Шефът на Камарата на строителите: Служебният кабинет на Радев ни вкара в пълен колапс - ще платим 2 милиарда от джоба си заради некадърността им

Акценти

Шефът на Камарата на строителите: Служебният кабинет на Радев ни вкара в пълен колапс - ще платим 2 милиарда от джоба си заради некадърността им

64224
на 26.10.2021
Шефът на Камарата на строителите: Служебният кабинет на Радев ни вкара в пълен колапс - ще платим 2 милиарда от джоба си заради некадърността им
Автор:   ПИК

Последвайте ни в Google News Showcase

В момента, за съжаление, се случват неща, които са изключително обезпокоителни. На първо място това е ръстът на цените на строителните материали и на енергоносителите, на горивата. Оттам следва поскъпване на услугите и на труда. Така че себестойността в строителството се увеличава много повече и много по-бързо от обичайното. Това заявява пред "Труд" изпълнителният директор на Камарата на строителите в България (КСБ) Валентин Николов.

WINBET – най-голямото разнообразие от игри и джакпоти! (18+)

препоръчано

С тревога той отбелязва: "Най-много са поскъпнали стоманата и дървеният материал, което много силно засяга високото строителство. В пъти се увеличава и цената на различните видове изолации. Поскъпнали са и всички енергоемки продукти и тези, при чиято направа се използва нефт като битума в пътното строителство. В този дял също се използва много желязо за съоръженията, горивата имат висок процент на участие в себестойността. Общо нарастването на себестойността на строителната продукция е близо 30%. А таван няма и не се вижда, особено в ситуацията, в която се намира света. Има един много сериозен фактор, който малко хора отчитат - забавянето на доставките. Материали, които се доставяха за седмици, в момента се доставят за същия брой, но месеци. Изключително много нарасна себестойността на контеровозите - между 3 и 5 пъти. Забавя се обработката на товарите с дни и седмици. Въобще, пълен колапс".

Валентин Николов подчертава - България е една от малкото страни в Европа, която няма такъв механизъм за корекция на цените - както нагоре при повишаване на материали и труд, така и надолу - при съответното им поевтиняване. Това прави договорите губещи. А никой няма да изпълни губещ договор. Което пък постава под риск еврофинансирането за настоящия и следващия програмен период, както и особено на Националния план за възстановяване и устойчивост.

Бизнесменът е категоричен - трябва да се подготвят и промени в законовите и подзаконовите нормативни текстове: "Но от КСБ сме категорични, че няма да приемем закони, които са съставени от няколко юристи в една зала и някой им е казал нещо да бъде написано... Опряхме до невъзможността да продължаваме да работим по този начин - и държавата, и местните власти, и бизнеса".

Николов отбелязва, че липсата на конструктивен диалог със служебния кабинет и растящите цени, могат да  доведат до фалити на строителни компании: "В страната във връзка с политическата обстановка и ситуация се извършва една много рязка промяна на действията и правилата, което не е добре за нито един от участниците в строително-инвестиционния процес".

Той коментира и решението на Пътната агенция да обяви процедура за нови едногодишни договори за зимно поддържане, при средно 50 на сто по-високи цени при действащи стари: "Това се дължи на некомпетентност и незнание. Слушаме изказвания от министър Комитова, които ни карат да възкликнем като покойния Юлиан Вучков - „Гледам и не вярвам на ушите си“. Въпросът с „ин хаус“ поръчките е сериозен и въпрос на специален разговор, дебат и уточняване. Но от министъра и нейните заместници чуваме - „Ние сме дали 1,2 млрд. лв., сега искате други 900 млн. лева“. Без обаче да се уточнява, че авансите са дадени по едни договори за ново строителство, а се дължат пари за извършени дейности по текущ ремонт и поддръжка по други контракти. Няма и пълно съвпадение между фирмите, които са взелианс и тези, които са правили ремонтите по другите договори".

"Това, което чуваме, има едно много голямо неразбиране през последните седмици от страна на администрацията относно отговорността на фирмите към техните служители. Трябва да се има предвид, че в пътно-строителния бранш кадрите не се създават лесно, а служителите са хора, които са много специализирани и няма къде да отидат да работят освен в тези фирми. Защото държавата е единственият възложител на работа в пътно-строителния бизнес. Тоест нещата са капсуловани до известна степен и трябва да се намери изход. И аз бих подредил нещата така. На първо място държавата трябва да се разплати с тези фирми и да даде ход на зимното почистване. Като междувременно да работи по нов механизъм за възлагане на зимно почистване, който е приемлив за обществото, ако този според управляващите не е достатъчно добър. На трето място трябва да се индексират цените, защото европейските програми и Националния план за възстановяване и устойчивост са пред срив. При прекратяването на едни такива законни договори и преминаване през всички съдебни инстанции, ще доведат до това, че накрая държавата ще плати двойно. Тези 900 млн. лв. в момента ще станат близо 2 млрд. лв. И тези пари ще ги плати всеки един от нас. А междувременно ще има и проблеми с икономиката, с живота и здравето на хората. И това е недопустимо", заявява Валентин Николов.

Следвайте ПИК в Телеграм и Туитър

Сподели:
Бомба x
ХОРОСКОПЪТ НА АЛЕНА ЗА ПЕТЪК: Семейни проблеми мъчат Стрелците, Везните - в плен на емоциите ХОРОСКОПЪТ НА АЛЕНА ЗА ПЕТЪК: Семейни проблеми мъчат Стрелците, Везните - в плен на емоциите
ПИК TV x
СКАНДАЛ В НС! Депутати си разменят обвинения в простащина по Закона за хазарта СКАНДАЛ В НС! Депутати си разменят обвинения в простащина по Закона за хазарта
ново
Днес: 61
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК