ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Не е тайна, че хората забравят неща постоянно, но според учените това невинаги е нещо лошо. Ние се нуждаем да забравяме информация, за да може в мозъка ни да се освободи място за нова такава.
Но когато става въпрос за ежедневни неща как нашият мозък знае кои спомени да запази и от кои да се освободи? Според ново проучване нашите мозъци селектират спомените за това как сме получили някакво възнаграждение или сме имали някаква полза в опит този тип спомени да се засилят, за да ни донесат нови ползи, пише изданието Science Alert.
„Възнаграждението помага за запомнянето на неща, защото човек иска възнаграждения и в бъдеще“, посочва Чаран Ранганат от Калифорнийския университет Дейвис. “Мозъкът подбира спомени, които биха били полезни за по-нататъшни решения“, допълва той.
Според Ранганат хората помнят детайлна информация само за малка част от събитията, които им се случват през деня. Това е един от начините да не бъдем затрупани с ненужна информация. Но защо? Като филтрираме информацията за неща, които са ни донесли малки или никакви възнаграждения, именно тази, от които сме имали някаква полза, е по-вероятно да бъдат основа за нашата реакция следващия път, в който изпаднем в сходна ситуация.
За да тества тази хипотеза Ранганат и неговите колеги са сканирали мозъците на група доброволци посредством функционален магнитен резонанс, като те е трябвало да отговарят на дадени въпроси за определени предмети с „да“ и „не“.
В зависимост от фона на изображението на участниците им е било казано, че те ще получат или голямо възнаграждение (например долари), или по-малко (например центове), ако отговорят правилно. След теста техният мозък е сканиран отново и е проведен още един, допълнителен тест.
Според резултатите участниците по-добре са запомнили обектите, свързани с по-високо възнаграждение, отколкото тези, които са им донесли малка награда.
Интересно откритие на учените е, че дори и след като е приключил теста с „да“ и „не“ сканирането на мозъка е показало, че мозъчната активност повтаря същите модели като тези при получаването на голяма награда. Това предполага, че участниците отново възпроизвеждат спомените с голямо възнаграждение и ги засилват.