ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Поредицата от лъжи на едро за изграждането на магистрала “Хемус” забавят проекта, който шофьорите, пътуващи между Варна и София чакат да бъде завършен вече над 47 години.
Вместо да впрегнат в работа избраните изпълнители и да пуснат за одобрение подготвените от последния редовен кабинет “Борисов” проекти, от регионалното министерство и подопечната му пътна агенция измислят различни обвинения, които блокират проекта от март насам, пише в свой анализ "Труд".
Първо служебният кабинет и лично строителният министър Виолета Комитова обявиха, че договорите за изграждане на аутобана, който трябваше да бъде завършен през 2024 г. са незаконни, от там и строителството на магистралните отсечки.
Впоследствие стана ясно, че изграждането на три от 9-те отсечки е по всички правила, а за останалите 6 не е извършвано строителство, а са направени единствено паркинги за строителната техника, която е необходима за строежа и са доставяни материали. Чиято цена впоследствие поскъпна в пъти и без сключените договори магистралата щеше да струва милиони левове повече на данъкоплатците. Подготвителните действия обаче бяха обявени от Комитова за незаконно строителство.
Умело смесвайки полуистини с лъжи, най-добрата тактика измислена за манипулиране на общественото внимание от Гьобелс насам, Комитова, заяви, че на фирмите, които са сключили договори със строителя на магистрала “Хемус” - “Автомагистрали” ЕАД, са преведени милиони левове аванси без реални ангажимент и без сигурност за държавата. Оказа се, че авансите са застраховани и няма риск държавата да изгуби дори и един лев, включително и ако прекрати договорите, които според служебното регионално министерство са неизгодни.
Комитова обаче не прекрати контрактите, с ясното съзнание, че са напълно законни. Пропусна да обясни и че чрез тях се пестят милиони от джоба на данъкоплатците, защото контрактите за доставка на строителни материали са на цени в пъти по-ниски от пазарните в момента.
Не стана ясно и къде потънаха предвидените 500 млн. лв., които бяха отделени в целева сметка в БНБ за изграждането на магистрала “Хемус”, но бяха върнати от Комитова в бюджета вместо да се разплатят дължимите милиони на пътните фирми по други проекти. Тогава Комитова се оправда, че компаниите били получили достатъчно аванси без обаче да обясни, че едни фирми са получили аванси по “Хемус”, за да доставят вече значително по-евтини от пазарната им стойност строителни материали, а други са извършвали ремонти и на тях именно регионалното министерство дължи милиони левове за извършени дейности.
Пореден опит за манипулация на общественото мнение бяха и проверките и извършените арести на представители на строителни компании, които неслучайно бяха определени като държавен рекет върху частни фирми. Недоказана партенка е и твърдението, че 60 милиона лева от платените аванси за магистрала “Хемус” били изнесени в чували.


