ШОКИРАЩ СКОК: Нов акциз вдига цената на бензина

Икономика

ШОКИРАЩ СКОК: Нов акциз вдига цената на бензина

8366
на 02.08.2021
ШОКИРАЩ СКОК: Нов акциз вдига цената на бензина
Автор:   ПИК

Последвайте ни в Google News Showcase

Акцизите за горивата да бъдат повишени и да се определят не на база литри, а според енергийното им съдържание, предлага Европейската комисия. Ако промяната бъде приета, цената на бензина от сегашните 2,20 лв. ще стане 3,20 лв. за литър, а дизелът ще поскъпне до 3,40 лв. за литър, каза  Светослав Бенчев, юрист в Българската петролна и газова асоциация (БПГА), цитиран от „Труд“.

WINBET – персонални бонуси всеки ден! (18+)

препоръчано

Идеята е да бъдат повишени акцизите за традиционните изкопаеми горива, за да имат стимул хората и фирмите да използват повече алтернативни горива и електричество. За бензина и дизела Европейската комисия (ЕК) предлага минималният акциз да бъде 10,75 евро за един гигаджаул. В момента у нас акцизът за бензина е 710 лв. за 1000 литра, а за дизела (газьол) - 646 лв. за 1000 литра. Като се има предвид енергийното съдържание на бензина и дизела и това, че върху акциза се дължи и 20% ДДС, крайната цена на бензина ще нарасне с 1 лв. за литър, а на дизела с 1,20 лв. на литър, ако предложението на ЕК бъде прието, показват изчисления на БПГА.

За да стане всичко това, трябва да има съгласие между страните от ЕС. Предложението на Европейската комисия е новите правила за акцизите да влязат в сила от 1 януари 2023 г. Но за някои горива е предвиден преходен период от 10 години, така че през 2023 г. новият начин на облагане да стартира с по-ниски акцизи, които постепенно да нарастват до 2033 г.

През последните години политиката на ЕС в областта на климата и енергетиката се промени радикално. Действащата в момента директива за облагане на горивата вече не е съобразена с настоящите политики на ЕС, посочват в мотивите си от ЕК. Предложената нова директива е част от законодателния пакет „Fit for 55” и се фокусира върху проблемите на околната среда, а целта е намаляване на замърсяването на въздуха. Новата цел на ЕС е до 2030 г. да бъде постигнато поне 55% намаление на вредните емисии спрямо нивото от 1990 г. А това се прави, за да се изпълни целта от Парижкото споразумение за повишаване на глобалната температура с доста под 2°C в сравнение с равнищата от средата на 19 век или дори с 1,5°C, пише в мотивите.

Необходимо е да бъдат премахнати стимулите за потребление на изкопаеми горива в целия ЕС, за да се постигне намаляване на емисиите на парникови газове, посочват авторите на новата директива. Това може да бъде постигнато чрез въвеждане на по-високи нива на данъчно облагане за замърсяващи горива, в допълнение към ценообразуването на горивата за транспорта чрез въвеждането им в схемата за търговия с емисии, пише в мотивите.

Освен повишаване на акцизите, Европейската комисия обсъжда и включване на горивата за автомобили в схемата за търговия с вредни емисии. Това означава, че ще трябва да се плаща при използване на горива, които отделят вредни емисии в атмосферата. Все още обаче това предложение не е ясно формулирано и не се знае каква е целта - за вредните емисии да плащат производителите на горива или отделяните емисии да бъдат включени директно в цената на горивата за крайните потребители. Ако това предложение бъде осъществено, цената на горивата ще нарасне допълнително.

Действащата в момента директива за облагане на горивата не насърчава намаляването на емисиите на парникови газове, енергийната ефективност и използването на електричество и алтернативни горива (възобновяем водород, синтетични горива, модерни биогорива и др.), пише в мотивите. Настояваща директива не дава и стимули за инвестиции в чисти технологии.

С новата директива ще бъдат определени по-високи нива на акцизите за изкопаеми горива и по-ниски за горива от възобновяеми източници, като по този начин се намалява ценовото предимство на изкопаемите горива пред по-малко замърсяващите алтернативи, посочват от ЕК. Това би обезкуражило използването на изкопаеми горива.

Действащите в момента минимални ставки на акцизите за горивата са ниски, тъй като не са актуализирани от 2003 г., въпреки че националните ставки в повечето страни от ЕС са значително над минимумите, пише в мотивите на ЕК.

Следвайте ПИК в Телеграм и Туитър

Сподели:
Бомба x
ХОРОСКОПЪТ НА АЛЕНА ЗА ПЕТЪК: Семейни проблеми мъчат Стрелците, Везните - в плен на емоциите ХОРОСКОПЪТ НА АЛЕНА ЗА ПЕТЪК: Семейни проблеми мъчат Стрелците, Везните - в плен на емоциите
ПИК TV x
Лют дебат в парламента за Ф-16. Подписали ли са робите, за да ги защитават господарите от САЩ Лют дебат в парламента за Ф-16. Подписали ли са робите, за да ги защитават господарите от САЩ
ново
Днес: 78
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК