистите: как е възможно в 21 век да се спира тока преди постановки, да няма отопление в театралните салони, да не се заплащат елементарни необходимости на хората на изкуството и едновременно с това да се дават стотици хиляди левове за пошли постановки като „Оръжията и човекът“, която аз гледах в Народния театър, и да се канят бивши холивудски звезди като Джон Малкович с огромни хонорари?
- Първо, аз мисля, че едното с другото няма нищо общо.
- Има общо с парите.
- Парите, обаче, театрите си ги изкарват, изработват си ги. След като Народният театър е решил, че може да си изработи приходи, за да разполага с име като Джон Малкович или като Тимофей Кулябин, защото това е мисията на националния институт, да работи на световно ниво, което е различно от разговора ни. При нас проблемът е, че не са им одобрени от Министерство на културата, т.е. от държавата, разходи, които са направени, това е големият проблем. Като не се одобряват разходи към външни контрагенти, към граждански договори на свободна практика, а иначе са си получили хонорарите, които не са одобрявани, хората си тръгват бързо. Нашият министър на културата Найден Тодоров дълго време отсъства от министерството, сигурно е имал лични ангажименти с професията си точно в този момент, в който трябваше да си говорим за по-високи лимити, които да се заявят пред Министерство на финансите. Лимити, които да стигнат за плащане на всички тези сметки. Електричеството се спира тогава, когато не си си платил тока. Моят коментар е, че Министерството на културата не са си свършили, както трябва, работата и конкретно министърът на културата.
- Вие опитвали ли сте се да се срещнете с него, писали ли сте му писма, имате ли отговори?
- В самото начало на неговото министерстване той имаше огромно желание да се срещаме и да разговаряме за конкретни проблеми, нещо, което аз не съм отказвал. Правих срещи, за да разговаряме и да търсим отговор на проблеми и въпроси, но от известно време този министър спря да контактува, започна много да пътува, разбрахме, че е пътувал до Китай, пътувал до Америка и т.н. и срещите приключиха. Така че, аз съм пробвал да го видя, но него все го е нямало. А и аз много пътувам, ето сега заминавам за Бургас, където на 21-ви имам премиера на Бургаския театър. Така че, всеки един ден, когато става въпрос за сериозни проблеми, а аз не мога да си мълча, нямам цедка на устата и разговарям по този начин. Да, сигурно е шокиращо за някои. Както и голям проблем се оказаха капиталовите разходи, които Министерство на финансите не отпусна на Министерство на културата, при вече започнати ремонти на някои от театралните сгради, при одобрени, минали през всички процедури обществени поръчки и всякакви закони, в момента не се отпускат средства, за да могат хората да се разплатят с архитектите и строителите. Което означава, че театрите ще дължат и неустойки на базата на неразплатени договори. Ето това трябваше да свърши министърът на културата, вместо да ходи насам-натам!
- Г-н Мутафчиев, кои театри са в тази незавидна ситуация?
- В момента тече ремонт в Ловешкия театър, тече ремонт в театър „Сфумато“, където дължат около 40 000 лева на архитекта да извърши услуги по договор и не са им разплатени тези договори. Възможно ли е държавата да обеднее с едни 40 000 лева? И във Варна са така, и в Пловдивска опера са така. Т.е. капиталовата програма на Министерството на културата от миналата година спря да функционира рязко. А става въпрос за около 4-5 милиона максимум, не повече, неразплатени пари.
- Вие не се съгласихте с мен, че има нещо общо между неразплатените пари за „обикновените театри“ и многото пари за „необикновения“ Народен театър и неговите холивудски гости, а всичките пари са бюджетни, в крайна сметка.
- Те са бюджетни, но ще направите справка в Министерство на културата, за да видите какви са приходите на Народния театър….
- Г-н Мутафчиев, не просто съм си направила труда, ще Ви изпратя едно мое блиц-интервю с министър Найден Тодоров, да го видите и чуете, в което той отказва да ми даде отговор и ми обяснява, че в края на годината, когато излязат всички анализи и доклади кой какви пари е похарчил, тогава ще ми каже. Мина 2024-та година, нищо подобно не се случва.
- Това е така, защото той е знаел, че няма да бъде в България и ще остави Министерството на културата на самотек и вие отговор няма да получите.
- Така е … Найден Тодоров продължава да се изживява като диригент, не и като служебен министър на културата.
- В момента той много иска, според мен, да продължи да бъде служебен министър на културата, но това е друга тема и трябва отговорите да се търсят от служебния премиер Димитър Главчев. Аз мисля, че когато не върви нещо в една система, трябва да има промяна, а в случая такава промяна няма. Да говориш по медиите, че само методиката е виновна за тези кражби, които се случиха в Смолян и в Разград и че трябва да си променим методика, но пък се оказва, че нямаме време да я променим, затова ние само ще говорим по медиите. Знаете ли, че още от времето на министър Кръстьо Кръстев се създаде една работна група, в която участваха синдикати, работодатели и специалисти, които да инициират промените на съвременната методика на финансиране на културните институции и се въведе предложение за промяна на тази методика, така че тя да е адекватна за времето, в което живеем. Методиката работеше тогава, когато се направи реформата, докара публика в залите, колегите разбраха, че могат да получат и по-високи заплати, когато работят повече, проблемът е, че тя е неактуална. Още тогава ние започнахме да работим по промяна на методиката, по актуализиране на съвременната методика, за да бъде подходяща за времето си, но тази работна група се разпадна от само себе си. След това дойде Найден Тодоров, той изобщо не обърна внимание на тази работна група и тя безславно изтече в канализацията на Перловската река.
- Благодаря Ви за този коментар. Моля Ви, ако получите отговор от Найден Тодоров или от Димитър Главчев, да ми кажете, за да информираме читателите на ПИК доколко властта се е трогнала от Вашите проблеми.
- Аз Ви благодаря, че се свързахте с мен. Разбира се. Така се дава гласност на проблемите, а когато медията е електронна, нещата стават по-видими и тогава се самосезират повече институции.