Шофьори и металурзи - двете каръшки професии с най-много инциденти на работа
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Шфьорите и металурзите са рекордьори по трудови злополуки, като пред тях са единствено чиновниците. Това става ясно от оперативната информация на осигурителния институт за 2018 г.
Всеки пети инцидент, които е станал по време на изпълнение на служебните задължения или на път за работа е в една от трите професии. Така шофьорите са загубили 13 722 календарни дни, а металурзите 10 017. Първенци по болнични заради трудова злополука са чиновниците с 14 616 дни. Най-голям брой инциденти в сухопътния транспорт са се случили в икономически добре развитите области – София, Пловдив и Варна. Същевременно в Хасково, Габрово, Ловеч и Търговище има само по една трудова злополука с шофьор. При металурзите първенци по пострадали на работното място са областите Русе, Стара Загора, Пловдив и Велико Търново.
В 8 от 10 случая инцидентът се е случил по време на изпълнение на служебните задължения, съобщава "Монитор". На път за работа пък са станали 557 произшествия. 92 са били смъртните случаи в следствие на трудова злополука през изминалата година, а 7 нашенци са се инвалидизирали. При всеки трети инцидент пострадалите са били жени.
Същевременно само за 9 месеца осигурителният институт е изплатил 6,7 млн. лв. на служители, пострадали на работното си място. В сравнение със същия период на миналата година разходите по това перо са се увеличили с 540 171, а спрямо 2015 г. с 1,5 млн. лв. Ръстът се дължи не толкова на повечето злополуки, колкото на увеличението на размера на компенсацията, заради по-високите заплати. Обезщетението е в размер на 90% от среднодневното брутно възнаграждение на работещите. За всяка злополука работодателят трябва да уведоми НОИ до 3 дни след инцидента. В случай, че началникът не информира института, пострадалият може да подаде сигнал в срок от 1 година. В тези ситуации служители на НОИ и Главна инспекция по труда (ГИТ) разследват предприятието. Държавните контролни органи задължително проверяват инцидентите с фатален край - тези, при които има повече от трима пострадали или могат да доведат до инвалидност. Тези, които са избрали да бачкат на черно, в случай на злополука, законово няма как да защитят правата си.


