ЦИК: Партиите похарчили 14 милиона за кампании през 2024 г., а държавата броила 240 милиона за...
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Трите кампании за изборите през тази година са стрували на партиите, които участват в тях, около 14 млн. лв. На толкова възлизат направените от тях разходи. Същевременно държавата е платила почти 240 млн. лв. за организацията на тези три кампании през 2024 г.
Цифрите разкри Ива Лазарова - председател на Обществения съвет към ЦИК и председател на Института за развитие на публичната среда.
Кампаниите, за които сме похарчили горните суми са преди двата парламентарни вота - в началото на лятото и в края на октомври, както и за Европейски парламент, за който гласувахме паралелно с изборите на 10 юни.
35% от тези близо 240 млн. са били за възнагражденията на хората в секционните комисии.
Лазарова обясни защо според нея българите са по-малко заинтересовани към изборите, отколкото избирателите в другите държави.
"Избирателната активност в страната в трите кампании не можа да достигне нивата в други държави в света. Около 51% е била избирателната активност средно за ЕП през юни в държавите-членки на Съюза, докато в България тя бе около 33% - виждате колко по-малко заинтересовани са избирателите в страната. Последните избори, които толкова силно вълнуваха България, и всички спрягаха и датата на нашите предсрочни парламентарни избори покрай тях, и раздаването впоследствие на мандатите - тези в САЩ - избирателната активност там бе около 66%, т.е. ние сме два пъти по-малко гласуващи, отколкото американските граждани", каза Лазарова.
Според нея сред основните проблеми в последните години е невъзможността на партиите да поемат ангажимент към добрата организация на изборния процес. "Така няма как повече избиратели да излязат да гласуват и да вярват в честността на изборния процес", изтъкна председателят на Обществения съвет към ЦИК и
Тя смята, че не умората е главният фактор, който влияе на българските избиратели да не излизат да гласуват.
"В предизборните платформи на формациите ние слушахме за борбата с корупцията, за реформа в правосъдието и институциите, икономика и социални въпроси, но особено в последната кампания не бяха давани никакви реални отговори на проблемите на обществото. По скоро темите се въртяха главно около вътрешно-партийните борби в двете фракции на ДПС. Единствената тема, която ги изместваше, бяха потенциалните манипулации на изборния вот, контролирания и купен вот, т.е. нищо по същество, което да вълнува избирателите", коментира още Ива Лазарова пред БНР.