ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Собственикът на чешката енергийна компания Energo-Pro - милиардерът Яромир Тесарж, оспорва прозрачността на процедурата за продажба на българските активи на ЧЕЗ в България.
Неговата компания първоначално бе спрягана за почти сигурен купувач на бизнеса на конкурента си в България, но CEZ избра за купувач пазарджишката семейна фирма "Инерком груп". Тя е еднолична собственост Гинка Върбакова. Активите на "Инерком груп" са изключително скромни. За 2016 г. те са на стойност от 90 000 лева, а дружеството е отчело загуба от 11 000 лева.
"Повече от 20 години съм работил в Източна Европа, никога не съм срещал нещо такова", каза Тесарж пред lidovky.cz, цитиран от economic.bg.
Тесарж, който е един от най-богатите чехи, се опита да купи българският бизнес на групата ЧЕЗ, но не успя.
Той е убеден, че това се е случило, защото процедурата за подбор на купувач не е била прозрачна, пише той в писмо до чешкото дружество.
Предприемачът подкрепя своето писмо с анализ на BDO Advisory. Изследването на консултантската компания критикува по-специално ЧЕЗ, че не предоставя на потенциалните купувачи един и същ достъп до информация. Това е и причината, поради която компанията му „Енерго-про“ предлага по-малка сума за покупка от победителя на „Инерком груп“.
„Заключенията в доклада показват, че процесът по продажба на активите очевидно е бил засегнат от недостатъчна информация за оферентите, което затрудни позицията им и е по-малко вероятно да дадат възможно най-доброто предложение“, се казва в доклада.
Собственикът на „Енерго-Про“, който вече е на българския пазар и чиято дистрибуторска мрежа обслужва над един милион клиенти, смята, че поведението на ЧЕЗ в процеса на избор на купувач за аматьорско.
„Процесът няма ясна стратегия, която да започне от началото до края. Неговата организация не съответства на размера на сделката и значението на актива. Начинът, по който беше стартиран, и ходът на отделните етапи не отговаряха на обичайните пазарни стандарти. Като цяло, процесът е неконкурентен за кандидат-купувачите, които могат да намалят желанието си за участие по-нататък, и по този начин да се получи най-добрата оферта“, пише в писмото Тесарж.