ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Във връзка с прилагането на новата регулаторна рамка на ЕС за ограничаване на въглеродните и серните емисии от пътническия транспорт в Средиземно море се увеличават до 15% цените на крайбрежните фериботи, както за пътниците, така и за транспортирани превозни средства, съобщи Bulgaria ON AIR.
Очаква се новата висока енергийна инфлация в морския транспорт и несъществуващите маржове за компаниите да поемат допълнителните разходи. Някои круизни компании вече обявиха тези увеличения на своите търговски партньори, докато други компании се очаква да направят подобни съобщения през следващите седмици.
Конкретните увеличения са резултат от покачването на цените на правата за емисии на въглероден диоксид (ETS), на които понастоящем са подчинени линиите на остров Крит и Адриатика, началото на прилагането на регламента SECA (Зона за контрол на серните емисии) в Средиземно море, изпълнението от Регламента на ЕС за горивата, който налага изгарянето на по-скъпо качество на горивото или замяната му с увеличено добавяне на биогориво (което обаче все още не е достатъчно налично), за да се намалят въглеродните емисии, но и увеличенията на разходите за работна заплата с 5%, в съответствие с колективния трудов договор, подписан с корабните синдикати в края на предходната година.
В същото време в Цикладите и другите линии на Егейско море, които все още не са обект на системата за търговия с емисии на ЕС, но ще се присъединят от 2029 г., се очаква увеличенията да бъдат малко по-леки, от порядъка от 10% до 12%.
Това са: обикновените билети до остров Миконос с конвенционален ферибот от 50 евро - ще станат 56 евро. Очаква се обаче увеличенията да варират според маршрута, но средно ще са между 10% и 12%. В същото време предприемачите заявяват, че маржове за поемане на допълнителните разходи не съществуват.